חדשות

מחקר בארה"ב: רופאים העובדים בצמוד לאחיות - טובים יותר למטופלים

"יש דברים שבהם הרופאים טובים יותר מהאחיות, אבל יש דברים שאותם עושות האחיות טוב הרבה יותר מהרופא", ציין עורך המחקר

רופאה ואחות (צילום: אילוסטרציה)
רופאה ואחות (צילום: אילוסטרציה)

כתב העת Journal of the American Geriatrics Society פירסם השבוע תוצאות מחקר שנעשה בארה"ב בקרב רופאי קהילה ומשפחה (רפואה ראשונית) וממנו עולה כי כאשר הרופאים מעסיקים לידם אחיות מעשיות מיומנות, הביצועים שלהם, כרופאים, במתן טיפולים ובהשגחה על מטופליהם, טובים הרבה יותר. "התוצאות שלהם משופרות במידה משמעותית" הודגש במחקר.

"יש דברים שאחיות מעשיות עושות זאת הרבה יותר טוב מרופאים ויש כמובן דברים שבהם הרופאים טובים מהאחיות", ציינו עורכי הסקר, אותו הוביל ד"ר דיויד ראובן, ראש היחידה לגריאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה בלוס-אנג'לס.

"רופאים טובים בדרך כלל בטיפול במצבים רפואיים אקוטיים ובאלו המחייבים קבלת החלטות מורכבות. אבל יש מצבים כרוניים שאותם 'מטאטאים הצדה' או שלא מתייחסים אליהם במידה מספקת משום שאין להם זמן לכך או שאינם מיומנים דים כדי להתמודד עמם. כאן הם זקוקים לצדם לניסיון של האחיות המעשיות", ציין מחבר המאמר .

לצורך המחקר נעשה מעקב צמוד אחר מדגם שכלל 1,084 מטופלים בשתי מרפאות המספקות רפואה ראשונית לקשישים בדרום קליפורניה. המעקב נעשה אחר ארבעה מצבים גריאטריים כרוניים הנפוצים בקרב אוכלוסיית הקשישים: נפילות, אי-שליטת השתנה, דמנציה/אלצהיימר ודיכאון. עבור 658 מהמטופלים מדובר היה בלפחות מצב כרוני אחד מבין הארבעה. 485 מבין ה-658 נבחרו באורח אקראי לעבור הערכה רפואית ונשאלו לגבי איכות הטיפול שניתן להם.

התברר כי איכות הטיפול שניתן ומידת שביעות הרצון ממנו בידי המטופלים היו גבוהים באותם המקרים שבהם הטיפול בבעיה נעשה בידי רופא בצמוד לאחות מעשית, שסייעה לו.

למשל: בהתמודדות עם נפילות - 80% הצביעו על שביעות רצון כאחד ממדדי איכות הטיפול שניתן כאשר הבעיה נוהלה וטופלה בידי רופא ואחות מעשית כאשר הם עשו זאת יחד. לעומת 34% כאשר הבעיה הרפואית טופלה בידי רופא בלבד. במצב של אי-שליטת השתנה התוצאות היו: 66% כשהבעיה טופלה במשולב בידי רופא ואחות, לעומת 19% כאשר הבעיה טופלה רק בידי הרופא. לגבי הטיפול בנושאי דמנציה – 59% הביעו שביעות רצון מהטיפול כשניתן בידי רופא ואחות לעומת 38% בלבד כשהטיפול ניתן רק בידי הרופא. פער של 60%-63% היה בהקשר לטיפול בבעיות דיכאון.

בדיון לגבי אופציות הטיפול באי-שליטת השתנה התוצאות היו 79% כאשר הבעיה טופלה במשולב בידי רופא ואחות מעשית שעובדת איתו לעומת 28% - כשמדובר היה ברופא בלבד.

בין השאר, התברר לעורכי המחקר כי הפערים הם תוצאה מכך שאחיות במרפאות נטו יותר לברר פרטים הנוגעים להיסטוריה הרפואית של המטופלים וגם נטו יותר לבצע הערכות נוספות. ב- 91% מהמקרים שנגעו לניהול בעיית נפילות האחות המעשית התעניינה בצורה מפורטת בהיסטוריה של נפילות של המטופל לעומת 47% כאשר בעניין הה עסק הרופא בלבד.

גם הרופאה ד"ר פאולין צ'ן, הכותבת ב"ניו-יורק טיימס", התייחסה השבוע לנושא הזה במאמרה תחת הכותרת "הפער בין רופאים לאחיות מעשיות". היא ציטטה בו סקר ארצי שנעשה בארה"ב ופורסם במאי השנה ב-NEJM.

נושאים קשורים:  חדשות,  אחיות,  יחסי רופא חולה,  שביעות רצון מטופלים
תגובות
ד"ר עוזי רביב
04.07.2013, 15:14

מה הכוונה ל"אחות מעשית"? מקצוע זה חלף מעולמה של הרפואה הישראלית. למיטב ידיעתי אין יותר הכשרה של אחיות מעשיות, אלא מוסמכות בלבד, בעלות תואר אקדמי. בחלק מהמחלקות הפנימיות הטיפול המעשי בחולים הוא בידי "כוח עזר" שהן/הם חסרים הכשרה רפואית. לאחרונה שמעתי סיפורים מסמרי שיער על רמתו של טיפול כזה.
במרפאות הקהילתיות, אם יש אחיות הן בד"כ מוסמכות וטוב שכך, אבל מספרן נמוך. ברבות מהמרפאות הפרטיות יש מזכירות רפואיות ולא אחיות.
ולגבי הטיפול ב"גיל השלישי" - פירסמתי רשימה ב"עצמאי-טון" - עיתון הרופאים העצמאיים של "מכבי" בכותרת -"ילדות שניה - היכן הגריאטר?" אכן, אין מספיק רופאים בתחום זה הדורש כוח אדם מיומן, כולל רופאים ואחיות, עקב עלית תוחלת החיים והבעיות הכרוכות בכך.

ד״ר ענת רומם( ד״ר לסיעוד)
04.07.2013, 20:03

אכן מאמר מעניין וחשוב אך לא רלוונטי באופן ישיר למצב בארץ.
חבל שתרגום התקציר חוטא לחלוטין לכוונת המחברים!
המאמר מתייחס לNurse Practinioner שהינה אחות מוסמכת בעלת תואר שני וכן הכשרה ( אקדמאית) ייעודית נוספת המקנה לה בארה״ב סמכויות טיפוליות נרחבות ועצמאיות. הדבר הקרוב ביותר בארץ הינו סטטוס של אחות מומחית קלינית אשר אף היא בעלת תואר שני בסיעוד והכשרה ייעודית אך משיקולים שונים ומגוונים לא ניתנו סמכויות דומות לאילו הניתנות לאחיות המקבילות בארה״ב. יתרה מכלך החל מ2015 כל ה- Nurse Practioners ידרשו להיות בעלי/ בעלות תואר שלישי.
בכל מקרה אין המאמרים ( זה שפורסם בעיתון האיגוד לגריאטריה והן זה שפורסם בNEJM ) מתייחסים לאחות LPN שהינה כאמור אכן אחות מעשית ואין לה בדרך כלל תואר אקדמי כלשהו.