דעות

בית החולים "אסותא" באשדוד הולך לשנות את כללי המשחק

"אסותא" אשדוד יהיה למעשה בית החולים הציבורי הראשון שמציב לעצמו מטרה מוצהרת לספק שירות רפואי ציבורי איכותי לצד חוויית שירות של מערכת פרטית

חוסר אונים, חוסר סובלנות, זלזול, ניכור ותנאי אשפוז ירודים - אלה מקצת התחושות המלוות מטופלים רבים המאושפזים בבתי החולים. אלה תחושות קשות שנצרבות כאות קלון בתודעה הציבורית ביחס למערכת הבריאות הציבורית. כשזו החוויה של המטופל, בעיקר בבתי החולים הציבוריים (אבל לא רק בהם), מה הפלא שהציבור מבטח את עצמו לדעת בביטוחים משלימים (75%) ומסחריים (40%), ושההוצאה הפרטית על בריאות מטפסת?

ברגע האמת יאפשר הביטוח הפרטי למבוטח לדלג מעל מערכת הבריאות הציבורית - ישירות למתקניה הזמינים והמפנקים של הרפואה הפרטית. בפועל, אף שבדרך כלל הצוות הרפואי הוא אותו צוות בדיוק, המערכת הפרטית יודעת לתת את מה שכל כך חסר ברפואה הציבורית: זמינות, לצד מנות גדושות של שירותיות ויחס אישי.

"המערכת הפרטית יודעת לתת את מה שכל כך חסר ברפואה הציבורית: זמינות, לצד מנות גדושות של שירותיות ויחס אישי"

הזמינות, תנאי האשפוז ואיכות השירות במערכת הבריאות הציבורית אינם גזרת גורל, אלא פרי תעדוף מודע במציאות של משאבים מוגבלים. תעדוף זה לרוב מציב את ההשקעה בהיבטים הקליניים והטכנולוגיים שברפואה הרבה לפני השקעה באיכות השירות ובתשתיות שמאפשרות טיפול מכבד ונאות.

אלא, שככל שמבקשים לחזק את מערכת הבריאות הציבורית ואת אמון הציבור בה, ראוי להתייחס לאיכות השירות כיעד אסטרטגי ראשון במעלה. יש לבצע השקעה תקציבית שמטרתה שיפור חוויית המטופל, ושבכוחה גם "לקנות" יותר בריאות (למשל, שיפור היענות לטיפול). השקעה כזאת היא קטנה יחסית בהשוואה לרכישת טכנולוגיות רפואיות - אבל תועלתה לציבור עצומה. נכון להיום, גם אם חל שיפור מסוים, עדיין המשקל הסגולי שמעניקה מערכת הבריאות ליחסי אנוש מצומצם.

ב-2017 צפויה להתרחש דרמה אמיתית במערכת. בעוד חודשים לא רבים צפוי להיפתח בית החולים "אסותא" אשדוד, שנבנה על יסודות תפישה שמקורה במערכת הבריאות הפרטית - תפישה מקצועית וניהולית, שלפיה רמה קלינית ושירותיות הם רכיבים השלובים זה בזה. הלכה למעשה, ולאחר שירד מסדר היום האישור להפעלת שר"פ (שירותי רפואה פרטיים) בבית החולים, זה בית החולים הציבורי הראשון שמציב לעצמו מטרה מוצהרת לספק שירות רפואי ציבורי איכותי לצד חוויית שירות של מערכת פרטית.

"תרומתו של בית החולים החדש למערכת הבריאות, תיבחן בין היתר בעצם יכולתו להציב למערכת הבריאות הציבורית רף חדש בתחום השירות"

ממטרה זו נגזרות מגוון פעולות - החל בתכנון פיזי של בית החולים ומתקניו, דרך עיצוב סביבתי ועד תכנון כוח האדם. תרומתו של בית החולים החדש למערכת הבריאות, תיבחן בין היתר בעצם יכולתו להציב למערכת הבריאות הציבורית רף חדש בתחום השירות. חשיבותו האמיתית של בית החולים "אסותא" אשדוד יכולה וצריכה להימדד הרבה מעבר לגבולות שעריו ומטופליו. קרי, ביכולתו להציב רף חדש וגבוה מזה הנוהג כיום, כזה שימשוך אליו גם יתר בתי החולים הציבוריים, ובפרט אלה המצויים סמוך לאשדוד (בעיקר "קפלן" ו"ברזילי").

במידה רבה, תנאי הפתיחה של "אסותא" אשדוד ושל יתר בתי החולים בסביבה אינם שווים, אבל אולי עצם כניסתו של שחקן חדש תחייב את המדינה ("ברזילי") ואת שירותי בריאות כללית ("קפלן") לחזק את בתי החולים כדי להתחרות על המבוטח הציבורי. בתי חולים אלה לא זכו עד היום לתשומת לב מספיקה ולתקציבים הולמים - אולי משום שלאף אחד לא היה תמריץ אמיתי לעשות זאת.

מערכת הבריאות על מוסדותיה, מנהליה ועובדיה, חייבת להפנים כי שירותיות ויחסי אנוש טובים הם חלק בלתי־נפרד ממקצוענות בבריאות, מפני שלא ניתן לנתק בין החלק הקליני שבטיפול לבין שירותיות ויחסי האנוש. טיפול רפואי הוא מכלול שמורכב ממשתנים רבים - החל בהרכיב הקליני (שאין כוונה להפחית בחשיבותו), דרך היחס הבין־אישי והאינטראקציה עם הצוות המטפל, וכלה בתנאים הפיזיים במעמד הטיפול או האשפוז.

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "דה מרקר"

נושאים קשורים:  דעות,  רפואה פרטית,  רפואה ציבורית,  שירות,  איכות הטיפול,  המרכז הרפואי "ברזילי",  המרכז הרפואי "קפלן",  אסותא אשדוד
תגובות
אנונימי/ת
19.12.2016, 19:43

גישה יהירה ושחצנית - נראה את הבית חולים נותן שירות בחורף הראשון שהמיון שלו יהיה סתום וחולים יכבו במסדרונות - או שתסגרו את המיון ותפנו את המטופלים לברזילי וקפלו שאף פעם לא סוגרים את המיון שלהם... אגב השקעה בכוח אדם וביחס גבוה יותר של צוות למטופלים עולה יותר מכל מהשקעה בטכנולוגיות... שוב חבל שאסותא אשדוד מפגינים חשיבות עצמית מלא ביהירות שלא מבוססת על שום דבר תוך מסיון לגמד את בית חולים ברזילי וקפלן - המטופל במרכז זה יפה מאוד עד הרגע שבית. החולים נסתם בחולים ....״אל יתהלל חוגר כמפתח״

אנונימי/ת
23.12.2016, 10:48

הגישה הפרטית היא שתצטרך להזמין מקום. לא ככה סתם לבוא. שיגיעו לבית החולים בלילה מתאונה או סתם מבעיית רפואית תשאל אותך המארחת אם הזמנת מקום ואם לא תתבקש להמתין בחוץ כי יש קצת לחץ במטבח. הבית חולים הזה היה ונשאר רעיון דבילי. הצורך בו הוא אנוש אך המדינה שלא משקיעה שקל בבריאות מחפשת משהו שישים את הכסף תמורת רשיון לגזול אותך ואותי

אנונימי/ת
20.12.2016, 13:13

Please disclose your financial or other related interests to this Hospital

20.12.2016, 17:40

ערב טוב,
שאלה מצוינת. מאז שנת 2007 אני בעלים של משרד עורכי דין שמייצג מטופלים בתביעות משפטיות, בין היתר גם נגד הבעלים של בית החולים אסותא אשדוד (אסותא ומכבי). בנוסף, כחבר בוועדה לחיזוק הרפואה הציבורית דעתי היתה שצריך לבטל את ההיתר לשר"פ בבית החולים אסותא אשדוד -וזאת במטרה להפכו לציבורי בלבד.

האינטרס שניצב בבסיס המאמר הוא האינטרס הציבורי. אינטרס שבבתי החולים המטופלים יזכו לטיפול רפואי איכותי, הן מהבחינה הקלינית והן מבחינת יחסי אנוש ושירותית.

אנונימי/ת
20.12.2016, 21:19

עו"ד יקר, רד ממגדל השן ותתחבר למציאות. קרא את דו"ח משרד הבריאות האחרון על שביעות רצון הציבור מבתי החולים הציבוריים. אנחנו חיים בגן עדן רפואי מבחינת איכות ויחס לחולים. בתור רופא שמנתח באסותא וגם בציבורי וגם בתור מי שנותח בבית החולים המוביל של אסותא - אין כמו איכות הרפואה ויחס הצוות הרפואי והפרא-רפואי בבתי החולים הציבוריים. מסך פלזמה וחדר פרטי לכל מטופל לא מפצים על היעדר מתמחים בתורנויות הלילה וגם לא על אחיות מתוסכלות בגלל תנאי העסקה מחפירים שיש באסותא.

אנונימי/ת
23.12.2016, 10:43

יוהרה והתנשאות בלבד. חלק גדול מהסיבה שבתי החולים הציבוריים נראים ככה היא בעיקר בגלל מקומות כמו אסותא ה פרוצדורות היקרות והריווחיות יוצאות לשם והפחות נשארות הציבורי. גם הפאשלות הרבות נשלחות לציבורי כי היופי הוא נבוב ואין מאחוריו תשתית של בית חולים אמיתי. תחושת ההתנשאות יחד עם הסטנדרט הגבוה יגיע גם היחס היוקרתי והחולה שיבקש כוסות מים יתבקש לשלם 12 ש"ח ויגידו לו זה מים מהאלפים השוויצריים יוקרה מהסוג של אסותא היא מתכון לרפואה רעה מתנשאת ולא חברתית. הצוות שעובד עובד בשכר ותנאים גרועים בהרבה ושירות גרוע מוסתר מאחורי שמות גדולים שלצערי מתפתים לקחת חלק כי רוצים להתפרנס. לאלה התנאים דווקא מפליגים ביותר זה כדאי לאסותא.