מחקרים - נגיף הקורונה

מסלולי הדבקה במחלת הקורונה: העברת וירוס על ידי נשאים ללא סימפטומים

העברה אפשרית של וירוס הקורונה על ידי נשאים א-סימפטומטיים של הנגיף

19.03.2020, 14:29
הדבקה בנגיף הקורונה. צילום אילוסטרציה

וירוס הקורונה החדש גרם להתפרצות דלקת ריאות ויראלית בסין. עד כה הודגמה העברת הווירוס מאדם לאדם אך לפי הידע הנתון כרגע, העברת הנגיף החדש של הקורונה אשר גורם ל-COVID-19 (מחלת הקורונה) מנשא א-סימפטומטי עם צילום CT חזה תקין לאדם אחר, לא דווחה עד כה.

בינואר 2020 גויס למחקר זה תא משפחתי של 5 מטופלים עם חום וסימפטומים נשימתיים אשר התקבלו לבית החולים fifth peoples hospital of anyang בסין. בנוסף גויס חבר משפחה נוסף שהיה א-סימפטומטי. המחקר אושר על ידי מועצת סקר מוסדית מקומית וכמו כן התקבלה הסכמה בכתב של כלל המטופלים שנכללו במחקר. בהמשך בוצעה אנליזה מפורטת של נתוני המטופלים כאשר כל המטופלים עברו הדמיית CT חזה וכן נלקחה דגימה מהלוע וכן מחלל האף והורצה בריאקציית PCR-RT (ערכת PCR פלורוסנטי עבור וירוס הקורונה החדש מאת bio germ medical technology) על מנת לשלול או לוודא נשאות לוירוס.

מטופלת מס' 1 (מניחים כי היא נשאית א-סימפטומטית) בת 20, גרה במחוז Wuhan וטיילה ל-Anyang ב10 לינואר 2020. היא נפגשה לראשונה עם מטופלים 2 ו-3 ב-10 לינואר 2020 וב-13 לינואר היא ליוותה 5 קרובים שלה (מטופלים 2-6) לבקר קרוב משפחה נוסף אשר היה מאושפז בבית החולים במחוז Anyang. עד כה לא היה דיווח על COVID-19 בבית חולים זה.

לאחר התפתחות מחלה בקרובי המשפחה של מטופלת מס 1, היא בודדה ונמצאה בהשגחה ונכון ל-11 לפברואר היא לא התייצגה עם עליית חום שנמדד וכן לא דיווחה על חום בעצמה. בנוסף לא היו לה תסמינים גסטרואינטסטינליים (של מערכת העיכול) ולא סימפטומים נשימתיים לרבות שיעול וכאב גרון (לפי דיווח הרופאים במקום). צילומי CT חזה שבוצעו לה ב-27 לינואר וכן-31 לינואר, לא הראו שינויים אבנורמליים משמעותיים. בדיקת רמות ה-CRPי(C-REACTIVE PROTEIN) שלה וכן רמות הלימפוציטים היו תקינות. תוצאות בדיקת ה-PCR-RT היו שליליות בתאריך 26 לינואר, חיוביות בתאריך 28 לינואר ושוב שליליות בתאריך 5 ו-8 לפברואר.

מטופלים 2-6 פיתחו COVID-19 (מחלת קורונה), כאשר מתוכם היו 4 נשים בין הגילאים 42-57. יש לציין כי אף אחד מהמטופלים לא ביקר ב-Wuhan או היה במגע עם אנשים אחרים אשר ביקרו שם (מלבד מטופלת מס' 1).

מטופלים 2-5 פיתחו חום וסימפטומים נשימתיים בין ה-23 לינואר ל-26 בינואר ואושפזו בבית החולים באותו היום. לכל המטופלים הללו בדיקת PCR-RT חזרה חיובית תוך יום. מטופלת מס' 6 פיתחה חום וכאב גרון ב-17 לינואר והלכה לקבל טיפול במרפאה מקומית, אך לא היה דיווח של COVID-19 במרפאה בה היא נבדקה. הסימפטומים שלה השתפרו במהלך הימים שלאחר מכן אך החמירו ב-24 לינואר, ואז היא התאשפזה בבית החולים. בבית החולים היא נמצאה חיובית ל-COVID-19 ב-26 לינואר.

בנוסף, שני מטופלים אחרים פיתחו דלקת ריאות חמורה ושאר הנדבקים נצפו עם דלקת ריאות בינונית. אצל כל המטופלים הסימפטומטיים הודגמו בצילום החזה (CT) מספר מוקדים של ground glass opacity וכמו כן אצל אחד המטופלים הודגמו אזורים תת סגמנטיים של קונסולידציה ופיברוזה. בבדיקות נוספות שנערכו, עבור כל המטופלים הסימפטומטיים הודגמו עליות ברמות ה-CRP וכן ספירת לימפוציטים מופחתת.

במחקר זה נסקר תא משפחתי של 5 מטופלים עם דלקת ריאות כתוצאה מ-COVID-19 המתגוררים ב-Anyang שבסין, אשר באו במגע עם חברת משפחה א-סימפטומטית שהגיעה מהמרכז האפידמי Wuhan בטרם פיתחו בעצמם סימפטומים של מחלת הקורונה. רצף האירועים מעיד כי ייתכן ווירוס הקורונה הועבר ל-5 המטופלים על ידי נשאית א-סימפטומטית, שהיא כאמור מטופלת מס' 1.

תקופת הדגירה במטופלת מס' 1 היתה 19 ימים. מדובר בזמן דגירה ארוך אך בתוך הטווח המדווח של 0 עד 24 יום. כמו כן בדיקת ה-PCR-RT הראשונה של מטופלת מס' 1 חזרה שלילית לווירוס הקורונה, אך יש לציין כי נצפו בעבר תוצאות false negative כתלות בערכת הבדיקה, איכות הדגימה שנאספה מהמטופלת או המיומנות ודרך ביצוע הבדיקה. בדיקת PCR-RT היא בדיקה נפוצה עבור אבחנת וירוסים אשר הניבה מעט מאד תוצאות false positive ולכן תוצאת הבדיקה השנייה של מטופלת מס' 1 אשר חזרה חיובית עבור וירוס הקורונה, ככל הנראה היתה תוצאה אמיתית והשתמשו בה כדי להגדיר את המטופלת ככזו שנדבקה בווירוס הקורונה שגורם ל-COVID-19 – מחלת הקורונה.

במחקר קודם דווח ילד בן 10 א-סימפטומטי עם COVID-19 (מחלת קורונה) אך בצילום CT החזה שלו כן נצפו ממצאים אבנורמליים. אם הממצאים של המחקר הנוכחי, העוסק בהעברה אפשרית של וירוס הקורונה על ידי נשא א-סימפטומטי למחלה, יודגמו שוב במחקרים נוספים, אזי מניעת הדבקה ב COVID-19 תהפוך למאתגרת.

המנגנון לפיו נשאים א-סימפטומטיים עלולים לרכוש ולהעביר את וירוס הקורונה הגורם ל-COVID-19 דורש מחקר נוסף.

מקור: 

Yan Bai, MD1; Lingsheng Yao, MD2; Tao Wei, MD3; et al (2020) Presumed Asymptomatic Carrier Transmission of COVID-19. doi:10.1001/jama.2020.2565

נושאים קשורים:  הדבקה,  אסימפטומטי,  דלקת ריאות,  נגיף הקורונה,  מחקרים
תגובות