חדשות

האוצר מתעכב בהעברת 40 מיליון שקל שהובטחו להיערכות לתחלואת החורף

ליצמן: "חוסר ודאות בממשלת מעבר מקשה על התפקוד" | בתוך כך מציגים הבוקר מנהלי מחלקות פנימיות מכמה בתי חולים בארץ תמונת מצב חמורה מתמשכת: מחסור ברופאים, עומס ואשפוז במסדרונות

הקשיש המתין תשעה חודשים לניתוח. אילוסטרציה

לפני שבוע, ב-4 בנובמבר, בישיבת ועדת הכספים של הכנסת, הצהירו נציגי האוצר כי "הגיעו להסכמות והבנות" עם משרד הבריאות בדבר תקציב מיוחד להיערכות בתי החולים ומרפאות הקהילה לחורף הקרוב. אלא שמאז לא חלה שום התקדמות והסכום שבו נקב משרד הבריאות שנדרש לו לשם כך – 40 מיליון שקל – עדיין לא הועבר. ובשלב זה גם לא ברור מתי יתקבל.

על פי דיווח ב"ידיעות אחרונות" הבוקר (ב'), גם לא החל מעשית הדיאלוג בין שני המשרדים בנושא התקציב המיוחד. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ממשיך להסביר את העיכוב "במצב הפוליטי הנוכחי שבו פועלת ממשלת מעבר ואין קואליציה סדירה, קיים חוסר ודאות שמקשה על תפקוד מערכת הבריאות".

לפי התכנית שהוכנה במשרד הבריאות, יוקצו מתוך התקציב המיוחד כאמור 40 מיליון שקל - 23.65 מיליון להיערכות בתי החולים הציבוריים (תגבור תורנויות במחלקות ובמיון, תגבור כוח אדם נוסף ותגבור פעולות המעבדות לקבלת תוצאות בדיקות מהירה יותר), 12.13 מיליון שקל יוקצו להיערכות מרפאות הקהילה ומערך ביקורי הבית כדי לצמצם או למנוע אשפוזים, תגבור מוקדי אחיות, הרחבת שעות הקבלה של המרפאות, עוד 2.8 מיליון שקל להיערכות המרפאות למבצע חיסוני השפעת ועוד 1.4 מיליון שקל למבצע הסברה תקשורתי למניעת הידבקות והמודעות לצורך בהתחסנות הציבור מפני שפעת.

במרפאות הקהילה רואים כבר בימים האחרונים תורים ארוכים של מבוטחים שמגיעים לקבל את החיסונים. כמה מקומות דיווחו שמלאי החיסונים שהועמד לרשותם בשלב זה אזל או הצטמצם מאוד ובקופות ממתינים לקבלת "הפעימה השנייה" באספקתם.

כזכור, בינואר השנה פתח האיגוד לרפואה פנימית במחאה על המצב השורר במחלקות הפנימיות והתריע על העומסים הכבדים ההולכים ומחמירים, שיש בהם כדי פגיעה בבריאות המאושפזים ובכבודם ושחיקה קשה ביכולת התפקוד של כוח האדם המקצועי. "חלפו ארבעה חודשים מאז שהוגש דו"ח ועדת פרופ' רן טור כספא שעסק בשיפור הרפואה הפנימית, ועדיין ממשרד ראש הממשלה וממשרד האוצר אין בת קול והאיום הבריאותי על האוכלוסיה רק הולך ומחריף", ציינו הבוקר באיגוד לרפואה פנימית.

הבוקר גם עדכנו מנהלי מחלקות פנימיות מכמה מבתי החולים בארץ את תמונת המצב השוררת במחלקות, "וזאת עוד בטרם החלה להתבטא תחלואת החורף". הנתונים הועברו ישירות ממנהלי המחלקות ליו"ר האיגוד לרפואה פנימית. כך נראים הדברים הבוקר במחלקות הבאות:

פנימית ג' בבית החולים מאיר בכפר סבא - התקן: 40 מיטות. מאושפזים בפועל - 47 חולים, אבל יש רק שני רופאים מומחים ושלושה מתמחים.

פנימית ה' ב"וולפסון" בחולון - התקן: 38 מיטות. 40 חולים מאושפזים  מהם: חמישה מונשמים, ארבעה בבידוד וביניהם גם חולה שחפת. בצוות רק שלוש רופאים מומחים, ארבעה מתמחים ושלושה סטז'רים.

במחלקות הפנימיות א', ב' וג' ב"שערי צדק" בירושלים - התקן בשלוש המחלקות: 36 מטות. בפועל מאושפזים הבוקר 43, 44, 45 חולים, בהתאמה. בכל מחלקה רק שני רופאים מומחים וארבעה מתמחים. לכל מחלקה תשעה חולים שממתינים לאשפוז במיון. עד שעה 11 הבוקר יועלו אליהן חמישה חולים נוספים לכל מחלקה. בפנימית ד' התקן 24 מאושפזים, אולם בפועל הבוקר - 25. עוד  חמישה חולים ממתינים במיון לאשפוז בפנימית ד'. במחלקה זו עובדים היום רק שני מומחים ושלושה מתמחים.

בפנימית ב' ב"הדסה עין כרם" בירושלים - התקן: 34 מיטות. מאושפזים הבוקר - 42, מהם: חמישה מונשמים, ארבעה "תקועים" במחלקה בהיעדר מסגרות המשך אשפוזיות מתאימות. הצוות הרפואי כולל רק שני רופאים מומחים, ארבעה מתמחים, חמישה סטודנטים שנדרש עבורם זמן הוראה והנחיה.

בפנימית א' ב"אסף הרופא" - התקן הוא 38 מיטות. התפוסה הבוקר: 41 מאושפזים, מהם ארבעה מונשמים. הצוות הרפואי כולל רק שני רופאים מומחים במחלקה, ארבעה מתמחים ושני סטז'רים.

כל מנהלי המחלקות הפנימיות העמוסות דיווחו שהם נאלצים לאשפז חולים במסדרונות שגם בהם שוררת צפיפות גדולה והחולים אינם זוכים לפרטיות מינימלית.

נושאים קשורים:  תחלואת חורף,  שפעת,  חדשות,  מחלקות פנימיות,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  תקציב מערכת הבריאות,  חיסון נגד שפעת
תגובות
אנונימי/ת
11.11.2019, 19:18

גם החורף הזה, חסידי גור לא יסבלו ממצוקת האשפוז

אני מעריך שאם המיטה המלכותית במטוס המלכותי תצומצם מ"קינג סייז" ל"קווין סייז" ניתן יהיה להשתמש בהפרש לכיסוי הגרעון בתקציב הבריאות.