חדשות

לראשונה בישראל: רוקחים יורשו להעניק חיסוני שפעת למטופלים מעל גיל 18

"ישראל היום" מדווח, כי בעקבות תיקון בפקודת הרופאים, יתאפשר בחורף הקרוב ל-17 רוקחים שעברו הכשרה מיוחדת להעניק את החיסון בחדר מיוחד בבתי מרקחת; הר"י התנגדה בעבר לצעד, אבל יו"ר הסתדרות הרוקחים אומר: "חיסוני שפעת זה רק הנחשון. בעתיד יצטרפו לזה עוד חיסונים"

חיסון נגד שפעת. נמצא שבקרב מטופלים שהיו מאושפזים פעם אחת או יותר בשל נגיף השפעת בזמן שהיו חולים גם בסרטן ריאות, היתה ירידה בתמותה מסרטן (צילום: אילוסטרציה)

השנה, לראשונה, יינתנו חיסוני השפעת בישראל גם על-ידי 17 רוקחים שעברו לשם כך הכשרה מיוחדת. החיסונים יבוצעו בחדר פרטי בבית מרקחת, אולם יוכלו לקבל אותם רק מבוגרים מעל גיל 18 בתנאי שאינם סובלים מאסתמה, הם ללא חום, הם אינם בעלי רגישות לביצים או שחוו בעבר תגובה אלרגית חריפה (שוק אנפילקטי) בחיסון קודם; כך דיווח הבוקר (א') העיתון "ישראל היום".

בדיווח נמסר, כי ההחלטה על מתן אפשרות לרוקחים לבצע חיסוני שפעת - וזאת חרף התנגדות שהביעה הר"י בעבר - היא על פי המלצת ועדת שלושה מיוחדת בראשות פרופ' שמואל רישפון, יו"ר הוועדה המייעצת לחיסונים במשרד הבריאות והרופא המחוזי של המשרד בחיפה. שני חבריה האחרים היו אחות בכירה ורופא משפחה.

בעקבות ההחלטה, הוכנס תיקון מתאים בפקודת הרופאים ובו הועברו סמכויות בנושא זה גם לידי רוקחים. רשימת בתי המרקחת שבה יתאפשר לקבל את החיסונים תפורסם בימים הקרובים.

לפי הדיווח נמסר עוד, כי בבית המרקחת שבו ניתן יהיה לקבל את החיסון ייועד לשם כך חדר מיוחד שבו ניתן יהיה לקבל ייעוץ רוקחי בהתאם, יהיו כיסאות, כיור, חומרי חיטוי ומזרק אדרנלין למקרה של תגובה אלרגית חריפה.

בדיווח נמסר, כי מתן חיסונים בידי רוקח נעשה כבר בארה"ב ובחלק גדול ממדינות אירופה. מטרת המהלך היא להנגיש את החיסונים ליותר אנשים וכך להעלות את שיעור ההתחסנות, במיוחד כשמדובר בשפעת.

יו"ר הסתדרות הרוקחים, דוד פפו, אמר לעיתון: "אנחנו רואים בכך צעד חשוב מאוד. מבחינה מקצועית זו פעם הראשונה בישראל שרוקחים רשאים וזכאים להזריק. אני מניח שחיסוני שפעת זה רק הנחשון. בעתיד יצטרפו לזה עוד חיסונים שיוכלו להינתן בבתי המרקחת כמו למשל חיסונים למטיילים. המהלך נעשה בשיתוף משרד הבריאות ולכך חשיבות רבה בכל הנוגע לבריאות הציבור. השנה תהיה זאת שנת לימוד. אני מניח שעד לחורף הבא יהיו עוד רוקחים שיעברו את הקורס המיוחד לשם כך".

בעבר, נמסר בדיווח, הזהירה ההסתדרות הרפואית כי חיסון צריך להינתן בפיקוח רופא, ואף הועלה חשש לפגיעה בחיי אדם. אלא שפפו אמר בתגובה: "רוב החיסונים נעשים ממילא בידי אחיות. אנחנו מוגדרים בחוק כמטפלים ואנו מוכשרים ומוסמכים לכך. לא צריך להפחיד את הציבור".

בקופות החולים, במרפאות קהילה וגם אצל רופאי המשפחה העצמאיים הקשורים עמן, מתחיל השבוע מבצע חיסוני השפעת. כ-1.9 מיליון מנות חיסון נרכשו למבצע השנה.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסוני שפעת,  רוקחים,  הר"י,  משרד הבריאות,  פקודת הרופאים
תגובות
25.09.2017, 22:50

הגיע הזמן שהרוקחים כבר ישתלבו בקהילה הרפואית ממילא מוגדרים בחוק כמטפלים..

26.09.2017, 08:15

חבל שגם באתר הזה משתמשים בצילום - אילוסטרציה יפה ומרשים, ובו מזרק גדול מאד יחסית למזרק של החיסון. חלק מהאוכלוסיה פוחד מאד ממזרקים, בצורה שאולי לא ניתפסת כטבעית על ידינו. צילומים עם המזרק-חיסון המיניאטורי עשוי להרגיע פחדים