חדשות

חשש במשרד הבריאות מהתפרצות חצבת באוכלוסיה החרדית בירושלים

צפיפות האוכלוסיה החרדית ושיעורי ההדבקה הגבוהים מעלים את החשש מהתפרצות. בשבוע הבא יחל מבצע חיסונים ביוזמת משרד הבריאות ובמתואם עם מוסדות החינוך החרדיים

שכונה חרדית בירושלים. צילום מרים אלסטר/ פלאש 90

רופאת מחוז ירושלים במשרד הבריאות, ד"ר חן שטיין זמיר, הזהירה במכתב שנשלח שלשום (א') לרופאים במחוז מפני התפרצות של חצבת עקב שיעורי ההתחסנות הנמוכים במיוחד באוכלוסיה החרדית בירושלים ובבית שמש. ד"ר שטיין זמיר קראה להפנות משפחות עם ילדים לא מחוסנים למוקדי טיפול מתאימים. דיווח ראשון על כך פורסם ב"הארץ".

על פי נתוני משרד הבריאות, אובחנו מתחילת השנה בישראל 260 מקרי הידבקות בחצבת, פי 16.25 לעומת אשתקד (16), כאשר 44 מהם באזור ירושלים.

אמש (ב') הפיץ משרד הבריאות קריאה לציבור להתחסן כנגד חצבת במיוחד עתה, לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה. "חשוב להקפיד על חיסוני השגרה", חזר משרד הבריאות על קריאתו. "החיסון ניתן בשני מועדים: תחילה לתינוקות בגיל 12 חודש והמועד השני בכיתה א' בבית הספר היסודי. יעילות החיסון במניעת חצבת גבוהה - כ-97% לאחר קבלת שתי מנות החיסון".

השנה במיוחד קיימת חשיבות נוספת לעניין החיסון נוכח העלייה הדרמטית במספר חולי החצבת (נכון ל-26 באוגוסט): 262 מקרים מתחילת השנה, למעלה מ-90% מהם בגלל אי התחסנות ומגע של החולים עם אוכלוסיה שלא התחסנה. בעוד שב-2016 היו בישראל רק תשעה מקרים וב-2017 - 33. מספר כה גדול מוסבר בעלייה בפעילות מחולל המחלה עקב ירידה בהתחסנות גם באירופה ובארה"ב והגעת חולים לישראל ובעקבות זאת הדבקה מקומית של בלתי מחוסנים.

בפתח תקוה ובצפת אובחנו 68 מקרים בכל אזור, יותר מאשר בכל נפה אחרת, אבל באזור ירושלים וסביבתה שיעור ההתחסנות נגד חצבת הוא הנמוך בישראל, 96.4%, לעומת ממוצע ארצי של 97.8%. המשמעות היא: באזור שבו יותר ממיליון תושבים, 40 אלף מהם לא מחוסנים.

בדיווח נמסר כי שיעור זה לא צפוי לפגוע ב"חסינות העדר" הנדרשת לשמירת בריאות כלל הציבור מפני התפרצות כללית של מחלה, אולם  מומחים בתחום החיסונים מזהירים כי העובדה שרבים מהילדים הלא-מחוסנים מרוכזים בשכונות צפופות אוכלוסיה באורח קיצוני מגבירה את הסיכון.

בשבוע הבא יחל בירושלים, ביוזמת משרד הבריאות ובמתואם עם מוסדות החינוך החרדיים, מבצע שמטרתו לעודד את האוכלוסיה להתחסן.

בדיווח נמסר עוד כי במכתב לרופאים פירטה ד"ר שטיין-זמיר כי השנה הופיעה החצבת באזור ירושלים בשני שלבים. השלב הראשון, במרץ-אפריל, החל במזרח העיר כאשר אובחנו בוודאות 13 מקרי הידבקות של תינוקות, ילדים ומבוגרים. השלב השני החל ביוני בעיר ירושלים וביישובי המחוז מעלה אדומים, בת עין, יפית, קרב, פני קדם וקריית ארבע. רוב מקרי ההידבקות בשלב זה אירעו במשפחות לא מחוסנות. לפחות 11 מהחולים היו מתחת לגיל ארבע.

נושאים קשורים:  התפשטות חצבת,  חיסון לחצבת,  הידבקות בחצבת,  חיסונים,  האוכלוסיה החרדית,  חדשות
תגובות