חדשות

ה-CDC בארה"ב: החיסון לשפעת העונה יעיל יותר מההערכות הקודמות

המרכז למניעת ולבקרת מחלות בארה"ב קבע בדו"ח שפורסם בסוף השבוע כי החיסון השנה הפחית ב-36% את מספר הביקורים אצל רופאים בשל תחלואת שפעת, בהשוואה למי שלא חוסנו

חיסון נגד שפעת. נמצא שבקרב מטופלים שהיו מאושפזים פעם אחת או יותר בשל נגיף השפעת בזמן שהיו חולים גם בסרטן ריאות, היתה ירידה בתמותה מסרטן (צילום: אילוסטרציה)

המרכז לבקרת ולמניעת מחלות בארה"ב (CDC) פירסם בסוף השבוע נתוני ביניים לעונה הנוכחית על יעילות החיסון לשפעת, מהם עולה כי החיסון יעיל מכפי שחשבו עד כה.

הדו"ח מסכם ניטור של מקרי שפעת בחמישה אתרים ברחבי ארה"ב, הכוללים 4,562 ילדים ומבוגרים. מתוכם 38% נמצאו נשאים של אחד מנגיפי השפעת. מאלו, 43% היו מחוסנים. מתוך אלה שלא היו מחוסנים -  53% נדבקו בנגיף.

היעילות הכללית של החיסון מגיעה על -פי דו"ח זה ל-36%. כלומר החיסון מפחית ב-36% את מספר הביקורים אצל רופאים בשל תחלואת שפעת, בהשוואה למי שלא חוסנו.

על פי הדו"ח, יעילות החיסון נגד תת-זן הנגיף השכיח ביותר השנה, H3N2 (מקבוצת זן A) מגיעה ל-25% בלבד. יעילותו בקרב ילדים גבוהה יותר: החיסון העניק הגנה בקרב ילדים עד גיל 9 כנגד תת-זן H3N2 בשיעור של 59%. ילדים נחשבים למפיצים העיקריים, הראשוניים, של שפעת.

ההגנה מפני זן תת הזן H1N1 שגם הוא שכיח בחורף זה: 67% בקרב המחוסנים. שיעור ההגנה בפני זן B, על פי ה-CDC, הגיעה ל-42%.

בתחילת החורף, כאשר פורסמו נתונים ראשוניים מאוסטרליה ומקנדה, ההערכה הייתה שיעילות החיסון מפני הזן H3N2 לא תעלה על כ-10% בלבד. ביום שישי דיווח ה-CDC עד כה נפטרו ממחלת השפעת וסיבוכיה 84 ילדים בארה"ב, 22 מהם רק בשבוע האחרון.

מחקר ישראלי כימת את יעילות החיסון

בתוך כך, מועילות (Beneficial) החיסון לשפעת בקהילה משתנה בכל עונה ומושפעת מהזן ומתת-הזן של נגיף השפעת בעונה המסוימת ומגיל המתחסנים; כך דיווח צוות רופאים וחוקרים ישראלים במאמר שפורסם בסוף השבוע בכתב העת EUROSURVEILLANCE.

המאמר תיאר את היתכנות חישובי המועילות של החיסון בקהילה (לא כנגד אשפוזים או תמותה) בשתי עונות השפעת הקודמות: 2014/15 ו-2015/16. זו הפעם הראשונה שנעשה ניסיון לחשב נושא זה.

מחברי הדו"ח ציינו, כי חלק מהממצאים שעלו במחקרם דומים לממצאים שנמצאו גם בארצות אחרות בעונות הללו. הממצאים, ציינו עוד מחברי הדו"ח, מתבססים על מדגם קטן יחסית.

השפעת גורמת לתחלואה קשה, ואף למקרי פטירה רבים מדי שנה. לחיסוני השפעת תפקיד משמעותי במניעת ובהפחתת התחלואה והתמותה וגם להפחתת חומרת המחלה, ציינו מחברי המאמר.

שיעור החולים בשפעת מוערך בעונת החורף ב-15-5% מהאוכלוסייה. כלומר בין 400,000 ל 1.3 מיליון חולים בעונת החורף בשפעת, בישראל. מספר האשפוזים הנובעים מסיבוכי שפעת בישראל מוערך בכ-10 אלפים בשנה.

ארגון הבריאות העולמי קבע - ואליו הצטרפו כל ארגוני הבריאות של המדינות המפותחות - שמתן חיסונים כנגד שפעת הוא המענה הטוב ביותר הקיים להגנה על האוכלוסייה מפני המחלה וסיבוכיה. החיסונים מומלצים לקבוצות רבות של האוכלוסייה על ידי משרדי הבריאות של אותן מדינות.

אלא שהניסיון הראה, כי יעילות החיסון משתנה משנה לשנה, בהתאם לזני השפעת. לרוב, היא בטווח של 60-40%, על פי נתונים מן העולם. כלומר: החיסון נגד שפעת עשוי למנוע כמחצית מהתחלואה, מקרי מחלה קשה ותמותה מהשפעת בשנה ממוצעת.

ידוע, ציינו מחברי הדו"ח, שהתגובה החיסונית של בני 65 ומעלה לחיסון יכולה להיות פחות טובה. במחקר שפורסם עוד ב-2016 ב-Clinical Infectious Diseases ונעשה בקרב מבוגרים מגיל 50 שנה ומעלה לעניין מניעת זיהומים שנגרמו על ידי שפעת נמצא, כי יעילות החיסון לכל שכבות הגיל שהשתתפו במחקר עמדה על 56.8%. בפירוט: בקרב בני 64י-50 היעילות היא 63.9%, בקרב בני 75-65 היא 61% ובקרב בני 75 ומעלה – 57.3%.

עוד הדגישו מחברי הדו"ח, שכל הגנה שיקבלו בקבוצת הגיל 65 ומעלה מהחיסון תהיה מאוד משמעותית, כיוון שקבוצת גיל זו עלולה לפתח סיבוכים קשים בעקבות תחלואה בשפעת, עם סיכון לאשפוזים ואף לתמותה.

לגבי ילדים, ציינו מחברי המאמר, כי על פי מחקר מ-2016 שפורסם ב- PEDIATRICS עלה כי בשנים 2014-2010 בקרב ילדים בני 6 חודשים עד 17 שנה, יעילות החיסון למניעת תמותה הקשורה לשפעת (בקרב ילדים בריאים) היה 65% ואילו בקרב ילדים בסיכון-גבוה: 51%.

את המאמר כתבו חמוטל ירון-יעקבי מהמחלקה לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בבית הספר לבריאות הציבור בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב, רקפת פנדו מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן והמעבדה המרכזית לווירולוגיה במשרד הבריאות, ריטה דיכטיאר מהמרכז לבקרת מחלות, מרק כץ מאוניברסיטת בן-גוריון ובית הספר לבריאות הציבור ובית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת מישיגן באן-ארבר, יניב שטיין מהמרכז לבקרת מחלות, מיכל מנדלבוים ואלה מנדלסון מהמחלקה לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת תל-אביב והמעבדה לווירולוגיה, פרופ' תמי שוחט מנהלת המרכז לבקרת מחלות ואוניברסיטת תל-אביב, אהרונה גלטמן-פרידמן מהמחלקה לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת תל-אביב, המרכז לבקרת מחלות והמחלקה לרפואת ילדים, משפחה ורפואה קהילתית בקולג' הרפואי של ניו-יורק.

נושאים קשורים:  חדשות,  שפעת,  חיסון,  ארה"ב,  CDC,  מרכז למניעת ולבקרת מחלות,  מחקר
תגובות