קורונה בישראל

מחקר ישראלי: גל הקורונה הנוכחי אינו קל יותר – סיכוי דומה להידרדר למצב קשה

במחקר השוואתי שנערך במכון המחקר של "מכבי" נמצא סיכוי סטטיסטי דומה להידרדר למצב קשה בגל הקורונה הנוכחי: מעל גיל 60, על כל עשרה אנשים שיידבקו, חולה אחד יידרדר לאשפוז במצב בינוני או קשה

צוות רפואי במחלקת קורונה בישראל. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

הסיכוי של חולה קורונה בישראל בגל התחלואה הנוכחי להידרדר לאשפוז במצב בינוני עד קשה איננו שונה באופן מובהק סטטיסטית מאשר בתקופת הגל הראשון. כך עולה מניתוח נתונים של 6,300 חולי קורונה מבוטחי מכבי שירותי בריאות, שבוצע במסגרת שיתוף פעולה בין מכון המחקר KI לבין מכון KSM למחקר וחדשנות ב"מכבי",

ההשוואה נעשתה בין קבוצה של 4,279 חולי קורונה מאומתים מהגל הראשון - בין 15 במארס לבין סוף אפריל - לבין 2,017 חולי קורונה שאובחנו בין 1 ל-28 ביוני. בהשוואה זאת נבחנו סיכויי הנדבקים להידרדר למחלה משמעותית בשלוש קבוצות גיל: עד גיל 60, בני 60 עד 75 ובקרב בני 75 ומעלה.

מאושפזים במצב בינוני וקשה שנזקקו לטיפול נמרץ או חולים שנפטרו הוגדרו במחקר זה כחולים שמצבם הידרדר. מחברי המחקר ציינו כי מאחר שהערכת ההידרדרות בוצעה עד 9 ביולי, ייתכן שסיכוי ההידרדרות של קבוצת הגל השני גבוהים יותר כיוון שמצבם עדיין לא הספיק להחמיר.

על פי ממצאי ניתוח הממצאים, אין הבדל מובהק מבחינה סטטיסטית בין שתי התקופות בסיכוי להידרדר למחלה משמעותית בכל אחת משלוש קבוצות הגיל. לנדבקים בנגיף בקבוצות הגיל המבוגר סיכוי גבוה במיוחד להידרדר למחלה משמעותית.

מחברי הדו"ח ציינו: "קורונה היא מחלה עם סיכוי גבוה להידרדרות. מעל גיל 60, על כל עשרה אנשים שיידבקו, חולה אחד יידרדר לאשפוז במצב בינוני או קשה".

כמו כן ציינו שהתקבע רושם מוטעה שלפיו הגל הנוכחי קל יותר בשל גיל הנדבקים שהוא כרגע צעיר יותר לעומת הגל הקודם ,"מה שממסך את השפעות המחלה על הגילים המבוגרים. הטיה אפשרית נוספת", על פי החוקרים, "היא משך הזמן שחולף עד ההידרדרות".

ההמלצה היא: "לנקוט משנה זהירות מפני חשיפה לנגיף הקורונה ובפרט להגן ככל האפשר על האוכלוסיה המבוגרת".

נושאים קשורים:  מכון מחקר מכבי,  מחקר,  קורונה,  גל שני,  חולי קורונה,  חדשות
תגובות