פסוריאזיס

האם יש התאמה בין תוצאי טיפול לפי הערכת קלינאי לבין תיעוד אישי של תסמינים?

במחקר זה נלקחה אוכלוסיית מחקר משולבת שהורכבה מכמה ניסויים קליניים בנושא הטיפול בפסוריאזיס, ונבדקה מבחינת המתאם בין תוצאי הטיפול לפי בדיקת הרופא, לבין התיעוד הסובייקטיבי של המטופל את מצבו  

לא תמיד קיים מתאם בין תוצאים המדווחים על ידי המטופלים לבין תוצאים הנקבעים על ידי הרופאים בניסויים קליניים בנושא ספחת (פסוריאזיס), גם כאשר מדובר במטופלים בעלי עור בהיר.

מטרתו של מחקר זה הייתה להשוות את התגובה הקלינית לטיפול עם התוצאים שדווחו על ידי המטופלים, בקרב חולי ספחת שהשתתפו בניסויים קליניים מבוקרים בשלבים 2 ו-3 עם סמיות כפולה. הניסויים בחנו את התרופה גוסלקומאב (Guselkumab), וכונו VOYAGE 1 ו-VOYAGE 2.

סך הכל נכללו באוכלוסיית המחקר המשולבת 1,432 מטופלים שהוקצו בנקודת ההתחלה לטיפול עם גוסלקומאב, אינבו, או אדלימומאב (Adalimumab). המדדים השונים הוערכו בנקודת ההתחלה ובשבוע 16. נקודות הסיום כללו חלקים יחסיים של מטופלים שהשיגו 100% שיפור בניקוד להערכת שטח וחומרת הספחת (PASI 100) וניקוד מסכם של 0 נקודות ביומן לתיעוד תסמיני וסימני ספחת (PSSD). חלקים יחסיים של מטופלים שהיו עם ניקוד מסכם של 0 לפי PSSD, וערכים ממוצעים של ניקוד מסכם לפי PSSD, סוכמו בהתאם למצב לפי PASI 100. הקשר בין ניקוד PASI לבין ניקוד PSSD הוערך באמצעות מקדמי מתאם על שם פירסון (Pearson).

בקרב מטופלים שהגיבו לטיפול לפי PASI 100 בשבוע 16, 46.8% ו-34.1% דיווחו על ניקוד מסכם של 0 נקודות לפי יומן PSSD לתיעוד תסמינים וסימני ספחת, בהתאמה. 30.9% ו-49.0% דיווחו על תסמינים או סימנים קלים (ניקוד 1 עד 10), בהתאמה. ערכי הניקוד הממוצעים (סולם 0-100) היו 6.4 עבור תסמינים, ו-5.8 עבור סימנים. בקרב אלה שלא הגיבו לטיפול לפי PASI 100, רק 11.1% (תסמינים) ו-7.5% (סימנים) דיווחו על 0 נקודות לפי PSSD. ערכי הניקוד הממוצעים היו 25.7 ו-26.7, בהתאמה. מקדמי המתאם בין סך התגובה לפי PASI והניקוד לפי PSSD היו 0.63 (תסמינים), ו-0.68 (סימנים, P<0.0001 עבור שניהם).

החוקרים הסיקו שנמצא מתאם גבוה בין מדדי PASI ו-PSSD, וכן מירב המטופלים שהגיבו לטיפול לפי PASI דיווחו על היעדר תסמינים או סימנים (או שדיווחו על תסמינים או סימנים קלים). למרות זאת, אי התאמות משמעותיות נמצאו במקרים בהם הרופא שלל לחלוטין ממצאים של המחלה, ולעומת זאת הערכת המטופל האישית לגבי מצבו מבחינת היעדר תסמינים או סימנים לא הייתה תואמת.

מקור: 

Gordon, KB. et al. (2019). Journal of Psoriasis and Psoriatic Arthritis. 4(3): 147-152

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  תיעוד,  מחקרים
תגובות