חדשות

גם ארגון הבריאות העולמי משבח את דרך התמודדות ישראל עם זיהומים

מאמר באתר הארגון העלה על נס את תגובת משרד הבריאות ב-2007 bלהתפרצות החיידק העמיד Klebsiella, שהובילה להקמת המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה; לפני כחודשיים שיבח כתב עת מדעי את אותה היוזמה

מימין: ד"ר דוד שוורץ, מנהל המעבדה הארצית לעמידות לאנטיביוטיקה ולחקר התפרצויות במוסדות רפואה בישראל ופרופ' מיטשל שוואבר, מנהל היחידה הארצית למניעת זיהומים (צילום: יח"צ)

ארגון הבריאות העולמי (WHO) מציין השבוע (19-13 בנובמבר) את "שבוע המודעות העולמית לאנטיביוטיקה" (World Antibiotic Awareness Week). לקראת פתיחת אירועי השבוע העלה הארגון לאתר שלו מאמר שבו מתוארת ההתמודדות המוצלחת שבוצעה בישראל כנגד התפרצות של חיידק המשתייך לקבוצת החיידקים העמידים CREי(carbapenem-resistant Enterobacteriaceae).

בכירה ב-WHO, ד"ר בנדטה אלגרנזי, מתאמת היחידה העולמית בארגון, שעוסקת במניעה ובקרה על זיהומים, ממליצה במאמר לכל המדינות חברות ארגון הבריאות העולמי לאמץ הנחיות שנוסחו בין היתר על ידי מומחה מישראל "בעדיפות ראשונה", כדי להתמודד עם האיום של החיידקים הרב-עמידים, CRE, לפני שיהיה מאוחר מדי. סוגיית ההתמודדות המוצלחת הוזכרה בספטמבר האחרון, במאמר מיוחד שפורסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases, שגם הוא העלה על נס את הגישה הישראלית.

גם המאמר הנוכחי מתאר כיצד התמודד משרד הבריאות הישראלי עם האיום שנוצר מהתפרצות פתאומית של Klebsiella – חיידק מעיים שגרם לזיהומים בקרב חולים שאושפזו בבתי חולים בישראל ב-2007. החיידק היווה איום ממשי על מערכת הבריאות, משום שנעשה עמיד ל- Carbapenems, קבוצת התרופות האנטיביוטיות הפוטנטיות ביותר שנועדו לטיפול באיום מסוג זה.

כאשר זוהה החיידק הוא החל להתפשט ולא היה שום מנגנון במסגרת משרד הבריאות של ישראל כדי לזהות את האיום מבעוד מועד או להתערב לבלימת התפשטותו.

משרד הבריאות, מדווח במאמר, הקים את המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה והטיל עליו את משימת הבלימה של ההתפרצות, וכן בקרה ומניעה של התפשטות כלל החיידקים העמידים לאנטיביוטיקה המצויים במוסדות הרפואה בישראל.

עוד מתואר במאמר כיצד המרכז הארצי חרט על דגלו את "חיזוק תחום מניעת הזיהומים בישראל, הן ברמה הארצית והן ברמה המוסדית, בעשר השנים מאז הקמתו".

ב"צוות המשימה" שהוקם בישראל, ושכלל מומחים לבקרת זיהומים השתתף גם פרופ' מיטשל שוואבר, רופא ביחידה לאפידמיולוגיה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי תל-אביב "איכילוב" "שהבין מיד מהרגע הראשון את ההשלכות הנרחבות של המצב שהתהווה", נכתב במאמר באתר ה-WHO.

הצוות הציג להנהלת משרד הבריאות את התמונה המלאה ומה מתרחש בבתי החולים ברחבי ישראל. "המשרד נכנס מיד לפעולה, בכיריו האזינו בקשב רב לעצות הצוות והוכנה תכנית כדי להילחם באיום שלך וגדל".

הצוות שכלל רופאים, אחיות, מיקרוביולוגים, אפידמיולוגים ומנהלי מסדי נתונים ניסח הנחיות פעולה מחייבות לכל בתי החולים בישראל כדי שיבוצע בהם בידוד אפקטיבי של החיידק העמיד.

"השלב הבא", סיפר פרופ' שוואבר לאתר ה-WHO, "היה להקים גוף קבוע עם סמכויות חוקיות במשרד הבריאות, כדי לאסוף נתונים מכל מוסדות הבריאות בהקשר לזיהומים ולחיידקים להכין ולהפעיל את ההנחיות. ההוראה המבצעית הראשונה הייתה 'להכיל' את ההתפרצות של ה-Klebsiella".

במהלך 2017 השתתף פרופ' שוואבר, עתה בתפקיד של מנהל היחידה הארצית למניעת זיהומים (יחידת בת של המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה), בכתיבת הנחיות מפורטות עבור ה-WHO למניעת התפשטות חיידקים רב-עמידים גרם-נגטיב כמו ה-e-Klebsiella pnumoniae וה- Pseudomonas aeruginosa - במוסדות בריאות ברחבי העולם.

"אימוץ ההנחיות-הללו על ידי מקבלי החלטות במדינות השונות צריך להיות בעדיפות ראשונה בעת התמודדות עם איום של חיידק עמיד ובעיקר חיידקים רב-עמידים", ציינה ד"ר אלגרנזי. היא הצביעה גם על החיידק MRSA ודומיו "המתפשטים כיום ברוב המדינות מאחר שבהן לא ננקטו הפעולות הנדרשות, ובהקדם".

נושאים קשורים:  חדשות,  זיהומים,  עמידות לאנטביוטיקה,  WHO,  ארגון הבריאות העולמי,  carbapenem
תגובות