נגיף הקורונה

הואץ המירוץ להשגת פיתוח חיסון כנגד נגיף הקורונה החדש

הודות לקוד הגנטי של הנגיף שהועבר בשלב מוקדם יחסית על ידי הרשויות הסיניות לחוקרים, נקבע מקור הנגיף וגם זוהה מנגנון המוטציה שהוא עובר או יכול לעבור במסגרת התפשטותו

מעבדת מחקר לפיתוח תרופות וחיסונים. אילוסטרציה

בימים האחרונים הואץ במידה שאיננה זכורה מהעבר קצב הפיתוח המהיר של חיסון כנגד נגיף הקורונה החדש. זאת משום שבניגוד לעבר, כאשר מקורם של נגיפים דומים היה בסין, רשויות מדינה זו שחררו הפעם מהר מאוד – שעות מעטות לאחר שזוהה בבירור - את מלוא הקוד הגנטי של ה-nCoV2019 כדי להחיש את פיתוח החיסון נגדו בקרב הקהילה הרפואית והמחקרית.

מספר לא מבוטל של מעבדות מחקר במקומות שונים בעולם מעורבות כבר בתהליכי הפיתוח המורכבים הללו. כמה מהן מתחרות זו בזו ואחרות משתפות פעולה ביניהן. הודות לקוד הגנטי שכבר מצוי בידי החוקרים, נקבע מקור הנגיף וגם זוהה מנגנון המוטציה שהוא עובר או יכול לעבור במסגרת התפשטותו.

בסוף השבוע דיווחו מעבדות INOVIO בסן דייגו, ארה"ב, כי מתבצע בהן פיתוח מואץ של חיסון בטכנולוגיה חדשנית לקביעת הריצוף הגנטי של דנ"א הנגיף. לפרויקט – INO4800 שמו – שותפים חוקרים במקומות שונים בעולם. הכוונה שכבר בתחילת הקיץ השנה יחל ניסוי קליני בבני אדם וזאת משום שההערכה היא שהפעם, ההתפרצות כנראה לא תסתיים עד אז באופן מלא.

עם קבלת הקוד הגנטי מהסינים הופעלה במעבדה בסן דייגו טכנולוגיית מחשב ובתוך שלוש שעות היא סיפקה מידע מפורט שאפשר להתחיל בתהליך הפיתוח. כאמור, מדובר בגישה חדשנית שבה נעשה שימוש ברצפי דנ"א הנגיף כדי לסמן יעדי מטרה בחלקים ספציפיים של הפתוגן על מנת שאלה יגרמו לתגובה חזקה יותר הנדרשת להפעלת המערכת החיסונית הטבעית של חולה ספציפי כדי להילחם בנגיף.

"הבעיה שקשה לחזות בנקודת הזמן הנוכחית מתי תסתיים ההתפרצות העכשווית, אבל אנחנו מעריכים שעדיין יהיו גם בסין אנשים שחלו ועליהם ייבחן החיסון", הסבירו ראשי תאגיד INOVIO. "אם התכנית תבוצע בהתאם ללו"ז שנקבע יהיה זה תהליך פיתוח חיסון נרחב המהיר ביותר שנעשה עד כה כשמדובר בחיסונים כנגד מחלות מידבקות", ציינו.

בהתפרצות ה-SARS ב-2002 שהחלה כמו זו הנוכחית בסין, הרשויות הסיניות לא מיהרו ליידע את העולם בפרטים מדויקים ורק לאחר שהופעלו על הרשויות לחצים מגורמים בינלאומיים, הגיע המידע הנדרש לידי החוקרים והחלה עבודת פיתוח החיסון אך ההתפרצות עצמה כבר באה לסיומה.

בפרויקט הנוכחי מעורבת הקואליציה להיערכות חדשנית נגד מגיפות בשם CEPIי(Coalition for Epidemic Preparedness Innovations)  הממומנת על ידי ממשלות וארגונים פילנתרופיים ברחבי תבל. מסגרת זאת הוקמה לאחר התפרצות מגיפת האבולה במערב אפריקה. היא סיפקה חיסון כנגד המחלה אבל החלה להאיץ פיתוח של חיסונים נוספים כנגד מחלות חדשות שהופיעו בעולם בשנים האחרונות.

בפרויקט הקורונה הנוכחית משולבת גם מעבדת מחקר בקווינזלנד, אוסטרליה, שחלקה בעבודה הזאת הוא בהיבטים מולקולריים, והמטרה היא שתסייע בפיתוח חיסונים כנגד פתוגנים ויראליים רבים נוספים. חברה בשם "מודרנה" במסצ'וסטס, ארה"ב, יחד עם המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות בארה"ב מאיצה אף היא את המחקר בנושא כאשר ה-WHO, ארגון הבריאות העולמי, משמש כגורם מתאם בפרויקט הענק.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  התפרצות מחלה,  סין,  חיסונים,  חדשות
תגובות