חדשות

משרד הבריאות: תחלואה גבוהה פי שניים בשפעת השנה בחצי הכדור הדרומי

בהודעה של משרד הבריאות דווח, כי באוסטרליה זינק מספר מקרי השפעת החמורים פי שניים, ככל הנראה על רקע היענות נמוכה לקריאה להתחסן; המשרד עוקב אחרי התחלואה בחצי הכדור הדרומי, שבו הסתיים עתה החורף, ככלי לניבוי התחלואה בישראל

חיסון (צילום: פלאש 90)

עם תחילת "עונת" חיסוני השפעת בישראל, קרא אתמול משרד הבריאות לציבור להתחסן, בין השאר משום שבאוסטרליה - שבה מסתיימת בימים אלה עונת החורף - נצפתה עלייה של כמעט פי שניים במקרי השפעת לעומת שנים קודמות ויש עדויות לתחלואת שפעת קשה. אנשי מקצוע, נמסר בהודעה שפרסם משרד הבריאות הישראלי, מקשרים את השנה הקשה באופן ישיר להיענות הנמוכה לחיסון שהייתה באוסטרליה.

בישראל מתבצע מעקב אחר מגמות השפעת בחצי הכדור הדרומי, מאחר שעל פי רוב עונת השפעת בארץ מתנהגת באופן דומה לזה שבחצי הכדור הדרומי, במדינות כמו אוסטרליה וניו-זילנד.

כמו בכל שנה לקראת עונת החיסונים ציין משרד הבריאות, כי ההמלצה להתחסנות היא גם על דעת ארגון הבריאות העולמי (WHO) והמרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC). משרד הבריאות שב והדגיש כי השפעת עלולה להיות קשה גם אצל אנשים ללא מחלות רקע. לכן ההמלצה היא לחסן את כל האוכלוסייה מגיל 6 חודשים ומעלה.

המלצה מיוחדת מיועדת לקבוצות הסיכון: אנשים עם מחלות כרוניות, בני 50 ומעלה, נשים הרות וילדים עד גיל 5. הרשימה המלאה של קבוצות "מודגשות חיסון" מופיעה בתדריך חיסוני השפעת לקראת העונה הנוכחית שפורסם באתר משרד הבריאות.

החיסונים ניתנים חינם במרפאות הקהילה של הקופות השונות, אצל רופאי משפחה עצמאיים הקשורים עם הקופות או אצל מספר מועט של רוקחים שהוכשרו לבצע זאת. חלק מהקופות מציעות השנה חיסון נגד ארבעה זני הנגיף, במקום שלושה כפי שנהוג. במרפאות "כללית" החיסון הוא לשלושה זנים ורק לאלו מבין המבוטחים שהוגדרו על-ידי הקופה כמצויים בסיכון גבוה במיוחד (כמו חולים אונקולוגיים או מרותקים למיטה) יינתן חיסון ארבעה-זני, נמסר מדוברות "הכללית".

לפי הודעת משרד הבריאות, מערכת הבריאות שמה לה למטרה להעלות את שיעור ההתחסנות השנה. אשתקד חוסנו כ-21% מכלל אוכלוסיית ישראל. בקרב בני 65 ומעלה התחסנו 66% וילדים עד גיל 5 – כ-24% .

בעונה שעברה, הסיכון לתחלואה היה גבוה במיוחד אצל תינוקות וילדים עד גיל 18. כן הצטברו נתונים על שיעור גבוה של דלקות ריאות בקרב בני 65 ומעלה. שיעור התמותה בקבוצת גיל זו עלה מעל הממוצע הרב-שנתי בחודש ינואר 2017, שהיא תקופת השיא של פעילות השפעת בארץ.

אתר מידע מיוחד לנושא חיסוני השפעת של משרד הבריאות

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  תחלואת שפעת,  חיסון,  מבצע,  קמפיין,  קופות החולים
תגובות
29.09.2017, 14:04

כיצד להתיחס להמלצה לחסן נשים הרות בהתייחס לעבודה שפורסמה לאחרונה המראה על קשר ברור בין הפלות לבין חסון שפעת