ספחת

נגעי ספחת מאופיינים בעומס חיידקי גבוה ובחוסר איזון בין אוכלוסיות חיידקים

מחקר תצפיתי זה השווה בין אוכלוסיות החיידקים המאכלסות נגעי ספחת, עור בלתי נגוע של חולי ספחת, ועור של נבדקי ביקורת בריאים, בכדי לאפיין את סוג החיידקים ואת העומס החיידקי הקיימים בנגעים

01.12.2019, 12:56
תרבית חיידקים בצלחת פטרי (צילום: אילוסטרציה)

מספר מחקרים מצאו שאוכלוסיית החיידקים של נגעי ספחת (פסוריאזיס) שונה מזו של עור בריא. מטרתו של מחקר זה הייתה לאפיין את אוכלוסיית החיידקים של עור נגוע ושל עור בריא בקרב חולים הסובלים מספחת, ובקרב נבדקי ביקורת בריאים. כמו כן, המטרה הייתה לבחון את המתאם שבין אוכלוסיית החיידקים העורית לבין המאפיינים הקליניים של ספחת.

על ידי כימות בעזרת תגובת שרשרת של פולימראז (PCR), ועל ידי ריצוף ה-RNA הריבוזומלי של מקטע 16S, החוקרים אפיינו את אוכלוסיית החיידקים העורית של נבדקי ביקורת בריאים, ושל העור הבריא והנגוע של חולי ספחת. נבדק גם המתאם שבין אוכלוסיית החיידקים הקשורה לספחת לבין מאפייני המחלה הקליניים.

בנגעים הספחתיים זוהה עומס חיידקי גבוה בהשוואה לעור הבריא של חולי ספחת, ובהשוואה לעור של נבדקי הביקורת. אותר חוסר איזון בין החיידק קוטיבקטריום (Cutibacterium, שנקרא גם פרופיוניבקטריום [Propionibacterium]), לבין החיידק קורינבקטריום (Corynebacterium) בעור ספחתי. בנגעים נמצא חלק יחסי גדול יותר של קורינבקטריום וחלק יחסי קטן יותר של קוטיבקטריום, בהשוואה לעור בריא של ספחתיים, ובהשוואה לקבוצת הביקורת. נמצא מתאם בין נוכחות של קורינבקטריום לבין החומרה של נגעים מקומיים, בעוד שנוכחות של קוטיבקטריום הייתה במתאם לקיבול חשמלי לא תקין של העור. כמגבלה של המחקר, החוקרים ציינו שהמחקר לא היה מחקר אורך.

החוקרים הסיקו שנגעים ספחתיים מאופיינים בעומס חיידקי גבוה יותר, ובחוסר איזון בין החיידקים קוטיבקטריום וקורינבקטריום.

מקור: 

Quan, C. et al. (2019). Journal of the American Academy of Dermatology. doi: 10.1016/j.jaad.2019.06.024

נושאים קשורים:  ספחת,  אוכלוסיית חיידקים,  קורינבקטריום,  קוטיבקטריום,  מחקרים
תגובות