חדשות

רופאים ב"הדסה" הצליחו לטפל במחלה נדירה שתקפה את ידו של תושב עזה

האיש, אב לששה, סבל מסיבוך נדיר של וירוס הפפילומה שהביא להשתלטות גידולים על ידו; לדברי בית החולים, הרופאים, שסיפרו כי מעולם לא נתקלו במקרה דומה, טיפלו בו בהצלחה בעזרת סדרת ניתוחים וחיסון מיוחד נגד הנגיף

ד"ר מיכאל צ'רנובסקי בודק את ידו של המטופל לאחר הניתוח (צילום: "הדסה")

המרכז הרפואי "הדסה" עין כרם הודיע אתמול (ג') כי רופאיו הצליחו לטפל בחולה הסובל ממחלה נדירה שעיוותה את ידו בצורה קיצונית ושככל הידוע רופאים בישראל עוד לא נתקלו בה.

ד"ר מיכאל צ'רנובסקי, אורתופד ומומחה כף יד ופלסטיקה, סיפר כי פגש במרפאתו תושב עזה, אב לששה, שסבל מהמחלה וידו הגיעה לממדים מפלצתיים, לאחר שזה כבר עבר כמה בתי חולים, בין השאר בשכם ובמצרים, בהם נאמר לו שמצבו איננו מאפשר טיפול ואין סיכוי שבעייתו תיפתר.

"זה מקרה נדיר ביותר וככל הידוע אין לו תיעוד בספרי הרפואה", סיפר ד"ר צ'רנובסקי. "על ידו של המטופל נראו גידולים רבים ומורכבים. הם מילאו את היד כולה מאז צצו לפני למעלה מעשר שנים. בנוסף לכך שהכאבים חזקים קיים סיכון להתפתחות של סרטן. המחלה לא איפשרה לחולה להשתמש ביד ולהניע אותה. מצבו הנפשי החמיר. הוא נעשה מופנם ונחרד מלחשוף את הבעיה הרפואית שלו בפני אנשים. היד הייתה מכוסה בשרוול כל הזמן".

ידו של המטופל, לפני הניתוח והטיפול ב"הדסה" (צילום: "הדסה")

בירור יסודי הבהיר כי התופעה ממנה סבל האיש היא סיבוך נדיר של נגיף הפפילומה. "קיימים סוגים שונים של HPV המתבטאים אפילו בהופעת גידולים שונים בגוף", הוסיף ד"ר צ'רנובסקי, "אלא שאצל לרוב בני האדם המערכת החיסונית מסוגלת להתמודד עם הניגף וניתן לתמוך בה בתרופות. במקרה נדיר זה, המערכת החיסונית הלקויה לא הייתה מסוגלת לטפל בנגיף וכך התאפשר לו להתפתח באופן מוגזם ובלתי נשלט".

ד"ר צ'רנוסבקי הוסיף: "אפילו אני לא הכרתי מקרים דומים, למעט מקרה אחד שפורסם בעבר בתקשורת ההמונית שתיארה מקרה של תושב בנגלדש שבעזרת 16 ניתוחים הוסרו כל הגידולים מידיו. יש לי ניסיון רב עם מקרים קשים וסבוכים - אבל לא כאלה. ככל שאני יודע, אין בעולם תיעוד בספרות המקצועית לטיפול במצב מורכב במיוחד. ההחלטה על ניתוח לא התקבלה בקלות, לא ידוע על ניתוח דומה שבוצע בעבר".

הצוות המנתח ב"הדסה" כלל גם את ד"ר שי לוריא,  אורתופד מומחה לכף יד.
"חיפשנו דרך להבין מהו הטיפול היעיל ביותר", סיפר ד"ר לוריא, "נבנתה תכנית שתצמצם את האפשרות של הגידולים לחזור ולגדול בפראות שכזו. היה לנו חשוב להיערך עם צוות רופאי עור וצוות חדרי הניתוח ולהתארגן כי מתברר שהמחלה מדבקת מאד. עבדנו עם מיגון כפול ומסיכות מיוחדות למניעת הדבקות בנגיף כי עלה חשש שבמהלך הניתוח דרכי הנשימה של המטפלים עלולים להיחשף לנגיף הקשה".

לדברי ד"ר צ'רנובסקי: "במהלך הניתוח נצרבים הגידולים, מה שגורם לעשן המתפזר בחדר הניתוח המסכן את הצוות... ניתחנו מבלי לצרוב, באופן מאוד מדוד וזהיר. במהלך הניתוח הוסרו הגידולים מכף היד עד לרמה המקסימלית מבחינתנו כמנתחים. במקומות שבהם הוסרו הגידולים השתמשנו בפיסות עור של החולה כדי לכסות את השתל".

הוא הוסיף: "המשך הטיפול כלל תרופות המונעות מן הגידולים לחזור. בנוסף מקבל החולה מד"ר ורד מולכו, מומחית ברפואת עור, חיסון מיוחד שתפקידו לתקוף את הנגיף ולהרחיקו מהגוף. הוא יצטרך לעבור ניתוחים נוספים, אבל אגרסיביים פחות. אנחנו אופטימיים. ידו של החולה נראית כמו יד שעליה כווייה גדולה. הוא התחיל בריפוי בעיסוק כדי שיוכל לחזור ולהשתמש ביד שאותה לא הפעיל שנים".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  טיפול,  ניתוח,  HPV,  עזה,  גידולים,  מקרה חריג,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV
תגובות