שבוע המודעות לפגים

"רופאים בארה"ב כועסים מאוד על ההחלטה להפסיק לחסן פגים נגד RSV"

כך אומר פרופ' דוד גרינברג, שמוביל בבית החולים "סורוקה" מחקר בנוגע לתחלואת פגים מאוחרים בדלקת ריאות משולבת עם נגיף RSV ובחיסונים לפגים

מוניטור, פג באינקובטור (צילום: אילוסטרציה)

נתוני מחקרים שנעשו במרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע, בהם נבדקה התחלואה בדלקת ריאות חיידקית בקרב ילדים, ובמיוחד השילוב שבין דלקת ממקור חיידקי לבין דלקת הנגרמת מנגיף RSV, הוצגו באחרונה בפני מומחים ברפואת פגים בכנס ביפן.

פרופ' דודי גרינברג (צילום: "סורוקה")

פרופ' דוד גרינברג (צילום: "סורוקה")

את הממצאים הציג פרופ' דוד גרינברג, מנהל היחידה למחלות זיהומיות ילדים במרכז הרפואי-אוניברסיטאי "סורוקה". בשיחה מיוחדת עם "דוקטורס אונלי", לרגל שבוע המודעות לפגים, הוא מספר על הביקור במדינה, ועל השלכותיו האפשריות בתחום בריאות הציבור ביפן.

יפן נחשבת למדינה מובילה בתחום הטיפול בפגים, ומחסנת פגים נגד נגיף ה-RSV גם אם נולדו בשבועות הריון מאוחרים - עד 35 שבועות הריון. הגישה ביפן היא בניגוד לגישה שאומצה בארה"ב, בה הוחלט להוריד את תקופת ההריון שבה זכאי תינוק שנולד פג לקבל את החיסון ל-RSV משבוע 35 לשבוע 29. גישה זו זוכה עתה לביקורת קשה מצד הרופאים האמריקאים.

האמריקאים סברו, כי מסיבות של עלות-תועלת, וכאשר כל מנת חיסון שכזאת עולה אלפי דולרים לפג, כאשר מדובר בפגים שנולדו בשבועות הריון מאוחרים, אפשר ״לחסוך״ בהוצאה הזאת.

לדברי פרופ' גרינברג: "ביוני האחרון ביקרתי ביפן, בסינגפור, בהונג-קונג ובמקאו, והרצאתי בפני רופאי ילדים ורופאים מומחים לפגים, על מחלות זיהומיות בדרכי הנשימה. לכנס ביפן שאליו הוזמנתי, במסגרת קשרי המחקר המדעי שבין ישראל לארצות המזרח הרחוק, הגיעו גם רופאים מטייוואן, הפיליפינים, אינדונזיה, מלזיה וסין.

"ידוע זה מכבר כי פגים נולדים כאשר המערכת החיסונית והריאות שלהם אינן מפותחות עדיין כמו אלו של ילדים הנולדים בתום הריון מלא. כאשר מדובר בפגים שנולדים מוקדם במיוחד, היעדר ההתפתחות הזאת הוא מצב בסיסי ורבים מהם נשארים עם בעיות, בעיקר של מחלה ריאתית כרונית.

"פגים שנולדו בשבועות מאוחרים, מתאשפזים עקב דלקת ריאות משולבת חיידקית ומנגיף ה-RSV עד כדי פי שלושה יותר מאשר תינוקות שנולדו במועד"

"לגבי מצבם של פגים שנולדו בשבועות הריון מאוחרים, לא הייתה עד כה הסכמה מלאה. יותר מכך: כל חישובי העלות-תועלת בוצעו ביחס לברונכיוליטיס, שהיא מחלה של דרכי הנשימה התחתונות הדומה לאסתמה ונגרמת בידי נגיף ה-RSV. אולם לא נלקחה בחשבון מחלה קשה כמו דלקת ריאות, ובעיקר זאת המשלבת את נגיף ה-RSV עם דלקת הריאות החיידקית.

"במחקר שהצגתי לפני עמיתי ביפן נמצא, כי בקרב פגים שנולדו בשבועות הריון מאוחרים - כלומר 31 עד 35, הסיכון להתאשפז בבית החולים עקב דלקת ריאות ממקור חיידקי ו-ויראלי הגבוה הוא גבוה מהרגיל לפחות עד גיל 5 שנים.

"על פי הנתונים מהמחקר שביצענו נמצא, כי פגים שנולדו בשבועות מאוחרים, מתאשפזים עקב דלקת ריאות משולבת חיידקית ומנגיף ה-RSV עד כדי פי שלושה יותר מאשר תינוקות שנולדו במועד. הסיכון שלהם להתאשפז ביחידה לטיפול נמרץ ילדים מגיע עד פי 9 מאשר ילדים שנולדו במועד".

"לא בכדי", מוסיף פרופ' גרינברג, "דלקת ריאות חיידקית היא גורם התמותה הראשון ממחלה זיהומית בעולם בקרב ילדים בחמש השנים הראשונות לחיים. על פי הערכה, כ-156 מיליון ילדים חולים בדלקת זאת מדי שנה בעולם. ההערכה, שבוצעה לפני כ-10 שנים בידי ארגון הבריאות העולמי, היתה כי בכל 15 שניות נפטר ילד אחד כתוצאה מהמחלה. היא נחשבת מסוכנת וקטלנית.

"אבל הדלקת הנגרמת בידי נגיף ה-RSV היא מחלה קשה הרבה יותר, כשמדובר בפגים. הם נולדים עם מערכת נשימה לא מפותחת וכל זיהום גורם אצלם לקוצר נשימה - מה שיכול להוביל מהר הרבה יותר, לאי ספיקה נשימתית - וכל זאת בהשוואה לתינוקות שנולדו במועד".

"הממצאים לגבי שכיחות גבוהה יותר לדלקת ריאות חיידקית הנגרמת במשולב עם RSV", אומר פרופ' גרינברג, "עניינה מאד את היפנים. עבורם זה היה חידוש, בעיקר תפיסתי, לצורך הערכת היקף התחלואה מנגיף ה-RSV, מאחר שלא התבצעו מחקרים דומים במדינות המזרח הרחוק וזאת למרות שזיהומים נגיפיים נחקרים כי הם שכיחים למדי באזורים הללו".

פרופ' גרינברג מוסיף, כי "למרות שרמת המחקר הרפואי גבוהה מאד ביפן ובמדינות נוספות במזרח הרחוק, תכניות ההכשרה לרופאים בתחום המחלות הזיהומיות אינן כה מפותחות כמו בצפון אמריקה וגם לא בהשוואה למדינות במערב אירופה (בישראל התוכניות מקבילות לאלו שבצפון אמריקה)".

"ההחלטה לפיה החיסון נגד RSV יינתן בארה"ב רק לפגים שנולדו עד השבוע ה-29 עוררה ביקורת חריפה, וכבר מופעל לחץ גדול מאד לשנותה"

"ברור שהיפנים ידעו כי ה-RSV גורם לברונכיוליטיס, אבל על הקשר שבינו לתחלואה בדלקת הריאות החיידקית, ובעיקר על המנגנונים שגורמים לתחלואה זאת, לא היה ידוע להם עד כה – וזאת, כאמור, למרות שיפן היא בין המדינות המתקדמות ביותר בעולם ברפואת פגים ובחקר מחלות זיהומיות", הוא אומר.

המחקר שנעשה ב"סורוקה" החל עוד בשנת 2001, סיפר פרופסור גרינברג, והוא נמשך באופן רציף עד היום. המחקר מבוצע בידי צוות חוקרים שבראשם עומדים פרופ' גרינברג עצמו ופרופ' רון דגן. עד כה נבדקו בו יותר מ-10,000 ילדים.

"במחקר התברר, כי בקרב כ-40% מהילדים שנבדקו נמצא נגיף ה-RSV. רק באחרונה פורסם מאמר ב-NEJM, בו דווח כי גם בקרב ילדים בארה"ב, שיעור הימצאות נגיפים בדלקת ריאות חיידקית, בקרב ילדים עד גיל 5 , עומד על 80% והנגיף הכי שכיח הוא RSV. באותו מחקר גם נמצא שבכשליש מהמקרים, ה-RSV הוא גורם התחלואה וכן שגם בין גיל שנתיים לארבע שנים, הנגיף אחראי לתחלואת הילדים שב-25% מהמקרים מגיעים לאשפוז".

"את ההסבר לממצאי המחקר", אומר פרופסור גרינברג, "ניתן לייחס לכך שנגיף ה-RSV משפיע בשני כיוונים עיקריים ובו זמנית: הראשון - השפעתו על התינוק עצמו. הוא הגורם הראשוני למעשה לדלקת הריאות הנגיפית ופוגע בריאות ישירות ואז גם משפיע על מערכת החיסון. הכיוון השני - השפעתו הישירה של הנגיף על חיידק הפניאומוקוקוס. מתברר שה-RSV מעודד את המערכת הגנטית של החיידק והופך את החיידק לאלים יותר, מה שגורם למחלה קשה יותר".

"בנוסף סיפרתי למארחי במזרח הרחוק כי החל משנת 2009 נמצא בשימוש שגרתי בישראל חיסון כנגד חיידק הפניאומוקוקס. במחקר נוסף שנערך ביחידה למחלות זיהומיות ילדים בסורוקה התברר, שהחיסון הזה הביא לירידה של כ-50% בשיעור דלקות הריאה החיידקיות".

"בישראל, בניגוד לגישה האמריקאית, קיים קונצנזוס שיש לחסן את הפגים המאוחרים, ולא רק את המוקדמים, למרות שמדובר בהוצאה כספית גבוהה"

פרופסור גרינברג ציין, כי למרות שממצאי המחקר שנעשה בסורוקה פורסמו בכתב העת Pediatrics Infections Disease Journal החליטו בארה"ב, על סמך מחקרים אחרים שנעשו שם, כי פגים שנולדו בשבועות מאוחרים יכולים למרות זאת להיחשב ליותר בריאים. לכן, הופסק החיסון כנגד RSV בהם.

"אלא שההחלטה הזאת, לפיה החיסון יינתן מעתה רק לפגים שנולדו עד השבוע ה-29, עוררה בארה"ב ביקורת חריפה ביותר וכבר מופעל לחץ גדול מאד לשנותה ולחזור למצב הקודם", אומר פרופ' גרינברג.

"רק לפני כחודש, בכנס למחלות זיהומיות שהיה בסן דייגו , פגשתי רופאי ילדים ורופאי פגים והם לא פסקו להביע את כעסם על הפסקת החיסון לפגים שנולדו בשבועות מאוחרים ואף הראו נתונים חדשים המציגים עלייה בשכיחות הזיהום בנגיף, לאחר הפסקת החיסון. הם מאוד לחוצים מההחלטה הזאת. בעיניהם היא ממש בגדר גזירה. המבקרים טוענים כי מי שהחליט על כך - לא חשב נכון".

לדבריו, "בישראל, בניגוד לגישה האמריקאית השנויה במחלוקת, קיים קונצנזוס שיש לחסן את הפגים המאוחרים, ולא רק את המוקדמים, למרות שמדובר בהוצאה כספית גבוהה, וזאת על-מנת לצמצם ככל הניתן את אשפוזי הפגים ולמנוע את כל הסיכונים החמורים הנובעים מכך".

"אני מקווה", הדגיש פרופסור גרינברג, "שהמשך המחקר הנעשה אצלנו יספק תובנות נוספות על המחלה, על השפעת הטיפולים המניעתיים (החיסונים ל- RSV ופנואמוקוקוס) - מה שיסייע להפחית בשיעור התחלואה והאשפוזים מדלקת ריאות משולבת נגיפית וחיידקית בקרב ילדים קטנים בכלל, ופגים בפרט".

נושאים קשורים:  חדשות,  ראיון,  שבוע המודעות לפגים,  חיסון RSV,  דלקת ריאות,  תחלואה,  יילוד,  לידה מוקדמת,  פרופ' דוד גרינברג,  פגים