קורונה בישראל

אחרי ארבעה חודשים: משרד הבריאות הגדיר מיהו חולה קורונה קשה

בעקבות ביקורת של בכירים בבתי החולים פרסם משרד הבריאות הגדרה אחידה לסיווג חולי קורונה לפי מצבם: קל, בינוני, קשה וקריטי

צוות רפואי מטפל בחולה קורונה בבית החולים זיו בצפת. צילום: דוד כהן/ פלאש 90

רק אתמול (א'), יותר מארבעה חודשים מאז שהתפשטה מגיפת הקורונה בארץ ובעקבות ביקורת של בכירים בבתי החולים, קבע סופסוף משרד הבריאות הגדרה רשמית אחידה מי ייחשב ל"חולה במצב קשה" וכן מי ייחשב במצב בינוני וקל. במסמך מופיעות ארבע קטגוריות להגדרת מצבו של החולה

במסמך שהופץ לבתי החולים נקבעו ארבע קבוצות של חולים והתנאים להגדרת מצבם: קל, בינוני, קשה ומונשם/ קריטי. הסיווג בחלקו מבוסס על הגדרות ה-WHO. את המסמך פרסם אגף רפואה כללית במשרד הבריאות לאחר התייעצות עם צוות טיפול במגיפות (צט"מ).

  • חולה במצב קל הוא מאובחן הסובל מחום, שיעול, חולשה ואובדן חושי הטעם והריח.
  • חולה במצב בינוני הוא זה שמאובחן כסובל מדלקת ריאות.
  • חולה במצב קשה הוא מאובחן שאצלו מתקיימים אחד או יותר מהתנאים הבאים: קצב של מעל 30 נשימות בדקה, סטורציה של 93% ומטה ללא תמיכה חיצונית או הפרעה בתחלופת החמצן. הגדרת רמת החמצן בדם שאימץ משרד בריאות היא על סמך הנחיות ה-WHO ממארס ולא על אלו שפורסמו במאי (90%) ומתייחסות לקבוצה קטנה יותר של חולים במצב הקשה יותר.
  • חולה מונשם/ במצב קריטי מוגדר מי שזקוק לתמיכה נשימתית מכנית ו/או סובל מפגיעה קשה בתפקוד המערכתי – הלם, פגיעה בלב, פגיעה בכבד, פגיעה בכליות.

אתמול, בטרם הופץ המסמך החדש, מתח מנהל בתי החולים רמב"ם בחיפה, ד"ר מיקי הלברטל, ביקורת על ההגדרה הקודמת של "חולה במצב קשה" היוצרת מצב שרק שליש מהחולים הקשים מונשמים, ו"זה נותן סטייה ענקית לגבי מימדי הקבוצה הזאת של החולים".

‎בימים שלפני פרסום המסמך הושמעו טענות לפיהן המספר היומי ההולך וגדל של חולים קשים חדשים מנופח. ביקורת על כך היתה לפרופ' עידית מטות, חברת מטה הקורונה בבית החולים איכילוב בתל אביב, שציינה: "הקריטריון להגדרת חולים קשים השתנה, וזו הסיבה לעלייה במספרם הכולל." מנהל רמב"ם אמר כי "ההגדרות החדשות מחמירות - ולא סבירות".

"ההגדרה החדשה, אמר פרופ' הלברטל לחדשות 12, "יוצרת מצב שרק שליש מהחולים הקשים מונשמים. יש בכך סטייה ענקית. זה אמור להיות הפוך. במארס, היחס היה 80% מונשמים מכלל החולים קשה, וכרגע היחס הוא 36%. זה בלתי סביר. אין חולה עם קצת דלקת ריאות שלא מונשם או שאיננו זקוק לחמצן. על סמך נתון זה מקבלים החלטות ואלו הגדרות מחמירות מאוד".

נושאים קשורים:  סיווג חולי קורונה,  קורונה,  משרד הבריאות,  חדשות,  ד"ר מיקי הלברטל,  פרופ' עידית מטות,  חולי קורונה
תגובות
אנונימי/ת
13.07.2020, 21:00

בהגדרה החדשה של חולה ״קשה״ מה הכוונה ב- ״...או הפרעה בתחלופת החמצן״?! נראה לי ניסוח הזוי.. למה הכוונה? נא לדרוש הסברה ממשד הבריאות

אנונימי/ת
14.07.2020, 10:43

מי שנושם מעל 30 נשימות בדקה די מהר ימצא את עצמו תשוש ויזדקק להנשמה.

אנונימי/ת
30.09.2020, 22:45

N95? בתחילת האירוע אפילו מסכות כירורגיות היו חסרות, וכשהגיעו, קיבלנו מסיכה אחת ל 24 שעות...בסורוקה.