חדשות

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד חברה המשווקת בישראל צמחי מרפא

לפי דיווח ב"מעריב", חברת "ד"ר אנדרסון האיכות הגרמנית" עומדת במרכז תביעה בנוגע לתמציות שהיא משווקת; גם בארה"ב מתגברת פעילות הבקרה והפיקוח על התחום

תוספי תזונה (אילוסטרציה)
תוספי תזונה (אילוסטרציה)

פרקליטות המדינה, בעקבות פנייה של משרד הבריאות כבר לפני שנתיים, הגישה בימים אלו כתבי אישום נגד חברת "ד"ר אנדרסון האיכות הגרמנית" המשווקת בישראל תמציות צמחי מרפא; כך מדווח היום (ה') העיתון "מעריב".

נגד בעלי החברה נטען, כי מדובר ביצור ואחסון של מוצרים ותוספי מזון ללא רשיון, ללא תנאי יצור נאותים וכן ייחוס סגולות ריפוי למוצרים אלו ללא הוכחה. כמו כן, נטען בכתב האישום, הייצור מבוצע בישראל ולא בגרמניה – מה שמטעה את הצרכנים.

"מעריב" מדווח, כי פקחי שירות המזון של משרד הבריאות תפסו בימים האחרונים מוצרים של החברה – למרות שכבר לפני שבועיים פורסמה אזהרה לבתי מרקחת ולבתי טבע שלא לשווקם. משרד הבריאות קבע כי מקור המוצרים לא ידוע, ההתוויות לא נבדקו וכן לא נבדקה בטיחות ויעילות המוצרים. הפקחים תפסו במבצע תוספי מזון, וטיפות צמחים טבעיות נגד כאבי בטן, להרגעה, לשיפור איכות השינה, לתפקוד הלב וגם לטיפול להגברת החשק המיני.

בעקבות אזהרת משרד הבריאות בשבועות האחרונים הפיצה החברה מכתב לרוקחים, שבו נטען כי משרד הבריאות לא ביצע בדיקה מעמיקה בנושא והחרמת המוצרים אינה חוקית. כן טענה החברה, ששום רופא לא קבע שקיימת סכנה לציבור משימוש במוצרים אלו, וכי הם מכילים צמחים, מים ואלכוהול בלבד. משרד הבריאות מסר בתגובה, כי מכתב החברה לרוקחים מנוגד להוראות והוא יפעל נגד המעורבים במהלך הזה באמצעים משפטיים.

גם בארה"ב - פעילות נגד תוספי מזון

לא רק בישראל נפתח מהלך הנוגע לחשד לזיופים וכשלים בבקרת איכות של תוספים צמחיים. בארה"ב השבוע הודיעה קבוצת תובעים כלליים מכמה מדינות, כי התגבש צוות שיפעל לשים קץ לתופעה ולדרוש מגורמי אכיפת החוק לפעול נגד תעשיית התוספים הצמחיים המגלגלת בארה"ב בלבד 5 מיליארד דולר בשנה.

את המהלך התניע התובע הכללי של מדינת ניו-יורק, בעקבות חקירה שערך משרדו, כאשר התברר שבארבע רשתות קמעונאיות ארציות גדולות בארה"ב - GNC, טרגט, וולמארט ו-וולגרינס - נמכרים מוצרים אלו תוך הטעיית ציבור הצרכנים – כאשר הם אינם מכילים למעשה אף לא אחד מצמחי המרפא ששמותיהם מופיעים בפרסום למוצרים. במקרים רבים המוצרים אינם אלא קמח אורז, קמח חיטה או אבקה של צמחי גינה ביתיים.

התובע הכללי של מדינת ניו-יורק, כך דיווח "ניו-יורק טיימס" השבוע, דרש הסברים כיצד מבוצעות בדיקות בקרת האיכות למוצרים הללו ואילו בדיקות נעשו כדי לאשר שהם באמת ללא גלוטן ואינם גורמים לתגובה אלרגית (היפואלרגיים), למשל.

הביקורת נגד התופעות הקשורות בתעשיית התוספים הצמחיים גם מצביעה על כך שה-FDA איננו מפעיל במידה הנדרשת את יכולת האכיפה שלו למניעת זיופים ולעצירת הופעתם על המדפים, למרות הסכנה האפשרית לבריאות הצרכנים. ב-1994 הוטלו הגבלות על ה-FDA בנושא האכיפה – בגלל פעילות של סנטור רפובליקני ממדינת יוטה שיש לו קשרים פיננסיים הדוקים עם התעשייה הזאת.

ב-2004, בעקבות פעילות של ד"ר ארתור גרולמן (Grollman), מומחה לתוספים צמחיים מאוניברסיטת סטוני ברוק, נאסר על שימוש ושיווק של התוסף הצמחי אפדרה (ephedra, "שרביטן סיני"), משום שנמצא קשר בין צריכתו לבין מקרים של התקפי לב, שבץ ומוות. כמה ממדינות ארה"ב הוציאו מחוץ לחוק את המוצרים הללו ואסרו על מכירתם בחנויות מקומיות.

בכירים בתעשיית התוספים הצמחיים טוענים נגד החקירות שנפתחו נגדם, וטענו כי הבדיקות מתבססות על פרוצדורה שלא מתאימה לתמציות צמחיות בכלל זה בדיקת דנ"א צמחי, כאשר זה נהרס ממילא בתהליך המיצוי והיצור. כמו כן, הם הציגו השגות לגבי הגדרות מינוני הסף של הרכיבים התזונתיים והאחרים שמרכיבים את המוצרים השונים.

נושאים קשורים:  חדשות,  צמחי מרפא,  תוספים צמחיים,  חברת "ד"ר אנדרסון",  ארה"ב,  FDA,  רעילות
תגובות
14.03.2015, 16:23

מוטב מאוחר מאשר לעולם לא.
הגיע זמן שהרשויות יטפלו בתעשיית ההונאה הגדולה הזו, אשר פוגעת בבריאות של אלפי אנשים.