• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר בכללית: חיסון שפעת מפחית ב-54% אשפוז בקרב ילדים

זה המחקר הראשון שנעשה בישראל ובין הבודדים שנעשו עד כה בעולם במטרה לבדוק את מידת היעילות של חיסון ילדים כנגד שפעת אל מול הסיכון לאשפוז על רקע סיבוכי המחלה

חום בילדים (אילוסטרציה)
שפעת בילדים (אילוסטרציה)

מחקר של מכון כללית למחקר וחטיבת הקהילה בקופה, בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת מישיגן, מצא כי חיסון ילדים כנגד שפעת הפחית את הסיכון לאשפוז ילדים בבית החולים, על רקע סיבוכי מחלת השפעת, ביותר מחצי (54%).

דו"ח המחקר פורסם בשבוע שעבר בכתב העת Clinical Infectious Diseases. זה המחקר הראשון שנעשה בישראל ובין הבודדים שנעשו עד כה בעולם במטרה לבדוק את מידת היעילות של חיסון ילדים כנגד שפעת אל מול הסיכון לאשפוז על רקע סיבוכי המחלה.

במחקר שאותו הוביל פרופ' מארק כץ, חוקר בכיר במכון כללית למחקר ופרופסור-חבר נלווה במחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן גוריון, נסקרו נתוני ההתחסנות של 3,746 אשפוזים של ילדים בגילאים שישה חודשים ועד שמונה שנים שנבדקו לשפעת ב-6 בתי חולים של הכללית במשך שלוש עונות החורף 2016-2015, 2017-2016 ו-2018-2017. מהנתונים עלה כי בקרב ילדים בגילאי חצי שנה ועד גיל שמונה שנים, החיסון לשפעת שקיבלו הפחית ב-54% אשפוז בבתי חולים. עוד נמצא כי מתן שתי מנות חיסון בקרב ילדים עד גיל שמונה, אשר מתחסנים לראשונה לשפעת, יעיל יותר ממתן מנה אחת - זאת בהתאם להמלצות משרד הבריאות.

חשוב לציין, הדגישו עורכי המחקר, כי ילדים בגילאים הללו נמצאים בסיכון גבוה לאשפוזים בשל סיבוכי שפעת. כמו כן, נמצא שילדים עם מחלות רקע כמו אסתמה ומחלות לב הם בסיכון אפילו גבוה יותר ללקות בסיבוכי שפעת - וחשוב לחסנם.

פרופ' כץ מסר: "ממצאי המחקר תומכים בהמלצות משרד הבריאות והמלצות ארגוני הבריאות, בהם שירותי בריאות כללית, לחסן ילדים נגד שפעת בכל שנה, רצוי עוד לפני תחילת החורף או בראשיתו. ילדים מתחת לגיל 5 מוגדרים כאוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה לסיבוכי שפעת וכתוצאה מכך בסיכון לאשפוז. המחקר הראה כי חיסון ילדים מפחית את הסיכון לאשפוז לפחות ממחצית השיעור הבסיסי - וזה אפקט משמעותי ביותר".

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר הוסיף: "המחקר מצטרף למחקר קודם שערכנו במכון כללית ובו מצאנו כי חיסון שפעת מפחית ב-40% סיכון לאשפוז בקרב נשים הרות. שני המחקרים מראים כי ניתן, באמצעות חיסון, למנוע כמעט חצי מהאשפוזים בקרב נשים הרות ובקרב ילדים על רקע סיבוכי שפעת ובכך להקל גם על העומסים בבתי החולים בתקופת החורף. שוב נמצא כי הדרך היעילה למניעת תחלואת שפעת ואשפוז היא התחסנות".

"אנו מקווים שמחקר זה, לצד מחקרים נוספים, יביאו להגברת ההיענות לחיסון שפעת בקרב הציבור כולו ובקרב ילדים בפרט. אנו מקווים כי הורים יקבלו החלטה מושכלת לגבי חשיבות חיסון ילדיהם".

ועוד אמר פרופ' בליצר: "עונת השפעת הנוכחית החלה השנה בישראל מוקדם ביחס לשנים עברו, ושיעורי התחלואה דומים לממוצע הרב-שנתי. אסור לשכוח ששפעת איננה מחלה קלה וסיבוכיה עלולים להיות מסכני חיים. מדי חורף אנו מקבלים תזכורות כואבות לעובדה הזו, ולצערי אירועים קשים מתרחשים מדי שנה בשל סיבוכים אלה - והם יכלו להימנע. עוד לא מאוחר לפנות ולהתחסן – כפי שמדגים שוב מחקר זה אשר ביצענו בשיתוף פעולה עם טובי החוקרים באוניברסיטת מישיגן: חיסון הוא הדרך הטובה ביותר למנוע תחלואה וסיבוכים."

כלנית קיי, ראש אגף הסיעוד בחטיבת הקהילה ב"כללית" אמרה: "שיעור ההתחסנות נגד שפעת בקרב ילדים בכללית נמצא במגמת שיפור מתמדת, וזאת בזכות שיתוף הפעולה עם ההורים, עם שירותי בריאות הציבור במסגרת מערכת החינוך, במסגרת תחנות טיפות החלב והרשויות המקומיות. חשוב שמספר גדול יותר של ילדים יתחסנו כדי למנוע יותר סיבוכים, כולל אשפוזים עקב מחלת השפעת. בנוסף, חשוב שילדים שבתווך הגילאים שבין שישה חודשים לשמונה שנים, שמתחסנים נגד שפעת בפעם הראשונה יקבלו שתי מנות ובכך ישלימו את ההגנה החיסונית גם עבורם וגם עבור בני משפחתם. יש לזכור: לעיתים קרובות ילד חולה במשפחה עלול לגרום לתחלואה קשה בקרב מבוגרים וקשישים. להגן על ילדנו מדי שנה מפני השפעת זו חובה הורית ממדרגה ראשונה".

משרד הבריאות ממליץ על חיסון נגד שפעת מדי שנה לכל אדם מעל גיל 6 חודשים. חיסון ילדים כנגד שפעת מסייע להגן עליהם משפעת ומסיבוכיה, מסייע בהפחתת ההדבקה של אחרים במחלה, כולל תינוקות מתחת לגיל 6 חודשים שהם צעירים מכדי להתחסן ומדוכאי חיסון. בנוסף, ילדים מחוסנים נעדרים פחות מבית הספר וגן הילדים בעונת השפעת.

נושאים קשורים:  שפעת,  פרופ' מארק כץ,  פרופ' רן בליצר,  כללית,  מכון כללית למחקר,  חיסון נגד שפעת
תגובות
אנונימי/ת
23.12.2019, 06:46

הכותרת "חזקה" מדי בהתחשב בעובדה שלא מדובר בניסוי קליני מבוקר

אנונימי/ת
23.12.2019, 18:43

אכן, ואם הבנתי נכון גם צריך לתקן מ"אשפוז" ל"אשפוז על רקע שפעת מהזן שבחיסון"

23.12.2019, 23:13

לא הבנתי מה אתה רוצה, שיעשו מחקר פרוספקטיבי ויתנו לחצי מהילדים פלסבו? איזה ועדת הלסינקי תאשר כזה ניסוי?

אנונימי/ת
24.12.2019, 06:43

ד"ר שרון גינת, למקרה שלא הבנתי הדבר היחיד שאני מצפה שיתאימו את הכותרת/ מסקנה - למתודולוגיה של המחקר. יש מקום לסוגים שונים של מחקרים, ולא רק לניסויים קליניים. אבל חשוב לגזור מהם את המסקנות הנכונות.
מעבר לכך - שנעשים ניסויים קליניים על חיסונים בהם נותנים פלסבו לקבוצת ביקורת. לא מדובר על טיפול, מדובר על מניעה שממילא רוב האוכלוסיה בוחרת שלא להעזר בה. אין שום בעיה אתית ליצור זרוע ביקורת כזו (יהיה אולי קושי לגייס מתנדבים, אבל זה סיפור אחר).

28.12.2019, 10:09

מדוע בכל הנוגע לחיסונים הפך ה'פלסבו' ל'לא אתי' ? השוואה מול פלסבו היא אבן יסוד בהתקדמות הרפואה המודרנית. מה שנדרש הוא הסבר ברור לציבור ולהורי המשתתפים, קבלת הסכמה מדעת וכמובן ועדת אתיקה עם עמוד שדרה. אם לא ניתן לעשות זאת, יש להודות בכך שאיננו יודעים אם הטיפול טוב לבריאות נטו יותר מפלסבו.