חדשות

האיגוד לרפואה פנימית: טיוטת חוק ההסדרים מתעלמת מהמשבר בפנימיות

המלצותיה של ועדת טור כספא פורסמו לפני שנה בדיוק והציגו מתווה הבראה למערך הפנימיות, "אלא שמאז לא קרה דבר וטיוטת חוק ההסדרים החדש מתעלמת לחלוטין מההמלצות", טוען פרופ' אבישי אליס

"התרענו על הפגיעה היומיומית בכבוד האדם ובפרטיותו, כאשר חולים מבוגרים שכבו ליד חדרי השירותים ובחדרי האוכל חשופים לעיני כל ללא פרטיות בשעות הקשות של חולי". צילום: האיגוד לרפואה פנימית

טיוטת פרק הבריאות בחוק ההסדרים החדש, שהממשלה מתכוונת לחוקק ומסדירה בו שורה ארוכה של נושאים לשלוש השנים הקרובות, בהם: קיצור תורים, הרחבת סל השירותים, ניצול משאבי ההכשרה הרפואית והסדרת כללי ההתחשבנות, מתעלמת לחלוטין מכל התייחסות ליישום המלצותיה של ועדת פרופ' רן טור כספא, שעסקה בחיזוק המחלקות הפנימיות בבתי החולים. כך טוען הבוקר (ה') יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית ב"בילינסון".

דו"ח ועדת טור כספא ובו המלצותיה פורסם בדיוק לפני שנה (2 ביולי 2019). הדו"ח הציג מתווה הבראה בפריסה של חמש שנים כדי לתקן את המשבר הקשה שבו שרוי מערך הפנימיות בישראל. "אלא שמאז כמעט שלא קרה כלום", טוען פרופ' אליס.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "ללא הקצאת תקנים למחלקות הפנימיות באופן מיידי, אפשר כבר לקבוע עתה שלא נעמוד באתגרי החורף הקרוב"

"בחודשים האחרונים", הוסיף, "נדרשה מערכת הבריאות להתמודד עם נגיף הקורונה. המחלקות הפנימיות התגייסו במלוא המרץ והוסבו למחלקות ייעודיות לטיפול בחולי קורונה. הרופאים הפנימאים פתחו את המחלקות ואיישו אותן, תוך לימוד מהיר של הנגיף ודרכי הטיפול. הצוותים במחלקות הם גם אלה שמיומנים בטיפול בחולים המונשמים - וזה נזקף כיתרון חשוב למערכת. המחלקות הללו גם יימצאו בחזית בחורף הקרוב שבו תצטרך המדינה להתמודד גם עם גל שפעת משולב עם תחלואת קורונה ותחלואת חורף מורכבת אחרת".

עוד אמר פרופ' אליס: "התפשטה פה מגיפת עיוורון. היא חמורה ומסוכנת הרבה יותר מנגיף הקורונה. ההתעלמות המתמשכת מהמצוקות לא יכולה להימשך". לדבריו, "טיוטת חוזר מנכ"ל שהשאיר אחריו המנכ"ל היוצא של משרד הבריאות בר סימן טוב בכל הנוגע ליישום המלצות הוועדה היא עתה חסרת ערך, כמו גם שאר ההבטחות להבראת המחלקות הפנימיות".

דו"ח ועדת טור כספא הכיר במשבר הקשה שבו שרויות 111 המחלקות הפנימיות בכל בתי החולים בישראל. הוא הצביע על תת תקינה בכוח אדם, חסר בציוד רפואי, חסר בתקני מיטות ואשפוזי מסדרונות מסכני חיים. המלצות הדו"ח, שאומצו על ידי משרדי האוצר והבריאות, קבעו כי מספר תקני הרופאים הנדרש למחלקה פנימית הוא 16 רופאים - לעומת כ-12 רופאים הקיימים כיום בממוצע בכל מחלקה. במיפוי שנערך לאחרונה נמצא כי חסרים כ-480 תקנים לרופאים במחלקות הפנימיות.

הדו"ח גם נגע באיסור אשפוז החולים במסדרונות, בהשלמת פערים בציוד רפואי ובהשקעה בהון אנושי במחלקות.

"ללא הקצאת תקנים למחלקות הפנימיות באופן מיידי, אפשר כבר לקבוע עתה שלא נעמוד באתגרי החורף הקרוב", הזהיר פרופ' אליס.  "כעת, אלה הם רק איומים - ואני מכיר בכך שמסביב הרבה משברים: אבטלה, תקציב מדינה חסר. אבל איפה ההגיון? הקורונה הוסיפה למשבר הקשה הקיים ממילא בפנימיות. אני מבקש להפסיק עם זחיחות הדעת. חברים, זה לא עוד מקרה של 'זאב-זאב' הגענו לדקה ה-90".

נושאים קשורים:  חדשות,  קורונה,  מחלקות פנימיות,  מחסור ברופאים,  מיטות אשפוז,  חוק ההסדרים,  פרופ' אבישי אליס,  ועדת טור כספא,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
03.07.2020, 11:12

ידידי הפנימאים, מה חשבתם שיקרה אחרי שהתהדרתם כלכך ביכולתכם "להימתח" לטיפול ב"משבר הקורונה" ב"גל הראשון"? כמה זמן ייקח לכם להבין את מה שמבין כל חבר ועד עובדים מתחיל בנמל אשדוד או חברת חשמל לישראל ?

מעריך שרוב הפנימאים המבוגרים עם הותק שצברו במשך השנים לא ממש הופתעו.
כבר לפניי עשרות שנים בועד האיגוד ניצבנו בדיוק מול אותן בעיות.
אמרתי אז (בתפקידי כמזכיר האיגוד עם רביד ומיטלמן)ואומר גם היום ללא הפעלת לחץ משמעותי על המערכת מעלינו לא נשיג מאומה.
זה מה שהיה לאורך כל השנים כי אנחנו לא מסוגלים להפעיל לחצים.מסיבות שידועות לרובנו.
אז נא לא להתפלא שבפועל כנראה לא ישתנה מאומה.
וכמו שכבר אמרו חכמים
"הכלבים נובחים והשיירה עוברת. (ותסלחו לי על ההשוואה. ממש לא מתכוון)