חדשות

משרד הבריאות מזהיר: עלייה בתחלואה בקדחת דנגי במדינות אסיה ודרום אמריקה

אזהרה למטיילים הישראלים: תאילנד, הפיליפינים, קמבודיה, לאוס, וייטנאם, סינגפור ונפאל נגועות בקדחת דנגי | במקרה הידבקות יש להימנע מנטילת אספירין ותרופות NSAID להורדת חום

יתוש ה-Aedes Aegypti, מעביר את הנגיף הגורם לקדחת דנגי. צילום: שאטרסטוק

משרד הבריאות פרסם אתמול (ב') אזהרה למטיילים על כך שבחודשים האחרונים נרשמה עלייה בתחלואה בקדחת דנגי במדינות רבות באסיה – ביניהן המטוילות ביותר על ידי ישראלים:  תאילנד, הפיליפינים, קמבודיה, לאוס, וייטנאם, סינגפור ונפאל. וכמו כן גם במדינות שונות בדרום ובמרכז אמריקה ובראשן ברזיל וקולומביה, וכן באפריקה.

את קדחת דנגי מחולל נגיף המועבר על ידי עקיצות יתושים ממשפחת ה-Aedes ובעיקר על ידי Aedes aegypti. הנגיף  ויתושי ה-Aedes נפוצים באזורים נרחבים בעולם - אסיה, אפריקה, דרום ומרכז אמריקה, הקריביים והאוקיינוס השקט, בעיקר באזורים הטרופיים והסאב-טרופיים.

אולם, עם השנים אזורי הנפיצות מתרחבים כתוצאה משינויי אקלים, זיהום סביבתי ותהליכי עיור מהירים. היתושים מתרבים במקווי מים קטנים ולכן נפוצים גם בסביבה עירונית, בעיקר בעונות הגשומות. הם אינם נמצאים באזורים הגבוהים מ-2,000 מטר. היתושים עוקצים בשעות היום, אך גם בשעות החשיכה באזורים מוארים.

בישראל, לא תועדה עד היום העברה אוטוכטונית (מקומית) של המחלה. עם זאת, ליתוש Aedes albopictus (הטיגריס האסיאתי) שהתנחל בישראל לפני כעשור יש יכולת להעברת הנגיף. כל מקרי המחלה שאובחנו בישראל עד היום יובאו מחו"ל.

זמן הדגירה של נגיף הדנגי הוא שלושה ימים עד 14 יום מעקיצת יתוש נגוע. המחלה מתבטאת לרוב כמחלת חום המלווה בכאבי ראש, הקאות, כאבי שרירים ומפרקים עזים ופריחה החולפת מעצמה לאחר יומיים עד שבעה ימים. במיעוט המקרים המחלה מתקדמת לאחד משני הסיבוכים מסכני חיים הייחודיים לה, והם קדחת דנגי דימומית (dengue hemorrhagic fever) ותסמונת הלם דנגי (dengue shock syndrome). ההתקדמות לסיבוכים שכיחה יותר כאשר נדבקים בפעם השנייה במחלה על ידי זן אחר של הנגיף, מתוך ארבעת הזנים המוכרים. הטיפול בקדחת דנגי ובסיבוכיה הוא תומך בלבד.

בעקבות העלייה בשכיחות המחלה, ההמלצות לנוסעים לאזורים הנגועים בקדחת דנגי הן: התמגנות מפני עקיצת יתושים בשעות היום ובשעות הלילה וזאת על ידי הקפדה על מכנסיים וחולצה ארוכים; מריחה של תכשיר דוחה יתושים על חלקי הגוף החשופים; לינה בחדר סגור וממוזג, או בחדר שבו מותקנות רשתות תקינות וסגורות בחלונות ובדלתות ו/או תחת כילה.

במכל מקרה של התפתחות המחלה, יש לפנות לטיפול רפואי וזאת כאשר התפתחה מחלת חום היכולה להתאים לתסמיני קדחת דנגי במהלך השהות באזור נגוע או עד שבועיים לאחר היציאה ממנו. כל עוד לא נשללה האבחנה של קדחת דנגי על ידי רופא ואם האבחנה אושרה עד להחלמה מלאה: יש להימנע מנטילת אספירין ותרופות אחרות להורדת חום מקבוצת NSAID; יש לשהות בחדרים סגורים וממוזגים עד כמה שניתן ולהתמגן כנגד יתושים כמפורט לעיל על מנת למנוע העברה של המחלה לאנשים אחרים.

נושאים קשורים:  קדחת דנגי,  אזהרה למטיילים,  Aedes aegypti,  עקיצת יתוש,  חדשות,  מחלת חום
תגובות

בשנתיים האחרונות נתקלתי בשני מקרים , אחד מתאילנד (מאחד האיים , אולי קוסמוי) והשני מלאוס , שההסתמנות הייתה חום ובלבול מצב דמוי פסיכוזה- זו הייתה אנצפליטים. הראשון השתמש בטכניקת טלמדיסין והונחה להגיע בהקדם לבי"ח אזורי (בנגקוק) השני שהה בלאוס והונחה טלפונית להתפנות לבי"ח סביר . הצוות קצת התקשה לטפל בו עקב קשיי שפה. והאבחנה נעשתה כאן . אחרי שכתבתי לבחור את האבחנה באותיות לטיניות קיבל טיפול תומך . שניהם סבלו במשך תקופה ארוכה , מספר חודשים מכאבי ראש "מוזרים". .