מחקרים - נגיף הקורונה

מחקר: ההדבקה בנגיף קורונה מתחילה כיומיים לפני הופעת התסמינים

על פי מחקר חדש, פוטנציאל הדבקה בקורונה נמצא בשיאו פחות מיממה לפני הופעת התסמינים ולכן קשה לעצור את המגיפה - לאסטרטגיית הבידוד והמעקב אין לכן יעילות רבה אחרי שהתסמינים הופיעו

מגיפת הקורונה, הדבקה חוזרת. צילום: שאטרסטוק

מחקר ראשוני ולא חף ממגבלות שפורסם לפני כשבועיים ב- Nature Medicine מצא כי רק יומיים-שלושה לאחר ההדבקה בנגיף הקורונה החדש SARS-CoV2 מתחילה הופעת התסמינים ופוטנציאל ההדבקה של אדם שנחשף לנגיף לסביבתו מגיע לשיאו פחות מיממה לאחר הופעת התסמינים הראשונים.

מאז תחילת המגיפה הנוכחית הובהר שהנגיף מתפשט במהירות. בהיעדר אמצעי ריסון כמו בידוד או הסגר, כל נשא או חולה מדביק בנגיף כ-2.5 אנשים בממוצע. יעילות הצעדים שנוקטים כדי לבלום את התפשטות הנגיף תלויה גם במשך תקופת הדגירה של הנגיף – כלומר הזמן שבין "רגע" ההדבקה לבין הופעת התסמינים ומשך הזמן שבו החולה נשאר מידבק ויכול להפיץ הלאה את הנגיף.

כלומר, נדבקים בנגיף יכולים להדביק אחרים עוד לפני שהם מפתחים תסמינים ולכן גם קשה לעצור את המגיפה, משום שאין יעילות רבה באמצעי ההגנה הננקטים רק אחרי שהתסמינים כבר הופיעו - בידוד חולים מאומתים ומעקב אחרי המגעים שהיו להם עם אחרים.

במחקר החדש השוו חוקרים מסין ומהונג קונג, בראשות גבריאל מת'יו לאונג (Leung), נתונים קליניים על התפשטות הנגיף ונתונים אפידמיולוגיים על תקופות הדגירה ומרווחי הזמן שבין הופעת התסמינים להדבקת אנשים אחרים. כך קיוו לקבוע את "הפרופיל הזיהומי" של SARS-CoV-2.

בדו"ח שפורסם נמסר כי לשם כך נעשה מעקב אחרי 94 חולי COVID-19 במצב בינוני שסבלו מתסמיני חום גבוה, קשיי נשימה או דלקת ריאות. הם נטלו הם משטחי גרון מדי יום מרגע הופעת התסמינים ובמהלך 32 הימים הבאים. "זמן קצר אחרי הופעת התסמינים", כך דיווחו, "נמדדו רמות גבוהות של זיהומים נגיפיים, אלא שהן דעכו בהדרגה. שלושה שבועות מתחילת הבדיקות כמעט לא נותר בדגימות זכר לנגיף. לא היה הבדל משמעותי ברמת הזיהום הנגיפי בין נשים לגברים, בקבוצות גיל שונות או בין חולים בדרגות חומרה שונות.

בחלק השני של המחקר נאספו נתונים מ-77 נדבקים משניים - חולים ונשאים שנדבקו מחולים מאומתים אחרים. כאן התברר שמשך הזמן הממוצע מהמגע עם החולה המאומת שהוביל להדבקה ועד להופעת התסמינים אצל "חולים משניים" עמד על 5.8 ימים.

בהנחה שתקופת הדגירה הממוצעת היא 5.2 ימים, כפי שדווח במחקר אחר, חישבו החוקרים עתה שנשא  מתחיל להדביק אחרים 2.3 ימים לפני הופעת התסמינים ופוטנציאל ההדבקה שלו מגיעה לשיאו 0.7 ימים בממוצע לפני הופעת התסמינים. הזיהום הנגיפי פחת במהירות שבעה ימים בממוצע אחרי ההדבקה. מהנתונים עולה גם כי 44% מההדבקות התרחשו לפני הופעת התסמינים.

בהמשך בוצעו סימולציות שבהן החוקרים הביאו בחשבון את זמני הדגירה הצפויים ושילבו כמה פרופילי זיהום שונים. ההדמיות הראו כי נשא מתחיל להדביק אחרים לפחות יומיים לפני הופעת התסמינים אצלו וכן שתקופת השיא של ההדבקה היא בין יומיים לפני תחילת התסמינים ועד יום אחד אחרי הופעתם. הממצאים תאמו את פרקי הזמן שנצפו בפועל בין ההדבקה לבין הופעת התסמינים.

מחקרים נוספים הראו שאפשר לזהות את הנגיף בבדיקות מעבדה עד 20 יום לאחר הופעת התסמינים ורמות הזיהום הנגיפי נוטות לרדת באופן משמעותי בממוצע שמונה ימים אחרי הופעת התסמינים. ממצא זה תואם היטב את תוצאות המחקר הנוכחי.

בדו"ח שפורסם הודגש: כל עוד שיעור ההדבקה עומד על 2.5 חולים חדשים על כל חולה קיים, סיכויי ההצלחה של בידוד חולים מאומתים ומעקב אחרי המגעים שלהם אינם גבוהים, שכן יותר מ-30% מההדבקות התרחשו לפני הופעת התסמינים אצל המדביק. החוקרים טוענים כי אם יאותרו יותר מ-90% מהאנשים שבאו במגע עם חולים מאובחנים בשלושת הימים שלפני הופעת התסמינים, לאסטרטגיית הבידוד והמעקב עדיין יש סיכוי טוב להצליח בבלימת המגיפה.

למחקר כמה מגבלות: מועד הופעת התסמינים מסתמך על דיווח עצמי של המטופלים ולא על מדדים רפואיים אובייקטיביים. דינמיקת ההתפשטות של הנגיף נבדקה על מטופלים שקיבלו שילובים של תרופות נגד נגיפים - אנטיביוטיקה ואף תרכובות מהרפואה הסינית המסורתית, וכל אלה עלולים להטות את דפוסי הזיהום הנגיפי. חרף זאת החוקרים סבורים שיש להתמקד בחקירה אפידמיולוגית מדוקדקת של מגעים שהיו לחולים עם אחרים בעיקר ביומיים עד שלושה לפני הופעת התסמינים אצל החולים המאובחנים.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מחקר,  הדבקה בנגיף,  בידוד,  תסמינים,  קורונה,  חדשות
תגובות