חדשות

בטיפול נמרץ "שיבא" אותר מקור להתפרצות חיידק אלים: סיפוני כיורים

צוות בית החולים חקר וגילה את האתר שממנו הופץ חיידק עמיד לאנטיביוטיקה ודיווח על כך לכתב עת בינלאומי העוסק בזיהומים נרכשים בבתי חולים

פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעת זיהומים ב"שיבא". נאמה באמצעות מערכת הגברה בשטח בית החולים

צוות משולב של רופאים ואחיות משתי מחלקות במרכז הרפואי שיבא דיווח השבוע לכתב העת הרפואי Infection Control & Hospital Epidemiology – ICHE כי בעקבות הצורך לעצור התפרצות של חיידק אלים, CPE, עמיד לאנטיביוטיקה, שהתרחשה במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים, נתגלה במפתיע האתר שהיה מקורו לחיידק ושממנו הופץ במחלקה והדביק חולים.

בדיווח נמסר כי בין פברואר 2016 למאי 2017 היו במחלקה לטיפול נמרץ 32 מקרים של חולים שנדבקו בחיידק ושהיה צורך להתמודד עם התפרצותו כדי לבלום אותה.

החיידק CPE - carbapenemase producing entrerobactericea היה מסוג סרציה, Serrata marces - חיידק עמיד מאוד לאנטיביוטיקה הפוגע בחולים וגורם לתמותה. בבית החולים שיבא ניסו לאתר את המקור לחיידק - מהיכן הוא מגיע וכיצד הוא מדביק את החולים.

הוחלט לקיים תחקיר מקיף הכולל תצפית ומעקב על דרך העבודה במחלקה, שלב אחרי שלב, וכן תחקיר עומק בשילוב צוות המחלקה על כל מקרה ומקרה שנעשה בשיטה המכונה בעולם הרפואה FISH BONE. התוצאות היו מפתיעות: המקור לחיידק נמצא דווקא במקום שבו נוהגים אנשי הצוות להקפיד על הניקיון ולרחוץ את ידיהם – בכיורים. למעשה, בסיפונים של הכיורים בחדרי החולים במחלקה.

ביחידה לטיפול נמרץ שבה התרחשה ההתפרצות 16 מיטות והחדרים סגורים למחצה. ננקטים בה כל הפעולות הדרושות לאבחון מוקדם של זיהומים, בכלל זה בדיקות רקטליות הנעשות מדי שבועיים. אחד המקרים של הידבקות בחיידק, כך מדווח, נתגלה אצל חולה כמה שעות בלבד לאחר שנקלט ביחידה לטיפול נמרץ.

מנהלת היחידה למניעת זיהומים בבית החולים, ד"ר גילי רגב, יחד עם צוות האחיות למניעת זיהומים ומנהלת המחלקה לטיפול נמרץ, ד"ר יעל חביב וצוות של רופאים, אחיות, כוח עזר וצוותי ניקיון, ניסו למצוא את המשותף לכל החולים שנדבקו בחיידק.

ד"ר רגב מסרה: "היה חשוב לנו להבין מה המשותף לכל החולים שנדבקו בחיידק. תחילה ניסינו לבדוק האם כל החולים טופלו באותו מכשיר או בדרך טיפול דומה, אך לא מצאנו שם את החיידק. עם התקדמות התחקיר הבנו שכל החולים טופלו במים. החלטנו לבדוק את כל הסביבה הנוגעת בכיורים ובמים. בדקנו מסננים, ברזים, כיורים, ולא מצאנו כלום, הכל היה נקי. המשכנו להעמיק בבדיקה וכך הגענו עד לסיפונים".

אחת התופעות המדאיגות שמעסיקות את בתי החולים בעולם וגם בישראל היא הזיהומים הנרכשים בבית החולים.  בבית החולים שיבא עוסקים רבות במחקר בנושא זה לשם מציאת דרכי התמודדות עם התופעה וכדי לצמצם את ההדבקה של החולים המאושפזים.

"הגילוי שסיפונים וכיורים, ובכלל מערכת הניקוז, הם גורם חשוב בהעברת חיידקים עמידים, הוא בעל משמעות גדולה. מסיבה זאת המקרה דווח בפירוט לאחד העיתונים הרפואיים המובילים בעולם בתחום מניעת זיהומים, ה-ICHE - infection control and hospital epidemiology.

"חשיבות גילוי מקור החיידק היא בהתנהגות מונעת הידבקות ובהעלאת המודעות של צוות הרופאים, האחיות ושאר העובדים בקיומה של התופעה שתאפשר חיפוש פתרון טכנולוגי לבעיה הקשה.

"עם גילוי מקור החיידק ננקטו בבית החולים שיבא שתי פעולות למניעת הידבקות. ברמה ההתנהגותית צוות בית החולים עבר סדנה והכשרה כיצד לעבוד עם הכיורים. הודגש הצורך בהקפדה על היגיינת ידיים ושימוש במשטחים אחרים להנחת ציוד רפואי והימנעות מהנחת ציוד רפואי על הכיור. ברמה הטכנית, כל הסיפונים הוחלפו. הם מנוקים באמצעות חומרים שונים ובנוסף הם נבדקים אחת לשבוע כדי לבחון את רמת החיידקים שבכל סיפון.

"מאז גילוי מקור החיידק ונקיטת הפעולות למניעת ההידבקות בו, אף חולה לא סבל מזיהום החיידק במחלקה ולמעשה התפרצות החיידק נבלמה. ירד לאפס מספר ההידבקויות בחיידק וזה הישג חסר תקדים אולי ברמה עולמית לטיפול נמרץ", ציינה ד"ר רגב.

נושאים קשורים:  זיהומים בבתי החולים,  מניעת זיהומים,  חיידק אלים,  טיפול נמרץ שיבא,  ד"ר גילי רגב,  ד"ר יעל חביב,  FISH BONE,  חדשות,  CPE
תגובות
אנונימי/ת
10.10.2018, 13:24

מעניין!

תודה עבור הסקירה המפורטת. 1. כדאי לדייק בשם החיידק Serratia Marcescens.
2. להבנתי הסיפון הוא הצינור בצורת U שמנקז הכיור ובתחתיתו פתח עם סגר, כדאי לציין. 3. איני מבין במחלות זיהומיות והוכחת מקורן, כיצד הוכח שהסיפון הוא המקור ולא התחנה הסופית של החיידקים שהגיעו ממקורות אחרים ?

אנונימי/ת
10.10.2018, 22:50

כל אינסטלטור חובב יודע שסיפון נחשב לחלק ממערכת הביוב. למה שמשהו בכלל יבוא עמו במגע? ידיים/מיכשור זה תחילת הג'ורע ... אלא אם יש סתימה ואז מים עולים הקטסטרופה בהמשך... אבל זה כבר נושא למחלקת אחזקה. אה, נכון, גם ג'וקים יודעים לעלו מהסיפון, אבל אין דבר כזה ג'וקים בבית חולים.

מסכים. לא סביר שהחיידקים יעלו לכיור כאשר כוון זרימת המים הפוך, לציין שגם לא נתגלו חיידקים בכיור ויתר אביזריו אם כי יכול להיות בגלל ריכוז נמוך יותר. האם נזכה לתגובה מהמחברים ? האם המערכת מפנה אליהם השאלות?

אנונימי/ת
12.10.2018, 12:55

גם אני שואל את אותן השאלות ששאל דר צמח אייזנשטיין!

אנונימי/ת
13.10.2018, 06:20

15 חודשים לגילוי הם חרפה. היה אפשר להגיע לפתרון בתוך מספר ימים באמצעות רישות היחידה במצלמות 24/7.

עדיין מחכה לתגובת המחברים או המערכת כפי שנהוג בעיתונות המקצועית- מדעית, אחרת מה הטעם לשאלותינו והערותינו ??