חדשות

משרד הבריאות מזהיר מהתפשטות זן חדש של סלמונלה בארץ

המשרד הביע חשש כי לאחר התפשטותו בכמה מדינות באירופה, זן סלמונלה אנטריטידיס הגיע גם לישראל; לפני שבועיים דווח על שבעה ילדים בדימונה שלקו בזיהום כתוצאה מזן זה

חיידק הסלמונלה
חיידק הסלמונלה (הדמיית אילוסטרציה)

משרד הבריאות הודיע אתמול (ד') כי "נצפתה עלייה בשכיחות זן של חיידק הסלמונלה - סלמונלה אנטריטידיס - ב-14 מדינות באירופה וגם בישראל". לפי הודעת המשרד, "קיימת סבירות גבוהה שמקור החיידק בביצים למאכל - אך טרם אותר מקור ספציפי או ודאי".

באירופה המקור להתפשטות הזן החדש הוא הנראה בביצים מפולין. דווח על תחלואה בין היתר בבריטניה, הולנד, איטליה, הונגריה, נורבגיה ושוודיה. מישראל הועברו דגימות למעבדה באירופה על מנת לבדוק אם מדובר באותו זן של החיידק. תשובות יתקבלו בתוך מספר שבועות.

לפני שבועיים דווח בתקשורת על 30 ילדים בני שנה עד שנתיים מפעוטון בירושלים שנדבקו בחיידק סלמונלה אלים, ושניים מהם אושפזו. אירוע נוסף התרחש בדימונה: שבעה ילדים נדבקו בזן ממנו הזהיר משרד הבריאות.

בדיווח ב"דה מרקר" הבוקר (ה') אמרה פרופ' מירי וינברג, יו"ר האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות במרכז הרפואי "אסף הרופא": "המדינה צריכה להתייחס לתחלואה בסלמונלה ברצינות רבה יותר. בכל שנה יש בישראל תחלואה משמעותית בסלמונלה". "הארץ" מסר כי מתחילת השנה דווח למשרד על 214 מקרים. בכל שנת 2016 דווחו (על-ידי הרופאים) 1,635 מקרים וב- 2014 – דווחו 1,727. מאז 2010 טווח המקרים המדווחים למשרד הבריאות הוא כ-1,500 עד 1,750 מקרים. מתוכם כ-200 בשנה דורשים אשפוז. לדברי פרופ' וינברג, כדי להגיע למספר האמיתי של חולי סלמנולה יש להכפיל פי 30 את מספר המקרים המדווחים על ידי משרד הבריאות.

לחיידק הסלמונלה יש יותר מ-2,300 זנים, שפחות מ-10% מהם גורמים לתחלואה בבני אדם. ביניהם ישנם גם זנים אלימים הגורמים למחלות קשות ובחלקן מסכנות חיים, הנפוצים בעיקר במדינות העולם השלישי. החיידק החודר למעי גורם לסלמונלוזיס, מחלה שתסמיניה הם שלשולים מלווים בכאבי בטן, התכווצויות, חום גבוה, כאבי ראש, בחילות והקאות. במקרים מסוימים המחלה כרוכה גם בכאבי מפרקים וקשיים במתן שתן. במרבית המקרים ההידבקות היא כתוצאה מחשיפה למזון מזוהם מן החי. המחלה כמעט שאיננה מועברת מאדם לאדם.

פרופ' קובי מורן-גלעד, ממינהל שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמר ל"הארץ": "בשנים האחרונות יש ריבוי מקרים שמקורם בזן אנטריטידיס. שיעור הדיווחים עליו מגיע ממקומות רבים בעולם. הזן הזה נעשה גם אצלנו שכיח ביותר. ידוע לנו שהוא קשור בביצים. אנחנו מנסים לאתר את המקור שלו. לכן חשוב שהציבור ינהג על פי הנחיות משרד הבריאות בכל הקשור לצריכת ביצים. התחלפות זן הסלמונלה אחד באחר היא בעלת חשיבות בבריאות הציבור".

"לפני כעשור", הוסיף, "הזן אינפנטיס השתלט על כל משק התרנגולות. צמצום היקף פעילות התאפשר תודות לפעולות שונות שננקטו על-ידי משרד הבריאות ומשרד החקלאות. אבל בטבע אין ואקום: אם מצליחים לבלום זן מסוים אחד, מתפתח זן אחר. אנחנו עוקבים אחרי אותם זנים ספציפיים".

נושאים קשורים:  חדשות,  סלמונלה,  סלמונלה אנטריטידיס,  ביצים,  משרד הבריאות
תגובות