פסוריאזיס

חולי פסוריאזיס שטופלו עם תרופות ביולוגיות נמצאים בסיכון להפעלה מחודשת של הפטיטיס

מחקר תצפיתי זה דגם כ-2,000 חולי ספחת (פסוריאזיס) שהיו תחת טיפול ביולוגי, ובדק מה היו שיעורי ההפעלה מחדש של נגיפי דלקת הכבד B ו-C בקרב חולים אלה

09.03.2020, 13:12
נגיף הפטיטיס אנושי, HPV (הדמיית אילוסטרציה)

השימוש ההולך וגובר בתרופות ביולוגיות מלווה בסיכון להפעלה מחדש של נגיפי דלקת הכבד (הפטיטיס) B ו-C.

מטרתו של מחקר זה הייתה לקבוע מהם גורמי החיזוי להפעלה מחדש של נגיפי דלקת הכבד B ו-C בקרב חולי ספחת (פסוריאזיס) המטופלים עם תרופות ביולוגיות.

מחקר זה סקר 2,060 חולי ספחת (שעברו 3,562 טיפולים) שטופלו עם תרופות ביולוגיות בין השנים 2009-2018. המחקר כלל 359 חולי ספחת שסבלו מזיהום של נגיף דלקת הכבד Bי(561 טיפולים), ו-61 שסבלו מזיהום של הנגיף מסוג Cי(112 טיפולים).

במהלך מעקב בן 8,809 ו-1,522 חודשי-אדם, 88 טיפולים עבור נגיף דלקת הכבד B כללו הפעלה מחדש של הנגיף, לעומת 14 טיפולים עבור נגיף דלקת הכבד C שכללו הפעלה מחדש. שיעור ההפעלה מחדש היה גבוה יותר באופן מובהק בטיפולים שניתנו למקרים של זיהום הפטיטיס B כרוני, לעומת מקרים של הפטיטיס B סמוי (34.3% לעומת 3.2%, P=0.001), ולעומת מקרים של הפטיטיס B שעבר ריפוי (34.3% לעומת 5.0%, P<0.001). ניתוח רב-משתנים מצא מספר גורמי סיכון להפעלה מחדש של הפטיטיס B: סרולוגיה חיובית לאנטיגן פני-השטח של הנגיף (HBsAg), סרולוגיה חיובית לאנטיגן המעטפת של הנגיף (HBeAg), וטיפול קודם עם נוגד גורם נמק הגידול (TNF) מסוג אלפא. לעומת זאת, טיפול מניעתי עם תרופות נוגדות-נגיף היה יעיל בהפחתת הסיכון להפעלה מחדש של הפטיטיס B. לא אותרו גורמי חיזוי שהיו קשורים באופן מובהק להפעלה מחדש של הפטיטיס C. כמגבלה של המחקר, ציינו החוקרים שהוא התבסס על מבנה תצפיתי בלבד, ולא כלל קבוצת מטופלים נוספת לצורך השוואה.

החוקרים הסיקו שחולי ספחת הנמצאים תחת טיפול עם תרופות ביולוגיות נמצאים בסיכון להפעלה מחודשת של נגיפי הפטיטיס B ו-C, בייחוד אלה שהם בעלי סרולוגיות חיוביות ל-HBsAg או HBeAg, או שטופלו בעבר עם נוגד TNF אלפא.

מקור: 

Predictors of hepatitis B and C virus reactivation in patients with psoriasis treated with biological agent: A nine-year multicenter cohort study

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  ספחת,  נגיף דלקת הכבד B,  נגיף דלקת הכבד C,  תרופות ביולוגיות,  הפעלה מחדש,  מחקרים
תגובות