קורונה בישראל

מודל האוכלוסיות בסיכון לקורונה על פי מכון המחקר של ה"כללית"

"שיעורי התחלואה היומית בישראל כרגע הם חסרי תקדים גם ברמה גלובלית", אומר פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית ומציג מודל לקביעת רמת הסיכון לחלות בקורונה

עישון מצטבר מעל עשר שנים "מזכה" בנקודת סיכון לקורונה. אילוסטרציה

פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית, הציג אמש (מוצ"ש) בחדשות ערוץ 12 את האוכלוסיות שבסיכון לחלות קשה בקורונה ופירט כיצד עליהן להתגונן מפני הידבקות.

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר."צעירים חושבים שהם חסינים למחלה אך הם טועים"

"שיעורי התחלואה היומית בישראל כרגע הם ללא ספק חסרי תקדים, גם ברמה גלובלית", הדגיש פרופ' בליצר. "בהשוואה לכל מדינות המערב, יש כרגע בישראל את מספר הנדבקים הגבוה ביותר, אולי למעט ארה"ב, והנתונים ממשיכים לטפס. כשפותחים את המשק לחלוטין ולא יוצרים שום מגבלות למרות מגמת העלייה בתחלואה, אי אפשר לצפות שהמחלה לא תמשיך להתפשט".

לדבריו, הצעד הראשון שיש לנקוט: החלת מגבלות על התקהלויות. "אירועים המוניים, חתונות ושמחות הן גורם מרכזי בהתפשטות המחלה. נדרשת הקפדה על שמירת מרחק של שני מטרים - זו משימה קשה ביום יום, אבל בעת הזו כל אחד מחויב לקחת אחריות, לשמור על המרחק ולהגן על עצמו, בנוסף למסיכה והיגיינת הידיים".

עוד ציין פרופ' בליצר: "צעירים נוטים פחות להתחשב במגבלות ונדבקים בשיעורים גבוהים. הם חושבים שהם חסינים וזו טעות. תופעות הלוואי וסיבוכי המחלה טרם התבררו עד תום, גם אצל צעירים. הם גם מדביקים מבלי דעת ולעתים ללא תסמינים את האוכלוסיה המבוגרת וזו שבסיכון".

מודל שהוכן במכון כללית למחקר ושוכלל באחרונה קבע כיצד ידע כל אדם האם הוא בקבוצת סיכון וזאת על פי חישוב של נקודות הסיכון האישיות:

  • על כל אשפוז בשלושה שנים האחרונות (למעט לידה) – נקודה אחת.
  • על השמנת יתר, סוכרת, מחלת כליות או מחלת כבד כרונית, מחלה נוירולוגית, מחלת לב וכלי דם, מחלה ממארת פעילה, דיכוי חיסוני, מחלת ריאות חסימתית כרונית ועישון מצטבר מעל עשר שנים – על כל אחד מגורמי הסיכון הללו נקודה אחת.

סיכום הנקודות מאפשר לדעת באיזו קבוצת סיכון נמצא האדם: בסיכון הגבוה – כל מי שיש לו סיכוי של 15% לחלות במחלה קשה אם יידבקו הם בני 70 עם 3-0 נקודות סיכון; בני 50 עד 69 עם 2 נקודות או יותר. שאר הגילאים, מגיל לידה עד גיל 49 - אם צברו 4 נקודות או יותר. כל אלה חייבים צריכים לעשות מאמץ שלא להיחשף ולא להידבק, אחרת עשויים למצוא עצמם חולים בקורונה שתסתבך. עליהם לנהל נכון את הסיכונים: להימנע מפעילות מסכנת כמו התקהלות או מגע הדוק עם קהל.

בסיכון המירבי נמצאים על פי המודל בני 70 ומעלה עם 4 נקודות ויותר. הם בעלי סיכוי של 33% לחלות במחלה קשה אם יידבקו. ההמלצות להם: להישאר בבית. כל יציאה למרחב הציבורי וכל מפגש עם מי שאיננו מהמשפחה הגרעינית הם בגדר סיכון מיותר.

נושאים קשורים:  קופת חולים הכללית,  אוכלוסיה בסיכון,  פרופ' רן בליצר,  קורונה,  חדשות,  בידוד,  19-COVID
תגובות