קורונה בישראל

אלפי בדיקות סרולוגיות ייערכו מהשבוע הבא בבני ברק

במשרד הבריאות ינסו לבחון את היקף התחלואה בקורונה בישראל בפיילוט שעלותו 1.5 מיליון שקל

צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בשבוע הבא יחל מבצע בדיקות הסקר באוכלוסיה לאיתור נשאי הנוגדנים לנגיף קורונה. הבדיקות, שבהן יילקחו דגימות דם לגילוי הנוגדנים אצל מחלימים, יחלו בשלב זה כפיילוט בבני ברק. השלב הראשון במבצע זה נועד לאסוף 3,000 בדיקות סרולוגיות ובסך הכל כ-14 אלף בבני ברק. העיר נבחרה לפיילוט בגלל שיעור תחלואת הקורונה הגבוה בה יחסית לאוכלוסיה.

מתווה הבדיקות יהיה כך: 1,500 יתבצעו בבתי אב אקראיים, 700 בבתי אב הנמצאים בבניין אחד שבו היה לפחות חולה מאומת ו-700 בדיקות נוספות בבתי אב שבהם התגלו יותר מחולה מאומת אחד. עלות הפיילוט - 1.5 מיליון שקל.

מהידע שהצטבר עד כה עדיין לא ברור בוודאות אם מי שהחלים לא יוכל להידבק שוב בנגיף. ההנחה המקובלת היא שהימצאות נוגדנים תעיד שאותו אדם החלים, אבל אין משמעה שהוא לא עלול להידבק במועד מאוחר יותר.

אמש (ב') דווח בחדשות ערוץ 12 כי 40 קשישים שנכללו במניין המחלימים בישראל אובחנו שוב כחולים בקורונה או כנשאי הנגיף. לפיכך עלתה השאלה האם אפשר להידבק שוב בנגיף אחרי שמחלימים ממנו. מתברר שסוגיה זאת שנויה במחלוקת.

רוב המומחים מעריכים שמי שנדבק מחוסן לפחות לתקופה קצרה - משכה עדיין לא ידוע. לגבי 40 הקשישים שנכללו במניין המחלימים ובשבוע שעבר עלה חשד שעודם חולים, ההערכה היא שהקביעה שהם הבריאו היתה אולי שגויה. הערכה אחרת: ייתכן שהבדיקה החוזרת סיפקה תוצאה שגויה. משרד הבריאות אמור לברר עתה האם לזמן עוד מחלימים לבדיקות חוזרות.

מחקרים קטנים שנעשו בתקופה האחרונה גם העלו אפשרות שאצל מחלימים מקורונה נותרו שאריות זעירות של הנגיף שאין בהן סכנה להתחדשות המחלה ואלו נראו בבדיקות שנעשו למחלימים. במחקר שבו השתתפו 260 מחלימים נעשה בדרום קוריאה נמצאו שרידים זעירים של נגיף מומת בדמם גם אחרי שבועות אחדים מאז ששוחררו מאשפוז ונקבע בבדיקות שעברו בטרם שוחררו כי החלימו מהמחלה. הבדיקות החוזרות סיפקו תוצאות שגויות (False positive).

נושאים קשורים:  בני ברק,  קורונה,  בדיקות סרולוגיות,  הדבקה בנגיף,  חולי קורונה,  חדשות
תגובות