קורונה בישראל

הטיפול המשולב לקורונה עבד: אף חולה לא נזקק להנשמה ב"העמק"

הטיפול המשולב בהידרוקסיכלורוקווין עם נוגדי קרישה וחמצן בזרימה גבוהה בשלב מוקדם מנע את הצורך בהנשמה מלאכותית של חולי קורונה במצב בינוני וקשה: "אנחנו סבורים שזו הגישה הטיפולית הרצויה"

המרכז הרפואי העמק בעפולה. צילום: דוברות בית החולים

לצד הירידה בתחלואה ועם התחושה בציבור שהגל הראשון במגיפת הקורונה עומד להסתיים, החלו בתי החולים לפרסם את סיכומיהם על הטיפול בחולי הקורונה. המרכז הרפואי העמק בעפולה מסר אתמול (א') כי מתוך 74 חולים, בהם חולים קשים, אף חולה לא הידרדר לכדי הנשמה.

הערכת הרופאים ב"העמק": טיפול משולב בתרופה הידרוקסיכלורוקווין יחד עם נוגדי קרישה בשלב המוקדם של המחלה מנע את ההידרדרות ועשוי אולי להסביר את התוצאות הטובות.

מתוך 74 חולי הקורונה – במצב בינוני וקשה ובינוני שנותרו לקבלת טיפול בבית החולים, שכאמור אף לא אחד מהם נזקק להנשמה מלאכותית – 71 כבר החלימו ושלושה עדיין מאושפזים ומצבם קל.

מניתוח הנתונים שנעשו בישיבות הקליניות המשותפות לרופאים שהיו מעורבים בטיפול בחולים אלה – רופאי המחלקות הפנימיות, מחלקת הקורונה, מומחים למחלות זיהומיות ורופאי טיפול נמרץ והרדמה – מתחזקת ההערכה כי ההסבר לתוצאות הטובות כרוך בבחירת פרוטוקול טיפולי המשלב את התרופה הידרוקסיכלורוקווין, המשמשת בדרך כלל לטיפול במחלות מפרקים, יחד עם נוגדי קרישה כבר בשלב המוקדם של המחלה וכן טיפול בחמצן בזרימה גבוהה.

ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי העמק, אמרה: "מצטברות עוד ועוד עדויות מהעולם לכך שטיפול מוקדם בהידרוקסיכלורוקווין קשור להישרדות של חולי קורונה. במקביל לכך, מתפרסם מידע שמראה קשר בין טיפול בנוגדי קרישה לבין הישרדותם של חולים אלה. אנחנו שילבנו את שתי התרופות הללו אצל חולי קורונה בשלב המוקדם של מחלתם".

ד"ר גיא דורי, מנהל מחלקה פנימית ה', שהוסבה למחלקת קורונה, אמר: "מוקדם להסיק מסקנות, הקורונה היא מחלה חדשה שעדיין נלמדת בארץ ובעולם ויש צורך בביצוע מחקר מבוקר אשר יאשש את הגישה הטיפולית שבה נקטנו. אך להערכתנו, היתה תרומה משמעותית לטיפול בחמצן בזרימה גבוהה במניעת הנשמה מלאכותית. לכן, הקפדנו לבצע הערכת מצב רפואי לחולים שלנו לעתים קרובות בשאלה האם עולה הצורך בהנשמה מלאכותית.

"אנחנו שבעי רצון מהתוצאות, ובהתבסס על הניסיון שלנו עד כה ועד אשר יפותחו חיסון או תרופה למחלה, אנחנו סבורים שזו הגישה הטיפולית הרצויה".

בסך הכל במרכז הרפואי העמק טופלו 77 חולי קורונה, מתוכם שלושה היו מבוגרים וסיעודיים שפונו לבית החולים במצב מדורדר שאיננו מאפשר התערבות פולשנית, והם נפטרו בתוך זמן קצר.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  הידרוקסיכלורוקווין,  נוגדי קרישה,  הנשמה,  חדשות,  קורונה,  המרכז הרפואי "העמק"
תגובות
אנונימי/ת
11.05.2020, 19:32

קצת מביכה הסקת המסקנות הזאת. מדגם של 77 חולים (!), שתי תרופות, בלי קבוצת ביקורת וכאשר התמותה באופן כללי בארץ לא גבוהה.

אנונימי/ת
11.05.2020, 19:56

ו- 3 החולים שמתו הוסרו מהסטטיסטיקה. פחחח

אנונימי/ת
12.05.2020, 16:41

כי זה מקלקל את הסטטיסטיקה....
או כמו בבדיחה:
30% מהמטופלים השתפרו,
30% התדרדרו,
ואחד LOST TO FOLLOW UP.

11.05.2020, 20:26

כל הקרדיט מגיע לצוות המעולה של מחלקה פנימית ה' במרכז הרפואי העמק.
קרדיט להידרוקסיכלורוקוין? ממש מוקדם מדי לתת...

11.05.2020, 21:03

יש שתי עובדות ברורות:
1. חולים טופלו בהידרוקסיכלורוקווין וחמצן בזרימה גבוהה.
2. מתוך 77 חולים אך אחד לא נזקק להנשמה.
כל טענה לגבי קשר בין 1 ל-2 טעונה הוכחה.
הדרך המקובלת בחשיבה הרפואית להוכיח קשר סיבתי היא מחקר פרוספקטיבי, המבוצע כהלכה, עם זרוע ביקורת.
ועם זאת בהחלט כל הכבוד לצוות המטפל.

אנונימי/ת
12.05.2020, 08:35

למה שלושת החולים שנפטרו לא כלולים בדיווח? האם קיבלו הנשמה ו"קלקלו" את הסטטיסטיקה?

אפשר בכלל להסיק מסקנות ללא מחקר? ללא CONTROL GROUP?