חדשות

ניתוח מורכב להסרת גידול בכבד בוצע ב"סורוקה"

בפעולה רדיולוגית פולשנית בוצעה חסימה מלעורית של וריד השער השמאלי, כדי לגרום להגדלת משמעותית של האונה הימנית בכבד, שתאפשר כריתה של האונה השמאלית יחד עם הגידול הממאיר בניתוח

המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. צילום: דוברות בית החולים

ניתוח להסרת גידול גדול בכבד על-ידי חסימה מלעורית של וריד השער השמאלי בוצע לראשונה במרכז הרפואי "סורוקה". בית החולים מסר אתמול (א'), כי מטרת הפרוצדורה היתה לגרום להגדלה משמעותית של האונה הימנית בכבד, ולאפשר כריתה של האונה השמאלית יחד עם הגידול.

בית החולים מסר, כי המנותח היה חולה אונקולוגי שסבל משחמת הכבד והפטיטיס C. הוא אובחן וטופל על-ידי ד"ר אוהד עציון, רופא בכיר במכון לגסטרואנטרולוגיה. סוג הסרטן שהחולה פיתח היה הפטוצילולר קרצינומה (HCC). הגידול תפס את רוב חלל האונה השמאלית של הכבד וגודלו הגיע לכ- 10 ס"מ.

בשחמת כבד, רקמות הכבד נהרסות ומוחלפות ברקמה צלקתית הגורמת להפרעה בזרימת הדם אל תאי הכבד ולשיבוש בפעילותו. סרטן כבד נחשב אמנם כנדיר, אבל שכיח יותר בקרב גברים מאשר בנשים. הסיכון לחלות בו עולה עם הגיל. ברוב המקרים זו מחלה משנית להפטיטיס C ולשחמת כבד. הפטוצילולר קרצינומה (HCC) הוא הגידול הראשוני השכיח ביותר במחלה.

המטופל עבר סדרת ניתוחים ב"סורוקה". בראשון שבהם הוברר שהוא סובל מכבד שחמתי חמור וכי האונה הימנית קטנה מדי לשם תפקוד תקין - במקרה שהאונה השמאלית שבה נמצא הגידול תיכרת.

בפעולה רדיולוגית פולשנית בוצעה חסימה מלעורית של וריד השער השמאלי (vena portae hepatis) - וריד גדול בחלל הבטן המוביל דם ממערכת העיכול, מהטחול ומאיברים נוספים בבטן אל הכבד. מטרת הפעולה הייתה לגרום להגדלת משמעותית של האונה הימנית בכבד, כדי לאפשר בניתוח כריתה של האונה השמאלית יחד עם הגידול הממאיר.

את הניתוח ביצעו פרופ' יצחק אביטל, מומחה בכירורגיה אונקולוגית ומנהל מרכז הסרטן ב"סורוקה", ד"ר עבד אבו גנים, כירורג בכיר במחלקה כירורגית א', פרופ' סולי מזרחי, מנהל כירורגית א', בשיתוף צוות היחידה לרדיולוגיה פולשנית, מחלקת ההרדמה ומכון הגסטרו.

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח,  כבד,  HCC,  הפטיטיס C,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות