קורונה בישראל

כשליש מהנפטרים בקורונה מישראל - דיירי בתי אבות ומוסדות סיעודיים

מד"א יבצע בדיקות בכל המוסדות לקשישים, הסיעודיים והגריאטריים | משרד הבריאות הודיע כי הוא נערך ל-10,000 בדיקות ביום במהלך חול המועד - האם המעבדות יצליחו לעמוד בעומס?

דיירת בבית אבות. אילוסטרציה

בעקבות לחץ ציבורי הודיע משרד הבריאות בערב החג כי יחל לבצע באופן מיידי בדיקות קורונה בבתי האבות ובמוסדות סיעודיים שבהם נמצאו חולים מאומתים וכן יבוצעו בהם בדיקות לעובדים המטפלים. בהודעה הרשמית הקצרה שהופצה נאמר כי "בהנחיית שר הבריאות מבצע הבדיקות בבתי אבות החל ויימשך במהלך כל החג".

הביצוע של הבדיקות הוא בידי מד"א ומנהל הארגון אלי בין אמר אמש כי צוותיו מסוגלים לבצע מדי יום אלפי בדיקות כאלו אבל דרש שאמ"ן יספק מיפוי של כל בתי האבות והמוסדות הסיעודיים והגריאטריים בישראל וגם נתונים על הצוותים שעובדים בהם כדי שאפשר יהיה לדעת מי מהעובדים מגיע לעבודתו מיישוב אחר - כך שגם עניין זה יבוא בחשבון כאשר יהיה מדובר למשל בעובד המגיע מיישוב עם תחלואת קורונה גבוהה יחסית ואז קיים חשש נוסף להפצת הנגיף. בין ציין כי יש עדיין מעבדות שאינן עומדות בעומסים היומיים.

הבוקר (ו') עומד מניין המתים בישראל על 93, ומתברר כי מניין חולי קורונה דיירי בתי אבות ברחבי הארץ שנפטרו בבתי החולים, הגיע ל-29, כאשר 11 מהם היו דיירי בית אבות בבאר שבע, שבעה במוסד ביבנאל, שלושה בבית אבות בראשון לציון וארבעה בירושלים.

כמו כן הודיע משרד הבריאות כי נעשית היערכות לכך שבמהלך חול המועד ניתן יהיה לעמוד ביעד של 10,000 בדיקות ליום. 30 מעבדות אמורות לבצע את פיענוח הדגימות לאיתור הנגיף והן יעבדו ברציפות.

עם זאת, בערב החג עדיין נעשו רק כ-5,000 בדיקות יומיות ולא ברור אם היעד שהוצג על ידי ראש הממשלה נתניהו להגעה ל-30 אלף בדיקות יומיות ימומש. בעיה שצצה בימים האחרונים בכל חומרתה: אלפי דגימות המתינו בידי מד"א עקב קשיים שנתגלו במעבדות שונות.

במשרד הבריאות הודו כי חולפים בממוצע עד יומיים בין נטילת הדגימה מנשא או חשוד בהידבקות ועד שמתקבלת תוצאת הפיענוח. כן הוברר שהיו מקרים לא מעטים של פיענוח שגוי כאשר תוצאת הבדיקה נמסרה לאדם שכלל לא נבדק או חלה.

לפי דיווח ב"הארץ" הבוקר, משרד הבריאות דרש ממכון ויצמן, שהציע לבצע פיענוח במעבדותיו, "הצהרה על אחריות נזיקית לבדיקות שגויות" בטרם יאשר למכון לבצע את המשימה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  בתי אבות,  מעבדות רפואיות,  קשישים,  מד"א,  קורונה,  מגיפה,  בדיקת קורונה
תגובות