חדשות

איגוד רפואת הילדים תומך בהחלטת פייסבוק לפעול נגד מתנגדי החיסונים

גם משרד הבריאות הודיע כי הוא מברך על החלטת הרשת החברתית לפעול להסרה ולחסימת מידע שמפיצים דרכה מתנגדי החיסונים

מרק צוקרברג. ""אנחנו מחויבים לחלוטין לבטיחות קהילת משתתפי פייסבוק"

ראשי האיגוד לרפואת ילדים בהסתדרות הרפואית, פרופ' שי אשכנזי וד"ר צחי גרוסמן, פרסמו בסוף השבוע (שישי) הבעת תמיכה במהלך שנקטה הרשת החברתית פייסבוק, להסרה ולחסימת מידע שמפיצים דרכה מתנגדי החיסונים. משרד הבריאות הצטרף לרופאים וגם הוא הודיע כי הוא מברך על החלטת פייסבוק לפעול כנגד הפצת מידע שגוי ברשת בנוגע לחיסונים.

בהודעה שהופצה לתקשורת על ידי רופאי הילדים נאמר: "הרשתות החברתיות, דוגמת פייסבוק, הפכו בשנים האחרונות מוקד להפצה מהירה של מסרים מסוכנים ובכך שימשו למעשה סוכני מידע של קבוצות שוליים המתנגדות לחיסונים.

"פייסבוק נקטה עתה (שלשום) לראשונה עמדה בשאלה של חיים ומוות, לילדים וגם למבוגרים - וזה ראוי ונכון. אין ספק, חיסונים הם הדרך הטובה ביותר למניעת התפשטות מחלות והידבקות במחלות מסוכנות. בישראל הצלחנו להתגבר בעבר על מגיפות והתפשטותן, בין היתר בעזרת היענות  להתחסנות של הרוב המכריע של האוכלוסיה.

"ההתנהגות הציבורית והבריאותית צריכה להמשיך בכיוון הזה. למשל, בהדברת החצבת. טוב שאמצעי המידע מהמובילים בעולם וגם בארץ - פייסבוק נרתמת גם היא למהלך".

בהודעת משרד הבריאות נאמר: "גורמי המקצוע רואים בצעד של פייסבוק צעד נכון וחשוב במלחמה כנגד מתנגדי החיסונים ו'המערב הפרוע' שקיים ברשתות החברתיות. כולם רואים מה קרה בחו"ל ובישראל בהתפרצות החצבת האחרונה בעקבות אנשים שבוחרים שלא להתחסן בגלל מידע שקרי ברשת".

המשרד קרא עם לשאר הרשתות החברתיות, אתרי החדשות ופלטפורמות דיגיטליות להצר את צעדיהם של מתנגדי חיסונים ברחבי רשת האינטרנט.

קודם לכן, ביום חמישי, כי תיעזר בארגון הבריאות הבינלאומי (WHO) ובמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן כדי לצמצם את החשיפה של קבוצות ועמודים המפיצים מידע שגוי בנושא החיסונים ומעתה והלאה תסרב לפרסם מודעות הכוללות מידע כזה. "אנחנו מחויבים לחלוטין לבטיחות קהילת משתתפי פייסבוק", המונה כבר יום 2.3 מיליארד בני אדם בעולם כאשר רבים מהם מסתמכים על מידע שמופץ ברשת החברתית.

פייסבוק מתכוונת לנקוט בארבעה צעדים בנושא הזה: הראשון יהיה לצמצם את החשיפה של קבוצות ועמודים המפיצים מידע שגוי לגבי חיסונים בניוז פיד ובמנוע החיפוש. הצעד שני יהיה לדחות גם מודעות בתשלום הכוללות מידע שגוי על חיסונים ולחסום בפני מפרסמים את האפשרות לפנות לקהל המתעניין בנושא. הצעד השלישי - לא להציג ברשת תוכן הכולל מידע שגוי לגבי חיסונים, בעמוד ה-Explore  שבאפליקציית אינסטגרם ובעמודי תגיות. הצעד הרביעי - הרשת תחפש דרכים לשתף מידע חינוכי לגבי החיסונים כאשר משתמשים נחשפים למידע שגוי בנושא.

ההחלטה באה בעקבות ביקורת קשה שספגה פייסבוק על רקע הפיכתה לזירת מאבק גועשת בין הקהילה הרפואית התומכת בחיסונים לבין המתנגדים. תרמה לכך התפרצות החצבת בארה"ב, באירופה וגם בישראל. יוטיוב הודיעה עוד קודם לכן שתסיר פרסומות מסרטונים הכוללים מידע שגוי על חיסונים.

בחודש שעבר (12 בפברואר) דווח כי בעת הפעלת מנוע חיפוש בפייסבוק, 12 הקבוצות הראשונות ושמונה מתוך 12 הדפים הראשונים המופיעים כאשר מקלידים את המילה "חיסונים", קוראים שלא לחסן. בדיווח נקראה פייסבוק לעצור את פעילות מתנגדי החיסונים.

הקבוצה הגדולה ביותר של מתנגדי החיסונים בשם anti-vaxxers מונה כיום כמה מאות אלפי משתמשי פייסבוק ואלה מפיצים בשרשרת את המידע בנושא זה ברשת. כאשר נוכחותם של מתנגדי החיסונים ברשת הלכה וגדלה, החל הלחץ על הנהלת פייסבוק לפעול בנחרצות נגדם משום שהפצת המידע השקרי תרמה להתגברות התפרצויות של מחלות שקודם לכן היתה הערכה שהוכחדו הודות לחיסונים.

בחלק מהקבוצות שלכל אחת אג'נדה משלה יש כבר, לפי דיווחים שונים, מעל 150 אלף חברים. אחת מהן נקראת "עיצרו את חובת החיסונים". קבוצה אחרת מנהלת אתר ברשת שבו היא מציעה לחבריה ליטול ויטמין C במינון גבוה במיוחד "כאמצעי לריפוי מנזקי החיסון". דרך האתר נמכרת אריזת ויטמין C באבקה, במשקל של 11 ק"ג (!) במחיר של 432 דולר עם ההואה ליטול מדי יום 3-2 גרם ממנה בעוד שהמינון המומלץ על ידי מומחי רפואה שונים הוא לא יותר מ-15 מיליגרם.

יש לציין שכבר בפברואר קראה האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים לפייסבוק לנקוט עמדה מעשית נגד מפיצי השקרים ברשת בנושא החיסונים. האקדמיה ציינה כי פרסומים אלו מכילים מידע שגוי, מזויף ושקרי. בין השאר: החזרה על הטיעון לפיו יש קשר בין חיסונים לאוטיזם – למרות שכבר ידוע שטיעון זה הוא "פסבדו-מדע". האקדמיה הדגישה כי המידע הזה גורם נזק רב לילדים.

על כך שהיסטריית החיסונים והסירוב להם הם בין עשרת "האיומים הגדולים ביותר על בריאות האנושות" ב-2019 והאשים את העלייה בשיעור החצבת, למשל, כדי 30% בכל העולם, באותן קבוצות של מתנגדי חיסונים.

בשבוע שעבר עלה לכותרות בישראל הדיווח מ"שיבא", המנהל ברשת החברתית מאבק מתמשך כנגד מתנגדי החיסונים ומגיב בלשון חריפה כנגדם. אחת מחברות קבוצת המתנגדים לחיסונים בארץ הפועלת ברשת התלוננה נגד ד"ר אונגר וסגנון התגובה שלו והנהלת פייסבוק חסמה את יכולתו להעלות כתבות בנושא זה ל-30 יום.

נושאים קשורים:  פרופ' שי אשכנזי,  פייסבוק,  מתנגדי חיסונים,  איגוד רפואת הילדים,  חדשות,  חצבת,  חיסונים,  פרופ' צחי גרוסמן
תגובות