מחקרים - נגיף הקורונה

מחקר בריטי חדש מציג: נזקי מוח קשים בחולי קורונה קלים

בכתב העת Brain דווחו מקרים של שבץ מוח, התנפחות של המוח שהובילה לדיליריום ובעיות עצביות קטלניות אחרות בחולי קורונה שמצבם הוגדר מתון-קל

CT של שבץ מוחי (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שפורסם בסוף השבוע בכתב העת Brain מצביע על כך שנגיף הקורונה עלול לגרום לנזקים במוח של חולה, גם כשמדובר במי שמצבו הוגדר "מתון-קל". המחקר, שנעשה בידי צוות גדול בלונדון, הציג מקרים של שבץ מוח, התנפחות של המוח שהובילה לדיליריום ובעיות עצביות קטלניות אחרות.

בדיווח נמסר כי היו מקרים של מטופלים שפיתחו לאחר שחרורם מאשפוז הפרעות עצביות שדמו לאלו שבתסמונת  Guillain-Barré המובילות לשיתוק. היו מקרים של שבצי מוח מסכני חיים.

אחד ממחברי הדו"ח, ד"ר מייקל זנדי, אמר: "אנחנו רואים אפקטים של המחלה על המוח שלא ראינו במחלות נגיפיות אחרות".

ממצאים אלה מצטרפים לממצאים קודמים שהצביעו על כך שהנגיף גורם נזקים לריאות ולב, אבל מה שמייחד את המחקר החדש הוא בזה שהופעת התסמינים העצביים לאחר ההחלמה ממחלת הקורונה לא היו מוגבלים רק לאלה שאובחנו כחולים במצב קשה-חמור שחייב הנשמה וסיוע בציוד אחר להקלה הנשימה שלהם.

המחקר החדש התמקד ב-43 מקרי קורונה של חולים בגילאי 85-16 שטופלו בבית חולים ארצי למחלות נוירולוגיות ולנוירוכירורגיה בלונדון בין 9 באפריל ל-15 במאי השנה. אצל עשרה מהם הראו הדמיות מוח התנפחויות ואפיזודות של דיליריום.

אחת הדוגמאות שעליהן הצביע ד"ר זנדי בשיחה עם "גרדיאן" הבריטי היא של חולה בת 55, ללא היסטוריה של בעיות פסיכיאטריות קודמות. לאחר ששוחררה מבית החולים כשנקבע כי החלימה מקורונה, בעלה דיווח ש"החלה להראות התנהגויות מוזרות שלושה ימים לאחר שחזרה הביתה". האישה לבשה ופשטה מעיל שוב-ושוב, הופיעו אצלה הלוצינציות קוליות וחזותיות. היא דיברה על כך שהיא שומעת ורואה אריות וקופים בבית. בהמשך פיתחה הפרעה פסיכיאטרית בשם Capgras - מחשבות-שווא שבהן הנפגע טוען שבן משפחה או חבר הוא מתחזה.

היו כמה מקרים של התנפחויות במערכת העצבים המרכזית. בקבוצה מטופלים זאת אחד נפטר ותשעה מ-12 אובחנו עם ADEM  - acute disseminated encephalomyelitis  - מצב נדיר שמוכרת כסיבוך במערכת העצבים ובעמוד השדרה אצל ילדים שחלו בחזרת או חצבת.

שמונה ממשתתפי מחקר זה, ביניהם בת 27 שפיתחה תסמינים קלים של קורונה, עברו שבץ מוחי.

יש לציין כי במחקר קודם אובחנו אצל חולי קורונה צעירים שמחלתם הוגדרה "מצב קל-מתון" קרישי דם במוח בדומה לנפגעי שבץ מוחי. מחקר זה פורסם באפריל ובו נראו תופעות אלו אצל חולי קורונה בניו-יורק בני 40-20 ללא מחלות רקע קודמות.

תופעות דומות, ציינו מחברי הדו"ח, התרחשו גם בעקבות השפעת הספרדית ב-1918, כאשר בין 1917 ל-1930 יותר ממיליון מחלימי אתה שפעת אובחנו עםencephalitis lethargica, המכונה "מחלת שינה".

נושאים קשורים:  נזקי מוח,  דיליריום,  קורונה,  מחלת הקורונה,  שבץ מוח,  חדשות,  מחקרים
תגובות
14.07.2020, 15:24

זה יכול לקרות בכל מיני וירוסים ומחלות
הכל שאלה באיזה אחוזים
כמובן שלא צוין על מנת להעצים את הטעות הקשה שהרופאים הפילו על הכלכלה העולמית.

אנונימי/ת
14.07.2020, 20:42

חברים יקרים. כל מי שישר יודע שחולים מתים מסיבות לא מוצדקות. למשל רשלנות, חוסר ידע או מקצועיות, מחסור בכ״א, טעויות, הדבקה בזיהומים ועוד. זהו מוות שנגרם לחולה ע״י המערכת. זהו מוות שצריך למנוע. כולנו יכולים לתת דוגמאות ספציפיות מנסיון אישי וידע אישי. הגורם שאמור להילחם בבעיה הוא ההנהלה. למרבה הצער ההנהלות אחראיות למרבית המצבים הבעיתיים כמו במקרה הזה בו מציבים צוות לא מיומן לטיפול הדורש מיומנות מיוחדת, וכאשר הצוות לא מספיק וכו׳. תעזבו את כל ההתעסקות עם האיש, הוא לא הנושא החשוב. מה שחשוב הוא הנתונים שהוא מביא והם הבעיה תשאלו את עצמכם כמה החלטות הנהלה ראיתם שלא היו לטובת הצוותים או החולים בגלל שיקולים כמו כסף כבוד וטיוח. אני ראיתי הרבה כאלה.