חדשות

הגורמים להתפשטות סרטן העצמות סרקומה ע"ש יואינג התגלו במכון ויצמן

המחקר בוצע בתרופות המאושרות לשימוש במחלות אחרות ועשוי לכן לאפשר יישום מהיר יחסית של גישה טיפולית מתקדמת למחלה הקשה הפוגעת בעיקר בבני נוער

ריאות של עכבר לא מטופל עם סרקומה ע"ש יואינג (משמאל) המכילות תאי סרטן רבים (המסומנים בצבעים זוהרים) שהתפשטו מהעצמות, לעומת ריאות נקיות כמעט לגמרי של עכבר אשר טופל בתרופה המפחיתה את ייצור הגלוקוקורטיקואידים (מימין). צילום: מכון ויצמן

הגורמים להתפשטות סרטן העצמות סרקומה ע"ש יואינג נתגלו במחקר שבוצע על ידי מדענים ממכון ויצמן בשיתוף עמיתים מבולוניה, וינה ופריז. ממצאי המחקר שפורסמו ב-Cell Reports עשויים לאפשר בעתיד פיתוח טיפול מותאם אישית בחולים הנמצאים בשלב הגרורתי של המחלה. כמו כן נמסר בדו"ח המחקר כי העובדה שבוצע בתרופות המאושרות לשימוש במחלות אחרות עשויה לאפשר יישום מהיר יחסית של גישה טיפולית מתקדמת.

סרקומה ע"ש יואינג נגרמת בשל פגם גנטי בודד. המחלה פוגעת בעיקר בבני נוער ומרגע שהיא מתפשטת בגוף, קשה מאוד לטפל בה. במחקר הנוכחי נתגלו קשרים מולקולריים המעודדים את התפתחות המחלה ובעקבות זאת הוצע טיפול חדש שהוכיח עצמו בשלב זה בניסוי בעכברים.

כמעט בכל תא בגוף מצויים קולטנים של הורמונים סטרואידים – גלוקו-קורטיקואידים. הם מעבירים אותות הורמונליים המווסתים מצבי ערות, לחץ (stress) ותפקודים חשובים נוספים. לעתים קולטנים אלה נקשרים בגרעין התא לגורמי שיעתוק – חלבונים המפעילים או "מכבים" גנים – וכך עלולים לעודד צמיחה של גידולים סרטניים.

במסגרת עבודת פוסט-דוקטורט במעבדתו של פרופ' יוסף ירדן מהמחלקה לבקרה ביולוגית, בחנו ד"ר סוואטי סריבסאטבה ושותפיה למחקר כיצד קשרים הנוצרים בין הקולטנים לבין גורמי השיעתוק מעודדים התפתחות סרטן.

לשם כך בוצע ניתוח ברזולוציה גבוהה של קשרים בין חלבונים בתאים חיים וכך נתגלו אינטראקציות שלא היו מוכרות קודם לכן. אנליזה זאת הדגימה כי לאחר שהקולטנים מופעלים על ידי הגלוקו-קורטיקואידים, הם נקשרים בגרעין התא אל גורמי השיעתוק מקבוצת ETSי(E-twenty-six) ויוצרים יחד קומפלקס חלבונים. אחד מגורמי השיעתוק בקבוצה זאת ידוע כגורם להתפתחות הסרקומה ע"ש יואינג: הגן המקודד אותו מתאחד באופן בלתי תקין עם גן אחר ויחד הם יוצרים אונקוגן, כלומר גן מחולל סרטן.

לאחר שנחשף הקשר בין האונקוגן לבין קולטני הגלוקו-קורטיקואידים, גילו המדענים בסדרת ניסויים, בכלי מעבדה ובעכברים, כי הקולטנים אכן מעודדים את צמיחת הסרקומה: ההיקשרות שלהם לחלבון המיוצר על ידי האונקוגן הגבירה את צמיחתם והתפשטותם של תאי הסרקומה.

ממצאים אלה, ציינו עורכי המחקר, פותחים את הדלת לגישה חדשה לשם טיפול בסרקומה ע"ש יואינג. המדענים שתלו בעכברים תאי סרקומה שנלקחו מחולים וגילו כי צמיחת הגידולים הואטה כאשר העכברים טופלו במטיראפון (metyrapone), תרופה נגד אי ספיקת בלוטת יותרת הכליה המפחיתה את ייצור הגלוקו-קורטיקואידים. תרופה אחרת, מיפפריסטון (mifepristone), החוסמת את קולטני הגלוקו-קורטיקואידים, מנעה את התפשטות הסרקומה במסלולה העיקרי – מהעצמות לריאות. לעומת זאת, כשהוגברה פעילות הקולטנים, הסרקומה גדלה והתפשטה הרבה יותר מהר.

בהמשך בוצע ניתוח גנטי של דגימות שנלקחו מגידולים בחולים. כך זוהו שבעה גנים המווסתים על ידי הקולטנים והם התבטאו ברמות גבוהות מהרגיל בחולים עם גידולים תוקפניים במיוחד. גנים אלה יכולים לשמש כ"חתימה גנטית" שתאפשר לתכנן טיפול מותאם אישית בחולים. במילים אחרות: חולים שבהם ה"חתימה" בולטת יותר יהיו מועמדים טובים יותר לטיפול שינטרל את הקולטנים. החתימה עשויה גם לעזור לנבא מראש את התפתחות המחלה מאחר שביטוי יתר של גנים אלה עשוי לסמן סיכויים פחות טובים להחלמה, בעוד שביטוי נמוך יסמן כנראה סיכויים טובים יותר.

החוקרים ציינו בדיווח כי אם וכאשר יקבלו ממצאים אלה אישור במחקר המשך שיבוצע בבני אדם, הם עשויים להביא תקווה חדשה לבני נוער החולים בסוג הסרטן הזה, במיוחד במקרים שבהם הסרקומה כבר שלחה גרורות מעבר לעצמות.

"הממצאים שלנו מהווים בסיס לגישה מותאמת אישית לטיפול בסרקומה ע"ש יואינג", הדגישה ד"ר סריבסאטבה. "העובדה שהשתמשנו במחקר הזה בתרופות שכבר מאושרות לשימוש במחלות אחרות צפויה לסייע במימוש גישה זו".

במחקר השתתפו גם ד"ר נישנת' נתרג', ארונצ'לאם סקר, ד"ר סומה גוש, דיאנה דרגו-גרסיה, ד"ר דונתלה רומנילו וד"ר אילריה מרוקו מהמחלקה לבקרה ביולוגית; ד"ר חמוטל בורנשטין-אוביץ ופרופ' עידו עמית מהמחלקה לאימונולוגיה; פרופ' עדי קמחי, ד"ר לי רוט וד"ר יובל גלעד מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית; וד"ר רון רוטקופף מהמחלקה לתשתיות מחקר מדעי החיים – כולם ממכון ויצמן. שותפיהם מחו"ל היו: ד"ר מטיה לאוריולה מאוניברסיטת בולוניה, איטליה; פרופ' אוליבייה דלאטר, פרופ' אנדריי זינובייב, ד"ר אוליביה מיראבו וד"ר דידייה סורדה ממכון קירי בפריז ופרופ' היינריך קובאר מהמכון לחקר הסרטן בילדים באוניברסיטה הרפואית של וינה.

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן העצמות,  סרקומה ע"ש יואינג,  פגם גנטי,  פרופ' יוסף ירדן,  ד"ר סוואטי סריבסאטבה,  מכון ויצמן
תגובות