קורונה בישראל

שחיקה, חרדה ודיכאון - מצבם הנפשי של רופאי מחלקות הקורונה בישראל

מסקר חדש עולה כי כ-60% מהרופאים במחלקות פנימיות, טיפול נמרץ ורפואה דחופה חשים שהציוד האישי שסופק להם אינו מספק הגנה | 18% חשים חרדה ויש גם מי שהחלו ליטול תרופות נוגדות דיכאון

צוות רפואי במחלקת קורונה בישראל. צילום: נתי שוחט

מסקר שבוצע באמצעות שאלונים בקרב 160 רופאים ממחלקות פנימיות, טיפול נמרץ ורפואה דחופה מכמה בתי חולים בישראל עולה כי 30% מהם דיווחו על שחיקה, 18% על תחושת חרדה, 10% על כך שהופיעו אצלם תסמיני דיכאון. 59% מהרופאים דיווחו שאינם מרגישים שהם מוגנים מספיק בציוד האישי שסופק להם. 2.5% דיווחו שהחלו ליטול תרופות נוגדות חרדה ודיכאון.

את ניתוח ממצאי הסקר ביצעו ד"ר אודליה אלקנה ונעם שחר מבית הספר למדעי ההתנהגות באקדמית תל אביב-יפו, תוך שיתוף פעולה עם פרופ' יעקב אבלין וד"ר עדן שוסטרמן מ"איכילוב". השאלונים הועברו לרופאים בסוף מארס. בין היתר השתתפו בסקר רופאים מ"סורוקה", "וולפסון", "איכילוב" ו"זיו". 72% מהמשתתפים הם נשואים, 49% נשים, 23% ללא ילדים ו-50% עם ילד אחד או שניים ו-27% עם שלושה ילדים ויותר.

מהסקר עלה כי רופאי הפנימיות דיווחו בשיעור גבוה יותר על תחושות החרדה שלהם השוררת עתה, בימי הקורונה, לעומת עבודתם בימי שגרה. רבים הביעו חששות עקב הצורך לטפל במונשמים. 28% ממשתתפי הסקר הביעו חשש שמקור התסמינים דמויי קורונה שבהם חשו מקורם כנראה בעקת הדחק, עומסי העבודה והסטרס הנפשי. רבים הביעו דאגה לבריאות הורים יותר מאשר לבריאות ילדיהם.

43% מהרופאים שהשתתפו בסקר דיווח שהם נותנים אמון במשרד הבריאות ובצעדים שנקט, 77%  על אמון בהנהלת המחלקה ו-43% על אמון בהנהלת בית החולים שבו הם עובדים.

ד"ר אלקנה, העומדת בראש המחלקה לנוירופסיכולוגיה באקדמית תל-אביב-יפו, אמרה בהקשר ל-ynet  בהקשר לסקר: "מומחים ורופאים רבים מתבטאים בתקשורת אבל מחקר אמפירי לא היה עד כה. השתתפו בו אנשים הנמצאים בקו הראשון להתמודד עם מגפת הקורונה ועם התוצאות שלה אלא שצעקתם לא נשמעת".

בהתייחסה לנושא השחיקה, אמרה ד"ר אלקנה: "ממצא זה משליך על האחרים. השחיקה של רופאים בישראל איננה משהו מצבי אלא כרוני. רופאים גוררים את השחיקה הזאת כבר הרבה זמן. זה משפיע במיוחד בזמני משבר כמו זה הנוכחי. אי אפשר להתעלם מהממצאים. הם אומרים שמדינת ישראל חייבת לדאוג לרופאים בכל הנוגע לסוגיה הזאת".

הצוות מתכנן  מחקר המשך שיעסוק בהרגשות של הרופאים בשלבים המתקדמים יותר של המגיפה.

בתוך כך, בכמה ממחלקות המרכז הרפואי ברזילי באשקלון, שצוותיהן נדרשים בתקופה האחרונה למאמץ גדול במיוחד בעבודתם, לשעות ארוכות של מתח ולחץ, הוחל להציע לצוותים הרפואיים טיפולים מתחום הרפואה המשלימה כמו דיקור סיני, לשם הפחתת תחושת השחיקה וגם כאבי גב וצוואר, כאבי ראש, מיגרנות, מצבי חרדה סטרס, עצבנות וקשיי שינה.

דיקור סיני לעובדת צוות רפואי ב"ברזילי". צילום: דוברות בית החולים

תכנית הטיפול נעשתה בשיתוף פעולה עם בית חולים בסין ועם תחילת מצב החירום הנוכחי בגלל מגיפת הקורונה נעשו ההתאמות הנדרשות לביצוע הטיפולים מסוג זה בחברי הצוותים הרפואיים תוך תשומת לב למיגון ולבטיחות המטפלים והמטופלים.

ד"ר גלי שטופמן, מנהלת המרכז לטיפול משלים ב"ברזילי", המשמשת כיועצת בפרויקט דומה שנרקם עתה באנגליה, מסרה כי עתה נעשים בעוד בתי חולים בארץ מאמצים לפתוח יחידות דומות עבור הצוותים הרפואיים.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מחלקות קורונה,  סטרס,  דיכאון,  צוות רפואי,  קורונה,  סקר,  בית החולים "ברזילי",  דיקור סיני,  רפואה משלימה,  ד"ר גלי שטופמן,  ד"ר אודליה אלקנה
תגובות