חדשות

מגיפת החצבת ממשיכה להכות: שני מיליון ישראלים אינם מחוסנים

מומחים מהמכון הלאומי האמריקאי לאלרגיות ומחלות זיהומיות מזהירים מפני סיכונים בריאותיים של המחלה וטוענים: "המחלה היא כבר מזמן לא מחלת ילדות טריוויאלית ועלולה לגרום לסיבוכים חמורים"

במלאי של משרד הבריאות כ-215 אלף מנות חיסון בלבד

מספר חולי החצבת בישראל ממשיך לעלות. בערב החג הגיע כמעט ל-4,000 מקרים מאז תחילת ההתפרצות בחודש מרץ אשתקד. באפריל אובחנו בישראל 88 מקרים חדשים. כ-10% מהחולים נזקקו לאשפוז. שני חולי חצבת נפטרו מסיבוכיה, ביניהם תינוקת. 135 סבלו מסיבוך של דלקת ריאות ושבעה מדלקת במוח.

כ-45 אלף פעוטות וילדים עד גיל שש אינם מחוסנים, רובם מהמגזר החרדי ומשרד הבריאות מתכוון להתמקד באוכלוסיה זאת כדי לחסנה בהקדם. אלא שמכתב ששלחה פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור אל מנכ"ל משרדה משה בר סימן טוב, מתברר כי בישראל כשני מיליון ישראלים אינם מחוסנים, ביניהם גם בגירים או שמחוסנים חלקית מאחר שקיבלו מנת חיסון אחת בלבד במקום שתיים, כנדרש כיום.

במלאי של משרד הבריאות כ-215 אלף מנות חיסון בלבד, כך שלא יספיקו לחסן אלא כ-100 אלף איש ואישה. חלק גדול מהבלתי מחוסנים עם סרבני חיסון על רקע אידיאולוגי-אמוני.

בסוף השבוע שעבר גם הידרדר מצבה של דיילת "אל-על" בת 43, שאושפזה  בבידוד ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים מאיר לאחר שאובחנה כחולת חצבת. הפרטים שנמסרו על מצבה: היא סובלת מכשל נשימתי ונמצאת ב"קומה". המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אישר זאת, בשיחה עם כתב עיתון ניו יורקי. הצוות הרפואי ציין שמצבה קשה מאוד וקיים חשש שהיא סובל מנזק מוחי נרחב.

לא ברור היכן נדבקה הדיילת בנגיף – בשהותה בניו יורק או בטיסה חזרה לארץ. במסגרת הבדיקות שעברה בוצעו סריקות מוחיות שהראו פגיעה מוחית נרחבת – מנינגואנצפליטיס, אחד מסיבוכי המחלה – והיא עדיין איננה מגיבה לטיפול תומך, אינטנסיבי כשהיא מורדמת ומונשמת.

ד"ר אבי לין, סגן מנהל בית החולים מאיר אמר ל-ynet: "הנזק אצלה קשה מאוד. אנחנו בינתיים לא מצליחים להעיר אותה או לנתקה ממכונת ההנשמה משום שמצבה איננו משתפר. אנחנו ממשיכים להעריך את מצבה מחדש, כל יום, ורק מקווים לטוב".

בדיקה אפידמיולוגית העלתה כי בעבר חוסנה במנת אחת בלבד נגד חצבת. חברת "אל על" הורתה לכל דיילי האוויר שלה לקבל מיד חיסון כנגד חצבת.

בנוסף אליה מאושפז ב"שניידר" ילד בן עשר שגם הוא חלה בחצבת.

נוכח העלייה המחודשת במספר חולי חצבת פרסם משרד הבריאות אזהרה לטסים לחופשות פסח במדינות שונות שעליהם לברר תחילה את מצבם החיסוני. הגנה יעילה מפני חצבת נמשכת אצל יותר מ-97% המחוסנים בתנאי שקיבלו שתי מנות.

סיבוכי המחלה, שעלולים להיות אף מסכני חיים: דלקת ריאות חיידקית הגורמת לזיהום משני. החיידקים השכיחים הם: סטרפטוקוקוס פנאומוניה, המופילוס אינפלואנזה וסטאפילוקוקוס אאוראוס - כולם גורמים לדלקת ריאות חמורה ומסכנת חיים; דלקת של האוזן התיכונה (אוטיטיס מדיה), דלקת של עצם המסטואיד, המצויה מאחורי האוזן וסמוכה לקרומי המוח (מסטואידיטיס), דלקת התוספתן (אפנדיציטיס), דלקת שריר הלב, שלשולים והקאות עד התייבשות וזיהומים נוספים.

הסכנה הקטלנית מכולן: SSPE - דלקת מוחית כרונית שכמעט תמיד מסתיימת במוות. היא עלולה לפרוץ בין שבע ל-13 שנים מרגע ההדבקה, כאשר הנגיף נעשה אלים במיוחד וגורם להרס תאי המוח ולמוות.

נוכח העלייה במספר מקרי חצבת בניו יורק, במיוחד בקהילה החרדית שם, אמר מומחה למחלות זיהומיות מאוניברסיטת וונדרבילט, ד"ר וויליאם שאפנר: "ידעתי שזה יקרה במוקדם או במאוחר מאחר שיש אוכלוסיה שמונעת חיסון ילדיה ועתה המחלה מתפשטת מעבר לאוכלוסיה זאת". בניו יורק בלבד, ובעיקר בשכונות החרדיות בברוקלין, חלו בחצבת השנה, נכון לסוף השבוע, 329 בני אדם, מתוך 555 חולי חצבת השנה בכל ארה"ב.

במאמר במדור "פרספקטיבות" ב-New England Journal of Medicine שפורסם בסוף השבוע כתב צוות ובראשו פרופ' אנתוני פוצ'י (Fauci), מנהלו רב המוניטין של המכון הלאומי האמריקאי לאלרגיות ומחלות זיהומיות, NIAID, כי יותר ויותר מתברר כיום שחצבת - המגיפה של 2019 - איננה "מחלת טריוויאלית" וגם אין להתייחס אליה עוד כפי שהיה מקובל, היסטורית, כמחלת ילדות עונתית, במיוחד עד גיל חמש או בקרב ילדים במצב תזונתי נמוך ואלה שיש להם חסר בויטמין A.

המאמר מצביע על האיומים הבריאותיים של המחלה על אוכלוסיות חולים פגיעים במיוחד ועל הפוטנציאל שלה לסיבוכים חמורים. ההתפרצויות של החצבת השנה מהוות איום על ילדים, נשים הרות, חולי סרטן וחולים עם HIV.

מחברי המאמר ציינו כי מקרי החצבת שנראו עתה בקרב בגירים מסוכנים במיוחד עבור אנשים עם מערכת חיסונית מדוכאת ואלה אמנם מציגים סיבוכים לא-אופייניים וחמורים כמו דלקת ריאות מסוג giant cell pneumonia ואנצפליטיס (Inclusion body encephalitis).

השיעורים הגבוהים ביותר של סיבוכים חמורים שעליהם כבר הצטברו דיווחים, מפרט המאמר, הם בקרב חולי סרטן שנדבקו בנגיף, מושתלי איברים, אנשים שמקבלים מינון גבוה של glucocorticoids, אנשים שמקבלים טיפול אימונו-מודולטורי עקב מחלה ראומטית. סיבוכים נוספים הם כיב קרנית שעלול להוביל לעיוורון עקב חסר בויטמין A, דלקת חדה באוזן התיכונה otitis media וזיהומים משניים הנובעים מדיכוי המערכת החיסונית.

חצבת עלולה גם לגרום לסיבוכים נוירולוגיים חמורים וממושכים בקרב אלה ששרדו סיבוכים אחרים.

כן מתארים מחברי המאמר את הסכנה שבהעברת חצבת בעקבות הידבקות בה בבית חולים ומציינים מקרה שאירע בעת התפרצות חצבת ב-2015 בשנחאי, סין, כאשר ילד אחד עם חצבת שאושפז במרפאת ילדים אונקולוגית הדביק 23 ילדים אחרים ומחציתם לקו בסיבוכים חמורים. שיעור הפטליות של אירוע זה – 21%.

במאמר צוין כי בשנת 2000 הכריזו רשויות הבריאות בארה"ב על הכחדת החצבת הודות לשיעור גבוה של התחסנות בשתי מנות, אלא שהמחלה חזרה וחלה עלייה דרמטית במימדיה עד שהיא כיום "בעיה גלובלית": מפחות מ-100 אלף מקרים ו-1,205 מתים מהמחלה במדגסקר, ומספר גדול פי שלושה באירופה בלבד בשנת 2018 לעומת 2017. חצבת היא כיום אנדמית בוונצואלה שגם בה הוגדרה קודם לכן כמחוסלת ובכמה ממדינות אירופה שבהן ההדבקה והתפשטות המחלה נמשכות.

"מה שקורה עתה הוא בגדר אות אזעקה וצעד לאחור במלחמה בחצבת", נכתב במאמר. "אם מגמה זו לא תתהפך, החצבת תתפשט במלוא העוצמה במדינות רבות, במיוחד במדינות ובאזורים שקודם לכן הכריזו שהוכחדה בהם. חיסון ופעילות נמרצת של הרשויות להעלאת שיעורי ההתחסנות היא כיום עניין של אחריות חברתית בעולם".

נושאים קשורים:  חצבת,  מגיפת החצבת,  חדשות,  חיסונים,  ד"ר אבי לין,  בית החולים מאיר,  פרופ' סיגל סדצקי,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
24.04.2019, 08:36

"במלאי של משרד הבריאות כ-215 אלף מנות חיסון בלבד, כך שלא יספיקו לחסן אלא כ-100 אלף איש ואישה."

אני מצפה מהכותבים באתר רפואי לדעת שמנת חיסון בודדה לחצבת יעילה בשיעור של כ-95%-98% והמנה השנייה לא ניתנת כמנת דחף (Booster) אלא כדי "לתפוס" ילדים שלא קיבלו את המנה הראשונה ובנוסף רוב ה-2%-5% שלא הגיבו למנה הראשונה (חיסון פגום? הזרקה שגויה?) מגיבים למנה שנייה.

לכן, באמצעות בדיקת נוגדנים כמה שבועות לאחר החיסון ניתן לזהות את האחוזים הבודדים שיזדקקו למנה נוספת, כך ש-215 אלף מנות חיסון יספיקו לחסן בערך כ-200 אלף אנשים בהצלחה.

אנונימי/ת
28.04.2019, 22:47

המספרים שאתה מביא למדנו ולימדנו לפני 30 שנה והרב לא כל כך נכון. תעשה סקירה ותראה שמחקרים רבים מראים Seroconversion 60-98% אחרי מנה אחת ורמת נוגדנים יורדת עם השנים . לדוגמא: Vaccine. 2001 Aug 14;19(31):4473-8 CONCLUSIONS:
seroconversion and clinical protection rates were significantly higher in children who received only MMR at 12 months of age than in children revaccinated at 15 months of age. Seroconversion rate for measles was 69.9% in children who received MMR at 12 months of age and 90.3% in children revaccinated at 15 months of age