קורונה בישראל

המתמחים יוצאים למאבק נגד תורנויות ארוכות: "לא נמשיך עם הטירוף הזה"

החתימו את חבריהם על עצומה ונערכים להפגנה בתל אביב: "במהלך משבר הקורונה, עבדנו במסגרת עבודה שפויה של 12 שעות ואנחנו לא חוזרים לאחור"

"אנו מתבשרים כמעט מדי יום על פינוי וסגירת מחלקות על מנת לאשפז בהם חולים המאובחנים כחולי קורונה". צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90

תחת הסיסמא "No More 26" פותחים הרופאים המתמחים במאבק כנגד משמרות של 26 שעות ברציפות להן הם נדרשים בעבודתם בבתי החולים. המתמחים הודיעו כי יקיימו במוצ"ש הקרוב (9 במאי, 20:00) הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב וכן החלו להחתים את חבריהם על עצומה בנושא. עד כה חתמו כ-2,000 מתמחים.

"עבור רובנו", נאמר בעצומה, "מקצוע הרופאה מהווה דרך חיים ואפילו הגשמת חלום - מהמקצועות היפים והערכיים ביותר שתכליתו לתת מזור ואיכות חיים לאחר. מקצוע הדורש השקעה והתמדה וכל כולו שליחות ונתינה. אולם, לא שיערנו לעצמנו שבחירה במקצוע המופלא הזה משמעותה פגיעה במשפחה שלנו, בבריאותנו ובבריאות המטופלים שלנו, להם אנו מחויבים ומסורים. היום אנחנו אומרים - לא עוד!

"שנים שאנחנו סוחבות וסוחבים את מערכת הבריאות הציבורית על הגב שלנו. ספגנו את זה שאנחנו נוהגים עייפים אחרי התורנות ושהפחד מתאונה הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. ספגנו שנים את זה שאין ארוחה חמה בתורנות. ספגנו אלפי מקרי אלימות כלפינו. ספגנו את זה שמכריחים אותנו לעבוד 300 שעות בחודש, במשך שנים, כדי לסיים התמחות. הרי אין מסלול אחר בשביל לסיים התמחות. סיפרו לנו שזה בלתי אפשרי.

"שנים שאנחנו עובדים בתורנויות של 26 שעות. תורנויות ארוכות, על הרגליים, במחלקות עמוסות, תורנויות שעושות נזק לבריאות שלנו ופוגעות בבריאות של הציבור כולו. בחודשיים האחרונים, במהלך משבר הקורונה, עבדנו במסגרת עבודה שפויה של 12 שעות ואנחנו לא מוכנים לחזור לאחור. בתורנויות האלו החזרנו את השפיות, את הבריאות שלנו, היינו ערניים יותר והענקנו טיפול רפואי טוב יותר, כפי שהיינו רוצים לתת כשבחרנו במקצוע הזה מלכתחילה. אנחנו לא מוכנים לחזור לאחור!

"זה אבסורד שבשעה שכל המשק חוזר לתפוקה חלקית בלבד, המתמחים חוזרים בכל הכוח בלי פתרונות לילדיהם, בלי תחבורה ציבורית ובתנאים גרועים הרבה יותר. כבר בשבוע הקרוב יהיו מתמחים הצפויים לעשות שלוש תורנויות של 26 שעות בשבוע אחד! זה ממש טירוף. זה קו פרשת המים שלנו. זה הקו האדום שלנו. אנחנו לא ממשיכים עם הטירוף הזה".

מארגון המתמחים "מרשם" נמסר כי לעצומה שבה הדרישה לקצר את תורנויות 26 השעות עומדים להצטרף עוד אלפי מתמחים.

נושאים קשורים:  מתמחים,  מחאה,  משמרות ארוכות,  קיצור תורנויות,  חדשות,  נגיף הקורונה
תגובות
05.05.2020, 13:53

אחיותי ואחי המתמחים, ליבי לכם, אני "בוגר" שביתת הרופאים בשנת 1983, "ההישג" של 26 שעות תורנות הוא אולי הפרי המשמעותי העיקרי שהושג בשביתה זו, בנוסף לעלית שכר היסוד שיש לו משמעויות סוציאליות כבדות משקל. אך לא זה הנושא עתה.
אין ספק שעבודה בתנאים הנוכחיים היא מהווה פגיעה גופנית, נפשית, וחברתית קשה לרופאים. ובנוסף תורמת לשגיאות מקצועיות שזהו נזק למטופלים וחבלה נפשית חוזרת בכם. לא צריך סקר כזה או אחר עובדות אלו מבוססות ומגובות עשרות שנים במחקרים עם מתודולוגיה אמינה. ראו תוחלת חיים של רופאים ביחס לאוכלוסיה הכללית.
אני מקוה בכל מאודי שתוכלו לעמוד מול כל הגורמים במערכת החל ממנהלי המחלקות שהם לא המעסיקים שלכם אלא רק "המעבידים" שלכם. מחוסר ברירה וחוסר תקינה. השביתה מסבה נזק כלכלי לכל המעסיקים שיפנו נגדכם. וגמור בשר הבריאות שהוא המממן של שכרכם, ואחראי על התקינה.
הואיל ואתם רק פלח מכלל הרופאים בבתי החולים, למרות שאתם המתפעלים אותו ביום ובליל. סיכוי נמוך שהר"י יתמוך בכם. תשקלו האם אתם מוכנים להפר צווי ריתוק , שזו עברה פלילית אישית. שיוצאו לכם מיד עם תחילת העיצומים, בציבור יש מודעות של מצב חירום (על אף שלא הוכרז רשמית) וכל הפרעה לחזרת שיגרת בתי החולים תיתקל ביחס עויין. זהו התרחיש הסביר, האם אתם נערכים לו? האם אתם מוכנים לו? כי אם לא הסיכוי שתשיגו הישג הוא קלוש , בשנת 1983 שבתנו רעב, אך רוב הרופאים לא היו מוכנים להפר צווי ריתוק.
ניפגש במוצ"ש