חדשות

הסגר החמיר את מצבם של החולים – כמיליון ישראלים סובלים ממיגרנה

בישראל יש כיום רק נוירולוג אחד לכל 30 אלף איש ופחות מ-15 מומחים למיגרנה | ד"ר עובד דניאל, יו"ר החברה הישראלית לכאב ראש: "בתקופת הסגר ראינו החמרה ניכרת במצב החולים ועמדנו חסרי אונים"

"ארון התרופות בבית היה זמין יותר והחולים צרכו יותר משככי כאבים שגרמו להחמרה נוספת במצבם". צילום אילוסטרציה

מיגרנה היא מחלת המוח שנחשבת לנפוצה בעולם וכמיליון ישראלים סובלים ממנה. לקראת חודש המודעות הבינלאומי למיגרנה וכאבי ראש, יציג מחר (ג') פרופ' גל איפרגן, מנהל החטיבה לרפואת המוח ומנהל המחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, נתונים ומחקרים על מחלת המוח וכן תרופות חדשות שנמצאות בפיתוח כדי לתת מענה לבעיה.

פרופ' איפרגן מסר: "מיגרנה איננה עוד כאב ראש אלא מחלה שעלולה להיות מלווה בתחלואה ניכרת ובמגבלה תפקודית משמעותית. היא מדורגת על ידי ארגון הבריאות העולמי במקום השלישי ברשימת המחלות המגבילות ביותר. המיגרנה היא אחד מהכאבים הקשים שתוקפים בני אדם. הכאב מופיע בדרך כלל בצד אחד של הראש, באזור הקדמי, במצח או ברקה. זה כאב חזק, המביא לאי מסוגלות לראות אור ו/או לשמוע רעש. לעיתים מלווה הכאב גם בבחילות ובהקאות.

פרופ' גל איפרגן, מנהל החטיבה לרפואת המוח ומנהל המחלקה לנוירולוגיה ב"סורוקה". "פחות משליש מהסובלים ממיגרנה הזקוקים לטיפול מונע מקבלים אותו"

"נשים סובלות ממיגרנה פי שלושה יותר מגברים. התקף מיגרנה יכול להימשך בין כמה שעות ועד מספר ימים. הגורם למיגרנה הוא גנטי אלא שבסיסו עדיין לא ידוע. ל-70% מהסובלים ממיגרנה יש לפחות קרוב משפחה אחד מדרגה ראשונה הסובל מהמחלה".

גורמים כמו חוסר או עודף שינה, מחזור הורמונלי, מתח ומזג אוויר יכולים לעורר התקפים אצל הסובלים ממיגרנה. קיימים טיפולים רפואיים מוכחים לעצירת ההתקפים ולמניעתם. התקף מיגרנה יכול להתחיל עוד לפני הופעת כאב הראש. הסימנים המוקדמים שיכולים לבשר על התקף מיגרנה קרב: קושי בשינה, חוסר תיאבון, השתנה מרובה, פיהוקים ועצבנות.

לדברי פרופ' איפרגן, טיפול תרופתי יעיל יותר בתחילת ההתקף. מומלץ לטפל בבעיה מוקדם, כאשר מזהים שהתחיל התקף מיגרנה. "רוב הטיפול המונע הוא באמצעות תרופות. מומלץ למטופלים הסובלים מארבעה ימי מיגרנה בחודש ומעלה, ולמטופלים שאינם משיגים הקלה משמעותית בהתקפים באמצעות טיפול אקוטי, לפנות לנוירולוג" .

התקפי מיגרנה תכופים וממושכים משפיעים משמעותית על חייה מטופלים רבים. המחלה משפיעה כמעט על כל אספקט בחייהם – עבודה, חיי משפחה, תפקוד יומיומי, איכות החיים. אבחנת מיגרנה מתבססת בעיקר על הניסיון הקליני ותיאור הסימפטומים של המטופל. "בשנים האחרונות", אמר איפרגן, "יש הבנה חדשה על המחלה ודרכי הטיפול בה, כך שניתן להביא לשיפור משמעותי בחייהם של הסובלים ממנה. מיגרנה לא הורגת אבל ממררת את חיי הסובלים ממנה ואת חיי קרוביהם. ההערכה בעולם היא שפחות משליש מהסובלים הזקוקים לטיפול מונע מקבלים אותו ורבים לא פונים לקבלת טיפול מיטבי".

החטיבה לרפואת המוח והמרכז למחקרים קליניים בסורוקה נערכים לבצע מחקר על מטופלי "כללית" בנגב הסובלים ממיגרנה, באמצעותו יפותחו כלים למדידת השפעת המיגרנה על תחומי החיים.

ד"ר עובד דניאל, היו"ר הראשון של החברה הישראלית לכאב ראש הפועלת במסגרת האיגוד הנוירולוגי, מנהל היחידה לכאב ראש ופנים ב"לניאדו", הוסיף: "תקופת הקורונה המחישה לנו היטב את היקף תחלואת המיגרנה והחמירה את שכיחות התקפי כאב הראש. רבים מתייחסים למיגרנה כעל עוד סתם כאב ראש. מה שפחות ידוע הוא שמחלת המוח הזאת, הנפוצה בעולם, משפיעה על אחד משבעה אנשים ומוגדרת על ידי ה-WHO כ'מצב תחלואה כרוני ומגביל מאוד, עם הפרעה תפקודית ניכרת ופגיעה משמעותית באיכות החיים'".

ד"ר עובד דניאל, היו"ר הראשון של החברה הישראלית לכאב ראש. "והמענים בארץ לחולים במיגרנה אינם מספקים"

לדברי ד"ר דניאל, בעוד שבישראל, לפי הערכה, יותר ממיליון אנשים סובלים ממיגרנות, יש פחות מ-15 רופאים מומחים למיגרנות כדי לספק להם אבחון וטיפול איכותי. "אנחנו יודעים שסטרס ואי שמירה על שגרת חיים עלולים לגרום להחמרה משמעותית במיגרנה. התקופה האחרונה אכן התאפיינה בסטרס ניכר, בפרט בכל הנוגע לביטחון התעסוקה וההשתכרות, שינה בשעות לא קבועות, לרבות חסך שינה או עודף שינה, הרגלי תזונה לא מסודרים וכמובן העדר פעילות גופנית כבשגרה.

"התוצאה היא החמרה ניכרת במצב החולים שלנו. אנו, הרופאים, מצאנו עצמנו חסרי אונים ביכולתנו לעזור במרבית הזמן של תקופת הסגר. בנוסף, ארון התרופות בבית היה זמין יותר והחולים צרכו יותר משככי כאבים שגרמו להחמרה נוספת במצבם. יש גם חולים שחוו התקף חריג עקב החשש שנדבקו בקורונה. אחד הסממנים המוכרים של מצב זה גם הוא כאב ראש".

פרופ' דוד טנה, יו"ר איגוד הנוירולוגיה. "הנחנו תשתית לתכנית לאומית לקידום רפואת המוח, אלא שמשרד הבריאות מתעלם"

האיגוד הישראלי לנוירולוגיה פנה למשרד הבריאות כבר לפני כשנה וחצי להכריז על הנוירולוגיה כמקצוע במצוקת כוח אדם ולנקוט בסדרת פעולות לעידוד סטודנטים לרפואה להתמחות בתחום שנעשה "מגיפה המונית", לרבות בתחום המיגרנה.

על השאלה עד כמה נרחב המחסור ברופאים נוירולוגים? אומר פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולוגי: בישראל יש כיום רק נוירולוג אחד לכל 30 אלף איש. המקצוע כולל תת תחומים, כך שהמחסור ברופאים נוירולוגים מומחים מקיף את התחלואות השונות: שבץ מוחי, דמנציה, אפילפסיה, מחלות עצב ושריר, טרשת נפוצה ואחרות. הנוירולוגים ככלל נותנים מענה בתחום כאבי הראש ואולם קיים מחסור חריף בנוירולוגים המתמחים ספציפית במיגרנות".

עוד אמר פרופ' טנה: "הנוירולוגיה עברה מהפכה בעשור האחרון מבחינת אמצעי האבחון והטיפול החדישים והמתקדמים. נוכח הזינוק בהיקפי התחלואה, הנחנו תשתית לתכנית לאומית מסודרת לקידום רפואת המוח, לרבות המלצות להגדלת היקף ההתמחויות בתת מקצועות הנוירולוגיה השונים ובניית תמריצים לסטודנטים לרפואה ולסטז'רים. אלא שמשרד הבריאות לא השיב לפניותינו. כל יום שחולף בלי דיון בנושא הזה ובלי פעילות מקיפה בהנהגת המשרד הוא פגיעה בחולים" .

פרופ' איפרגן הוסיף: "בזכות ההתפתחות בתחומי הפרמצבטיקה והציוד הרפואי, נכנסו לשימוש בעולם טיפולים חדשניים למיגרנות כמו בוטוקס ומענים ביולוגיים. אלא שבשנים האחרונות, ועדת סל התרופות לא צירפה לסל בארץ שום תכשיר או טיפול למיגרנות. ההסבר לכך קשור בכך שקשה לכמת את הסבל, ומשום מה, כאבי ראש נתפסים כעניין שולי, אפילו כהתפנקות. אבל אני חוזר ומדגיש: זו מחלה קשה ולפעמים מביאה עד נכות, והמענים בארץ לחולים בה אינם מספקים".

נושאים קשורים:  נוירולוגיה,  פרופ' דוד טנה,  ד"ר עובד דניאל,  פרופ' גל איפרגן,  מיגרנה,  סגר,  כאב ראש,  חדשות,  מחסור ברופאים,  קורונה
תגובות
30.06.2020, 14:16

יש גם תופעה של מיגרנה בלי כאבי ראש, רק הופעת אאורה והפרעות ראיה החולה חווה חסימה של חלק משדה הראיה הבזקים של אור , ולכן לפעמים מגיע לרופא עיניים.