קורונה בישראל

בחזרה ללימודים: המלצות איגוד רופאי הילדים על רקע מגיפת הקורונה

איגוד רופאי הילדים גיבש המלצות מפורטות לחזרה ללימודים עבור ילדים החולים במחלות שונות – למי מותרת החזרה למוסדות החינוך ולמי עדיף להישאר בבית

בהר"י מציעים לחזור לקבוצות למידה קטנות (קפסולות). צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

עם החזרה ההדרגתית והמבוקרת של הילדים ובני הנוער למוסדות החינוך, המלווה עדיין בחששות מובנות נוכח התחלואה בנגיף הקורונה שעודנה קיימת, הכין האיגוד לרפואת ילדים מסמך המלצות לחבריו הרופאים ובו התייחס במיוחד לעניין החזרה ללימודים של ילדים החולים במחלות כרוניות שונות. המסמך הוכן בעקבות סדרת התייעצויות שקיים ועד האיגוד עם האיגודים בהתמחויות העל בילדים: מחלות ריאה, נוירולוגיה, אונקולוגיה, מחלות זיהומיות, ראומטולוגיה וגופים נוספים.

"יודגש", צוין במסמך שהופץ הבוקר (ה'), "כי ההמלצות נכתבו בהתאם למידע הקיים כיום, ויכולות להשתנות בעתיד. הן כלליות ואינן באות להחליף את הנחיות משרד הבריאות או את שיקול הדעת הפרטני, המביא בחשבון גם את תחושות ההורים, נסיונם בעבר וצורכי התא המשפחתי".

בימים אלה חוזרים הילדים למוסדות החינוך, השבוע הם חוזרים לבתי הספר ובהדרגה והחל מהשבוע הבא גם לגני הילדים והפעוטונים. החזרה מעוררת חששות והן מובנות לנוכח התחלואה בנגיף הקורונה שעדיין קיימת והשבתת מוסדות החינוך לשבועות ארוכים. "החששות קיימים אצל ההורים, הצוות החינוכי, אצל  חלק מהילדים. והאמת – גם בקרבנו, רופאי הילדים, שבריאות הילדים היא בראש מעיינינו", מציינים באיגוד רופאי הילדים אך מדגישים: "החזרה ההדרגתית והמבוקרת ללימודים מוצדקת, שכן בהמשך השבתת הלימודים עולה הנזק על התועלת".

לדברי רופאי האיגוד, הרוב המכריע של הילדים באזורים שאינם מוקדי התפרצות ולמדו במוסדות החינוך לפני התפרצות הקורונה יכולים לחזור ללימודים ומומלץ שיעשו זאת, תוך הקפדה על כללי הריחוק הפיזי וההתנהגות האישית. אולם, לגבי ילדים עם מחלות כרוניות נועץ האיגוד לרפואת ילדים עם האיגודים בהתמחויות העל בילדים וגיבש את ההמלצות המפורטות במסמך:

ילדים עם מחלות כרוניות – אלה ימשיכו בטיפולים הנדרשים, כולל תרופות מדכאות חיסון, טיפולים ביולוגיים וטיפול קרינתי, ללא הפחתת מינון בתקופת הקורונה, אלא אם קיימת המלצה של הרופא המטפל. בילדים אלה ובמשפחותיהם, נדרשת הקפדה מיוחדת על כללי ההיגיינה האישית והריחוק החברתי והימנעות ממגע עם חולים במחלת דרכי הנשימה דמוית שפעת, או מחלת חום אחרת.

ילדים עם מחלות דרכי הנשימה – על פי הנתונים כיום בנוגע לילדים שחלו ב-COVID-19, מחלות כרוניות של דרכי הנשימה לא היוו גורם סיכון משמעותי לתחלואה קשה. לכן אסתמה יציבה, גם זו המטופלת בסטרואידים באינהלציה, איננה מונעת חזרה ללימודים. לגבי ילדים עם מחלות נשימתיות כרוניות כמו סיסיטיק פיברוזיס (CF) המלוות בירידה ניכרת בתפקודי הריאות, או עם אסתמה קשה הנדרשת לטיפול סיסטמי בסטרואידים או בטיפולים ביולוגיים – המידע הקיים כיום איננו מספיק על מנת לקבוע שאינם בסיכון יתר ומומלץ לדחות בשלב זה את חזרתם למוסדות החינוך.

ילדים עם מחלות נוירולוגיות, נוירו-מוסקולריות או מוסקולריות – ככלל, ניתן להחזיר ילדים עם מחלות אלו למוסדות החינוך אם מצבם יציב. יחד עם זאת, יש להימנע מלהחזיר ילדים הלוקים במחלות אלו למוסדות החינוך בשלב זה אם יש להם פגיעה בתפקודי הריאות או בתפקוד הלב.

ילדים עם מחלות אונקולוגיות - ילדים המקבלים תרופות כימותרפיות או טיפולים מדכאי חיסון, כולל ילדים שקיבלו טיפול בקרינה לבית החזה - אלה מצויים קרוב לוודאי בסיכון יתר למחלה חמורה ומומלץ להימנע בשלב זה מחזרה למוסדות החינוך. ילדים סיימו טיפולים לפני שנה ומעלה, אינם מוגדרים כמדוכאים חיסונית ויכולים לשוב ללימודים.

ילדים  עם מחלות ריאומטולוגיות - אין נתונים על כך שילדים עם מחלות ריאומטיות, כולל אלה המטופלים בתרופות ביולוגיות, מצויים בסיכון מוגבר לתחלואה חמורה בנגיף הקורונה. לכן, מרביתם המכריע של ילדים החולים במחלות אלו יכולים לחזור ללימודים. מומלץ לשקול להשהות את חזרתם ללימודים של ילדים המטופלים בסטרואידים במינון מוגבר או אלה המקבלים שילוב של תרופות מדכאות חיסון או שמחלתם פעילה.

ילדים עם ליקויים במערכת החיסונית - אין עדות לכך שילדים עם חסר חיסוני מולד, נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה קשה בקורונה. יחד עם זאת, לא מן הנמנע שחלק מחולים אלה, בפרט הסובלים ממחלת ריאה כרונית, מצויים בקבוצת סיכון. מדובר בתחלואה נדירה יחסית. לכן מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל, ועל פי כך לדחות את החזרה ללימודים בעת הצורך, תוך שיקול דעת פרטני.

ילדים שעברו השתלת איבר (solid organ transplant) - לרוב יכולים לחזור ללימודים, כתלות בזמן שחלף ממועד ההשתלה - לרוב משנה לאחר ההשתלה – והטיפול מדכא החיסון שניתן.

ילדים שהם מושתלי מח עצם - מומלץ לדחות את ההחזרה ללימודים של ילדים מושתלי מח עצם שעדיין מטופלים בטיפול מדכא חיסון או הלוקים במחלת השתל נגד המאכסן, Graft versus host disease.

ילדים עם מחלות דלקתיות של דרכי העיכול - אם מחלתם בהפוגה וכן  אלה המטופלים בתכשירים ביולוגיים יכולים לחזור ללימודים.

ילדים עם סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות - אין עדות לכך שסוכרת מחמירה את הסיכון לתחלואה בקורונה, ולכן ילדים עם סוכרת יכולים לחזור ללימודים. כמו כן, אין נתונים לגבי תחלואה בקורונה בילדים עם עודף משקל או השמנת יתר. מומלץ לעכב בשלב זה יציאה ללימודים של ילדים הסובלים מהשמנת יתר עם פגיעה בתפקודי הריאה. מחלות מטבוליות הן נדירות ושונות זו מזו ומומלץ להתייעץ עם הרופא המומחה המטפל בילד.

ילדים עם מחלות לב וכלי דם - אין מידע ספציפי לגבי ילדים. מרבית הילדים עם מחלות אלו יכולים לחזור ללימודים. קיימת אפשרות להימנע בשלב זה מחזרה ללימודים בנוכחות אי ספיקת לב משמעותית.

אחאים ובני בית אחרים של ילדים עם גורמי סיכון, כולל ילדים עם מחלות אונקולוגיות - אין מניעה ליציאתם למוסדות החינוך אולם תוך הקפדה יתרה על היגיינה אישית, כולל רחיצת ידיים בסבון והחלפת בגדים עם החזרה מהלימודים.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  רפואת ילדים,  חזרה ללימודים,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  מחלות כרוניות,  איגוד רופאי הילדים
תגובות
אנונימי/ת
08.05.2020, 12:14

שלום,
המלצות חשובות מאוד.
הייתי שמח,אם איגוד הרופאים היה מפרסם בדיוק בתבנית הזאת ובנוסח דומה,ובחלוקה לקבוצות, המלצות למורים ולגננות שנמצאות בקבוצות סיכון שונות.
חבל שהגורמים הרשמיים לא מפרסמים מידע ברור למורים וגננות בקבוצות הסיכון השונות,ומבחינתם כולם כשרים לעבודה עם הילדים,כולל אלו בקבוצת הסיכון הגבוה.
תודה.

אנונימי/ת
08.05.2020, 14:28

יש המלצות כאלה באתר משרד הבריאות

מה בנוגע להורה עם גורמי סיכון שצריך להחזיר את ילדיו למסגרות, האם זה מהווה מניעה להחזרה