HIV-1

שינויים גנטיים במסלולי מעבר אותות בתאים מונונוקלארים קשורים להתפתחות הפרעות עצביות ניווניות על רקע HIV-1

ניתוח טרנסקריפטום של תאים מונונוקלארים מהדם ההיקפי העלה, כי בנוסף לחלבונים נגיפיים, גם ביטוי רצפי רנ"א מסוימים המווסתים מעבר אותות של מתווכים דלקתיים בתאים מונונוקלארים משפיע על התפתחות הפרעות נוירו-קוגניטיביות קלות ושיטיון הקשורים ל-HIV-1

23.02.2017, 08:01
נגיף HIV (הדמיית אילוסטרציה)
נגיף HIV (הדמיית אילוסטרציה)

חלבוני הנגיף HIV-1 וגורמי דלקת של הגוף המארח משחקים תפקיד מיוחד ברעילות תאי עצב in vitro, אך תרומתם של גורמים אלו in vivo בהפרעות עצביות ניווניות הקשורות ל- HIV-1י(HIV-1 associated neurocognitive disorderי- HAND) אינה ברורה לחלוטין. במחקר זה יישמו החוקרים גישות של ביולוגיית מערכות על גורמים ספציפיים, תאיים ונגיפיים, ועל המסלולים בהם הם משתתפים, שקשורים לשלבים שונים של HAND.

במחקר חתך זה השתתפו מטופלים שגויסו למחקר עוקבת האיידס MACSי (Multicenter AIDS Cohort Study). במחקר השתתפו נבדקים עם סרולוגיה שלילית ל- HIV-1י(n=36), סרולוגיה חיוביות ל-HIV-1 ללא תסמינים נוירולוגיים (n=16) וסרולוגיה חיובית עם הפרעה נוירו-קוגניטיבית קלה (n=8) או עם שיטיון הקשור ל- HIVי(n=16).

בוצע ניתוח מקיף של טרנסקריפטום של תאים מונונוקלארים מהדם ההיקפי (peripheral blood mononuclear cells - PBMC) שנאספו ממשתתפים שליליים ל-HIV-1 ומשתתפים חיוביים ל-HIV-1 שהיו ללא תסמינים נוירולוגיים, עם הפרעה נוירו-קוגניטיבית קלה או עם שיטיון על רקע HIV.

הפרעה נוירו-קוגניטיבית קלה ושיטיון הקשור ל-HIV היו קשורים עם שינויים ספציפיים בטרנסקריפטום הרנ"א שליח ומיקרו-רנ"א (mRNA, miRNA) ב- PBMCs. השוואה בין גורמים מווסתים במעלה הזרם (upstream) וניתוחי נתיבים לפי זמן (TimePath analyses) איתרו גורמים תאיים ספציפיים הקשורים להפרעות נוירו-קוגניטיביות קלות ולשיטיון על רקע HIV, בעוד שחלבוני הנגיף HIV-1 שיחקו תפקיד גדול ביותר בשיטיון על רקע HIV.

בנוסף, ביטוי של מיקרו-רנ"א ספציפיים - miR-let-7aי, miR-124י,miR-15a ואחרים – נמצא קשור לביטוי גן לרנ"א שליח ועשוי להיות בעל תפקיד מנבא בקרב מטופלים חיוביים ל-HIV-1 שאינם סובלים מתסמינים, על ידי ויסות מסלול מעבר אותות של כימוקינים וציטוקינים.

החוקרים סיכמו, כי מחקרם זיהה שינויי מפתח בטרנסקריפטום של PBMCs הקשורים לשלבים שונים של HAND. ממצאי המחקר מדגישים את התרומה האפשרית של גורמים תאיים בגוף המארח וחלבונים נגיפיים בהתפתחות HAND.

מקור:
Venkatachari, Narasimhan J.; Jain, Siddhartha; Walker, Leah; Bivalkar-Mehla, Shalmali; Chattopadhyay, Ansuman; Bar-Joseph, Ziv; Rinaldo, Charles; Ragin, Ann; Seaberg, Eric; Levine, Andrew; Becker, James; Martin, Eileen; Sacktor, Ned; Ayyavoo, Velpandi
Transcriptome analyses identify key cellular factors associated with HIV-1 associated neuropathogenesis in infected men; AIDS., Post Acceptance: December 21, 2016

http://journals.lww.com/aidsonline/Abstract/publishahead/Transcriptome_analyses_identify_key_cellular.97593.aspx

נושאים קשורים:  HIV-1,  מחלות עצביות ניווניות,  הפרעות עצביות ניווניות הקשורות ל- HIV-1,  גורמים נגיפיים,  גורמים דלקתיים,  מסלול תאי,  מחקר MACS,  הפרעה נוירו-קוגניטיבית,  שיטיון הקשור ל- HIV,  תאים מונונוקלארים מהדם ההיקפי,  ניתוח טרנסקריפטום,  רנ"א שליח,  מיקרו רנ"א,  מחקרים
תגובות