חדשות

מקרה נדיר: אישה מליבריה נשאה בגופה נגיף אבולה רדום שהתפרץ לאחר כשנה

האישה נשאה את הנגיף יותר משנה, לא פיתחה את תסמיני המחלה אך הדביקה בו אחרים. המדענים תוהים כיצד מסתתר הנגיף בגוף לפני התפרצותו הקטלנית

בדיקת דם לגילוי נגיף האבולה (צילום: אילוסטרציה)

בפעם הראשונה מעולם, אישה בליבריה שנשאה את נגיף האבולה למעלה משנה, ולא פיתחה את תסמיני המחלה, הדביקה בו אחרים. ההדבקה נעשתה בתוך משפחתה בימים האחרונים של התפשטות המגפה במערב אפריקה, בין דצמבר 2014 לאמצע 2016. יותר מ-28,600 אנשים נדבקו באותה התפרצות, 11,325 מהם מתו. כך דיווח אתמול (ג') "ניו יורק טיימס".

התגלית בעלת המשמעות המדעית והרפואית מעוררת שאלות בריאותיות חדשות: המדענים אינם יודעים כיום כיצד הנגיף מסתתר בגוף האדם שהוא הנשא שלו במשך במשך 13 חודשים לפני שהוא מתפרץ שוב בצורתו הקטלנית.

בדיווח נמסר כי האישה חלתה זמן קצר לאחר שילדה תינוק והמומחים שבחנו את המקרה הנדיר סבורים שהמערכת החיסונית שלה היתה מדוכאת, כפי שקורה בהריון בדרך כלל, ולאחר מכן התפרצה המחלה מחדש. על המקרה דווח ב-Lancet Infectious Disease.

"ניו יורק טיימס" מסר כי המקרה מעורר דאגה מאחר שהוא עשוי להצביע על כך שאנשים ששרדו את המחלה עלולים לסבול מאפליה ומדעות קדומות. העובדה שהמחלה התפרצה מחדש אצל האישה עלולה להחמיר את הדעות הקדומות.

בעבר היו דיווחים על כך שחלקי הנגיף נמצאו בחלב אם ובנוזל עמוד השדרה של נשים שהתגברו על המחלה. רק גברים הדביקו אחרים וההידבקות נעשו דרך יחסי מין כיוון שהנגיף מסוגל לשרוד בזרע במשך שנתיים.

עוד נמסר כי ההתפרצות בקרב משפחתה של האישה התגלתה בנובמבר 2015, שישה חודשים לאחר שליבריה הכריזה על סיום התפשטות המגיפה. בנה בן ה-15 אושפז לאחר שהחל להקיא דם. הנגיף נתגלה בדמו. למרות טיפול אינטנסיבי הוא מת עשרה ימים לאחר שהתסמינים הופיעו.

כל בני המשפחה הוכנסו להסגר, כולל אמו בת ה-33, אביו בן ה-40 ושלושת אחיו הצעירים, בני 8, 5 שנים ותינוק בן חודשיים. האב ובן ה-8 אובחנו כחולים באבולה. האם והתינוק לא היו נשאי את הנגיף בדמם. באופן מסתורי, היו להם נוגדנים. החוקרים שעסקו במקרה הנדיר מעריכים שלאם היתה הידבקות מוקדמת והתינוק ספג נוגדנים באמצעות הנקה.

בדו"ח המקרה, שהמחברת הראשית שלו היא ד"ר אמילי קיין-דוקובו, אפידמיולוגית ב-CDC, נמסר כי המשפחה הזאת היא המשתתפת הראשונה בניסוי קליני לחיסון חדש נגד אבולה. היא ציינה כי 120 אנשים שבאו במגע עם אותה משפחה באותה התקופה חוסנו. איש מהם לא חלה  ההערכה: ממצא זה מוכיח את יעילות החיסון שפיתחה חברת התרופות Merck. האב והבן שחלו החלימו לאחר קבלת החיסון.

השנה שימש החיסון לטפל בהתפרצות אבולה שהתרחשה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. 3,200 חוסנו. ההתפרצות דעכה לאחר שלושה חודשים בלבד. ה-WHO הכריז אתמול כי מעשית המגיפה מוגרה רשמית.

נושאים קשורים:  מגיפת האבולה,  נגיף אבולה,  חיסון נגד אבולה,  מגיפת אבולה,  מקרה נדיר,  נשאות,  Merck,  ה-WHO,  ליבריה,  חדשות