דעות

רגע לפני האנרכיה, מהיכן תשיג ישראל מכונות הנשמה? הפתרון שמחוץ לקופסה

התירוץ שכל המדינות מתחרות עכשיו על הציוד הרפואי הזה לא יכול להסביר את האיחור הקריטי ואת המחסור במכונות הנשמה. זה הזמן לחשוב על פתרונות חלופיים מחוץ לקופסה

מכשיר הנשמה ידני. אילוסטרציה

שלושה חודשים לאחר פרוץ הקורונה בסין ויותר מחודש ימים אחרי החולה הראשון שהתגלה בישראל – מעביר ראש הממשלה סמכות למשרד הביטחון לרכוש מכונות הנשמה. העיכוב מאוד בעייתי, והתירוץ - שכל המדינות מתחרות עכשיו על מכונות ההנשמה – לא יכול להסביר את האיחור הקריטי הזה.

בעיית חוסר במכונות הנשמה בישראל עלולה להתגלות כסיטואציה טראומתית שלא בטוח שכחברה נוכל להחלים ולהתאושש ממנה. מציאות שבה רופאים יצטרכו לקבוע מי לחיים ומי למוות, מי יונשם ומי לא, עלולה להיות טראומטית מדי לשלמות המרקם החברתי העדין שלנו כאן בישראל.

לא ירחק היום ולמסכת הטענות של מקבלי מכשיר ההנשמה מול אלה שלא קיבלו יעורבו שיקולים כמו ספרדי ואשכנזי, דתי וחילוני, עשיר ועני, בעל קשרים ופרוטקציה מול אחד העם, ועוד. אמירות שגם בימים רגילים אנו לא מהססים לעשות בהן שימוש

מציאות כזו עלולה לגרום לעלייה תלולה באלימות כלפי צוותים רפואיים, אך במקביל לגרום לאלימות קשה בין בני משפחה של חולים ולהביא לכאוס ולמשבר חברתי קשה ביותר.

במקרה ונגיע חלילה למצב כזה, לא ירחק היום ולמסכת הטענות של מקבלי מכשיר ההנשמה מול אלה שלא קיבלו יעורבו שיקולים כמו ספרדי ואשכנזי, דתי וחילוני, עשיר ועני, בעל קשרים ופרוטקציה מול אחד העם, ועוד. אמירות שגם בימים רגילים אנו לא מהססים לעשות בהן שימוש.

הכנסת המוטיבים הללו לטראומה, שגם ככה תהיה גדולה וקשה, עלולה להיות צעד אחד רחוק מדי עבור החברה בישראל. דילמות כאלו משמען אנרכיה והנורמות שהיא יוצרת. מחיר ההשתלטות עליה יהיה יקר מכל מחיר כלכלי ורפואי שעליו אנו מדברים היום.

לפני מספר ימים נחת מטוס בצ'כיה בנחיתת ביניים, כשבמטענו מאות אלפי מסיכות היגייניות. השלטונות הצ'כים החרימו את המטען לטובת עמם. עם המציאות הזו אנחנו צריכים להתמודד היום. לא רק אדם לאדם זאב כשפושטת מגיפה. גם הסולידריות העולמית נסדקת

היום, לעומת לפני חודשיים ואפילו חודש, מאוד קשה לקנות מכונות הנשמה. כל המדינות התעוררו, כולן מתנפלות על היצרנים. ההיצע קטן מהביקוש ואין זו כבר לצערנו שאלה של מחיר.

לפני מספר ימים נחת מטוס בצ'כיה בנחיתת ביניים, כשבמטענו מאות אלפי מסיכות היגייניות. השלטונות הצ'כים החרימו את המטען לטובת עמם. עם המציאות הזו אנחנו צריכים להתמודד היום. לא רק אדם לאדם זאב כשפושטת מגיפה. גם הסולידריות העולמית נסדקת, ועל כן טוב עשתה הממשלה שעירבה ארגונים וזרועות שהדילמות הללו מוכרות להם והיכולות שלהם חובקות עולם.

זה הרגע לחשוב על פתרונות חלופיים מחוץ לקופסה. יש מקומות בעולם שהמגיפה כבר נמצאת בהם בשלב ההכלה. בימים האחרונים הודיעו כי מחוז חוביי בסין, שם פרצה המחלה, חוזר אט אט לשגרה ואף חולה חדש לא אותר במחוז כולו. הרגיעה שאחרי השיא אופיינית לא רק לסין, אלא גם לטאיוון ולדעתי תגיע בקרוב גם לדרום קוריאה.

למרות שמדינות אלו ודאי שומרות ציוד ככוננות לגל שני – קיים סיכוי  שניתן יהיה להגיע איתן ועם אחרות להסדר של השכרה של מכונות הנשמה ואסביר: צריך לנסות לטוות רשת הסכמים רחבת היקף עם הרבה מדינות והרבה בתי חולים שבהם הסיכוי שגל המגיפה השני, אם יגיע, יגיע לאחר שיסתיים אצלנו הגל הראשון.

ההסכם יהיה הסכם שכירות טנטטיבית (סוג של הסכם אופציה). כלומר, אם בישראל נידרש למכונות הנשמה והמכונה תהיה פנויה אצל המשכיר - נקבל אותה תמורת תשלום ונתחייב להחזיר אותה לאחר תקופה. אם רשת ההסכמים תהיה מספיק גדולה ומספיק רחבה ותכלול מספר מספיק גדול של משכירים, הרי שניתן יהיה בדרך זו לייצר רשת ביטחון למדינת ישראל למקרה שבו המכשירים שתצליח המדינה לקנות לא יספיקו.

אין ספק שמדובר בחשיבה מחוץ לקופסא עם אופרציה ביצועית מורכבת אבל אולי המאמץ שווה על מנת להבטיח את שלמות החברה בישראל.

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר אודי פרישמן,  קורונה,  מכונות הנשמה,  נגיף הקורונה,  מגיפה
תגובות
אנונימי/ת
29.03.2020, 23:05

לרוב כאשר מישהו מתהדר בכותרת שהוא 'חושב מחוץ לקופסא', מתברר מהר מאד שחשיבה כזו ממנו והלאה. כאן הרעיון באמת מבריק וחדשני, דוקא משום שהוא לא עונה על הצורך הרגשי-פסיכולוגי 'להחזיק במחסנים' אלפי מכונות זמינות, אלא רק על הצורך הרציונלי נטו, להנשים חולים קשים בזמן אמת, גם בלי הרגשת השלווה והבטחון הנלווית למי ש'יש לו במחסנים'.
תודה רבה.