קורונה בישראל

משרד הבריאות הזמין מאות אלפי מנות של תרופות נסיוניות לטיפול בקורונה

התרופות הנסיוניות, הניתנות במשלבים שונים לטיפול במחלות זיהומיות, נבדקו על עשרות חולים קשים בלבד והראו יעילות במקרים שונים

יעילות התרכיב הסיני סינוואק במניעת הידבקות נעה כנראה בין 50% ל-70%. צילום: אלוסטרציה

בהיעדר תרופה ייעודית מאושרת לשימוש לשם טיפול בחולי קורונה, החליט משרד הבריאות להזמין כמה מאות אלפי מנות של תרופות נסיוניות במיוחד עבור חולים קשים, לאחר שכמה מהן, לפי דיווחים שהגיעו בעיקר מסין וגם ממדינות אחרות, הראו כי הועילו לחולים שונים. כל התרופות הללו ובעיקר שילובים בין כמה תרופות נבדקו על חולים בודדים או על עשרות חולים בלבד.

בין השאר מדובר במשלב בין הידרוכלורוקווין לטיפול במלריה יחד עם תכשירי האנטיביוטיקה אזיתרומיצין המוכרים לטיפול בזיהומים הנשימתיים. שני מחקרים צרפתיים, מדווחת הבוקר (ד') שרית רוזנבלום ב"ידיעות אחרונות", שנעשו במשלב הזה הראו יעילות מסוימת בחיסול נגיף הקורונה ומניעת הדבקה נוספת. ה-FDA אישר שימוש בתרופה למלריה כטיפול חירום.

הבוקר נמסר כי "טבע", המייצרת את ההידרוכלורוקווין, תתרום, לפי בקשת משרד הבריאות, שני מיליון טבליות לשימוש בבתי החולים בישראל. לפני שבועיים היא העבירה שישה מיליון טבליות לבית חולים בארה"ב.

בנוסף נבדקת אפשרות להשתמש גם בקלטרה, שבמקורה נועדה לטיפול בנשאי HIV וגם באקטמרה, שמיועדת לטיפול במצב של סערת ציטוקינים יחד עם רמדסיביר, שנועדה במקור כטיפול באבולה. אלא שהאחרונה היא עדיין בניסוי קליני והשימוש בה מוגבל.

רופאים בסין דיווחו אתמול כי במחקר קטן מאוד שעדיין לא עבר ביקורת עמיתים, טופלו 11 חולי קורונה עם שילוב של תרופה לצהבת C ותרופה ל-HIV. המשלב הצליח להעלים את הנגיף בתוך ימים ספורים. התרופה שנבדקה, danoprevirי(Ganovo), ניתנה לחולי קורונה עם תסמינים מתונים בשילוב עם ritonavir המשמשת לטיפול בחולי HIV. הרופאים הסינים מסרו כי לא היו תופעות לוואי חמורות.

השילוב של danoprevir עם ritonavir ניתן במשך 12-4 ימים. הרופאים הסינים מסרו שכל החולים במחקר החלימו. חולה אחד שהגיב במהירות הרבה ביותר לטיפול קיבל תוצאה שלילית בבדיקה לאיתור הנגיף יום לאחר שהחל לקבל את התרופה. למטופל האיטי ביותר נדרשו שמונה ימים. כל החולים שוחררו מבית החולים לאחר שחום הגוף שלהם חזר לרמה תקינה, יכולת הנשימה שלהם השתפרה, מצב הריאות שלהם נראה בריא יותר בסריקות CT והם קיבלו תוצאה שלילית לנגיף בשתי בדיקות רצופות.

ב-ritonavir נעשה שימוש גם באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה. תרופה נוספת שנבחנת לצורך דומה כחלק מהמשלבים היא גם favipiravir היפנית, שנועדה במקורה לטיפול בשפעת.

יחד עם זאת הזהירה פרופ' גליה רהב, מנהלת המכון למחלות זיהומיות ב"שיבא": "הטיפול במשלבי התרופות הללו לא נתן תוצאות חד משמעיות בסין ובצרפת אבל בלית ברירה הן יינתנו בארץ משום שכרגע אין חלופות. בימים הקרובים יחל מחקר ישראלי להערכת השפעת הטיפול בחולי קורונה באמצעות השימוש בתרופה למלריה".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  תרופה לקורונה,  משרד הבריאות,  איידס,  מלריה,  פרופ' גליה רהב,  חדשות,  קורונה
תגובות