חדשות

שני מקרי מוות ממינגוקוק אירעו בתוך 48 שעות ב"בילינסון" וב"איכילוב"

משרד הבריאות מקיים חקירה אפידמיולוגית לבירור מקרי המוות מהחיידק האלים. בני המשפחות וכל מי שבא במגע הדוק וקרוב עם שני החולים הללו נקראו ליטול אנטיביוטיקה

חדר המיון החדש ב"בילינסון (צילום: בנימין אדם)
חדר המיון ב"בילינסון". צילום: בנימין אדם

משרד הבריאות חוקר שני מקרי מוות ממינגוקוק שאירעו בתוך 48 שעות ב"בילינסון" וב"איכילוב". אישה בת 44 וגבר בן 49 מתו בסוף השבוע לאחר שנדבקו בחיידק האלים מנינגוקוק. האישה נפטרה ב"בילינסון" הגבר ב"איכילוב".

האישה, תושבת ג'לג'וליה, הגיעה ביום רביעי למיון "בילינסון" עם בחילות והרגשה כללית לא טובה, כשעל גופה פריחה - צבר תסמינים אופייניים להידבקות בחיידק האלים. בתוך כשלוש שעות הידרדר מצבה,  היא אושפזה בטיפול נמרץ ושם נפטרה.

הגבר, ללא מחלות רקע, שנדבק גם הוא בחיידק מנינגוקוק, מת מזיהום בדם, ספסיס. הוא הגיע לבית החולים איכילוב עם זיהום בדם וקריסת מערכות, סבל מלחץ דם נמוך, מאי ספיקת כליות ומאי ספיקה נשימתית - "מצב שהתאים לזיהום דם קשה", מסר פרופ' רונן בן עמי, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים. "לחולה ניתן טיפול תומך ואנטיביוטי מרבי. הוא מת בתוך פחות מ-24 שעות מאז שאושפז".

משרד הבריאות מקיים, על פי הנוהל, חקירה אפידמיולוגית. בני המשפחות וכל מי שבא במגע הדוק וקרוב עם שני החולים נקראו ליטול אנטיביוטיקה.

בדיווח היום (ב') ב"ישראל היום", על פי משרד הבריאות אין כל קשר בין שני המקרים. נתוני האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות: בשנת 2016 היו בישראל 91 מקרי הידבקות במנינגוקוק, וב-2017 שיעורם הגיע ל-65 מקרים. ב-2018 עד כה היו 41 מקרי הידבקות במנינגוקוק. המחלה גורמת לדלקת קרום המוח או לזיהום בדם.

החיידק מנינגוקוק נמצא בלוע של כ-20-10% מהמבוגרים ובשיעור נמוך יותר אצל ילדים אולם בצורה לא אלימה. מסיבה לא ידועה הוא נעשה בפתאומיות אלים, חודר למחזור הדם ועלול לגרום לדלקת קרום המוח או לזיהום ספסיס. מהלך המחלה סוער ובכ-5% מהמקרים מסתיימת במוות בתוך זמן קצר (48-24 שעות). החיידק מדבק במגע קרוב ודרך האוויר, ולכן ההמלצה על הטיפול האנטיביוטי לכל מי שבא במגע עם החולה.

פרופ' בן עמי הוסיף:  מנינגוקוק היא מחלה הניתנת למניעה באמצעות חיסון חדש נגד זן החיידק השכיח בישראל זן B שטרם הוכנס לסל התרופות. אולם ההתוויות לשימוש בו הן רק לאוכלוסיות מוגדרות: חיילים, עובדי מעבדה, אנשים שעברו כריתת טחול או נשאי HIV". החיסון בקסרו, לא נכלל בתוכנית החיסונים הלאומית. עדיין לא ידוע איזה זן של החיידק גרם לפטירת שני החולים האחרונים.

נושאים קשורים:  מנינגוקוק,  חיידק אלים,  אגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות,  מקרי מוות,  חדשות,  בית החולים "בילינסון",  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
21.09.2018, 17:34

מאיפה הגבר?
אם ציינתם את מקום מגורי האישה, אולי כדאי לציין את מקום מגורי הגבר או שמראש היה מיותר לציין את מקום מגורי האישה?