קורונה בישראל

מנכ"ל משרד הבריאות במסר לציבור: "ללכת לחדר כושר זו סכנה אמיתית"

פרופ' חזי לוי מתנגד לפתיחת חדרי הכושר ומזהיר את הציבור: "אני מודאג מהעלייה בתחלואה ואני מדבר כרופא" | משרד הבריאות פועל לשפר את יכולות המעבדות ויתעדף ביצוע בדיקות לקורונה לאוכלוסיות בסיכון

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. צילום: פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שהתבקש להתייחס להחלטה השנויה במחלוקת של ועדת הקורונה של הכנסת שניתנה בניגוד להמלצת משרד הבריאות והממשלה, לאשר את פתיחת חדרי הכושר, אמר אמש (ב') בתדרוך לתקשורת: "ללכת בעת הזאת לחדר כושר זוהי סכנה אמיתית".

פרופ' לוי אמר: "אנחנו נמצאים בעלייה בתחלואה. גל התחלואה הולך ומתגבר לצערי. ביום א' היו 1,221 מאומתים חדשים. סך המואמתים הוא כבר יותר מ-40 אלף. מבחינת התפלגות הגילאים: כ-25% הם בני 18-0 וכ-8% מעל גיל 65".

חוזרים לחדרי הכושר. צילום: אוליבר פיטוסי/ פלאש 90

"כרגע (אמש)", אמר פרופ' לוי, "מאושפזים 526 בבתי החולים, מהם 183 חולים קשים. מספר החולים הקשים במחצית חודש יולי הגיע ל-172 – כמו בכל יוני. אני לא בטוח שכל הציבור מבין עד כמה יש עלייה וחולים קשים שצריך למנוע. אנחנו יכולים יחד להתגבר. אפשר יהיה לחיות בצל הקורונה ולהוריד את רמת התחלואה - חשוב להדגיש את הדבר הזה לאור הנתונים. אבל אני מודאג ואני מדבר כרופא ולכן מבקש מאוד שהאנשים יישמעו להוראות. זו ערבות הדדית שלנו".

"יש מקום להפריד בין הרגולציה לביצוע המבצעי"

בהתייחסו למינוי פרויקטור מיוחד לניהול משבר הקורונה והחלטת אלוף (מיל.) רוני נומה שלא לקבל את ההצעה להתמנות לתפקיד זה משום שהתברר לו שלא יקבל את הסמכויות שביקש, אמר פרופ' לוי: "אנחנו (במשרד הבריאות) חושבים שיש מקום להפריד בין הרגולציה לביצוע המבצעי ועל כך שוחחנו עם האלוף נומה כדי לנהל את המערכה. הוא אדם יקר שתורם רבות, אבל אנחנו צריכים להבין שבשיח הזה יש מקום גם לאחריות משרד הבריאות לניהול הבריאותי של המערכה. אין פה אגו, יש פה איך לייצר מודל נכון לנהל את הדברים, כאשר יחד איתנו נמצא אופרטור שמנהל את העניינים. אנחנו ממשיכים לדבוק ברעיון הזה ומתנהל שיח עם אנשים אחרים כדי שאחד מהם יקבל על עצמו את המשימה.

"יש מרכיב לוגיסטי, תקציבי; יש נושא של כוח אדם וגם מרכיב רפואי וכל אלה צריכים להיות מנוהלים יחד על ידי אותו מפקד (פרויקטור) וכל הנושאים יובאו לשולחן. יש דברים מקצועיים שאי אפשר להתעלם מהם, דברים שהם החלק שמזין את האופרציה. יש מנהל מערכה שמנהל מקיר לקיר ונכון שכך יהיה".

"חתונות ומועדונים הם כר נרחב להדבקה"

על נושא חדרי הכושר, אמר פרופ' לוי: "בחדרי הכושר יש אוויר קבוע. אנשים שעושים פעילות אירובית בלי מסיכות פולטים רסיסי רוק, זיעה. אנשים מתארחים לידם. מדענים עשו בדיקות ומצאו ב-25% ממכשירי הכושר חיידקים ונגיפים. נקבעו כללים לניקוי, אבל לא תמיד עושים זאת נכון. לכן באנו וביקשנו להשהות לתקופת מה את השימוש בחדרים הללו ולצערי, ועדת הקורונה החליטה אחרת. נכבד את ההחלטה אבל אנחנו מנסים להשתלט על המחלה ללא סגר.

"המסר שלי לציבור: ללכת לחדר כושר זאת סכנה להידבקות. ללכת לחתונות ולמועדונים שבהם יש מאות אנשים - זה כר נרחב להדבקה".

בדיון בוועדת הקורונה מסרה מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, ד"ר אמיליה אניס כי בתחילת יוני, לפי הערכת משרד הבריאות, 35 אנשים נדבקו בעת שהיו בחדרי כושר – נתון שלא שכנע מספיק את חברי הוועדה. כמו כן  דיווחה כי בדרום קוריאה לדוגמה, חולה קורונה אחד שהתאמן בחדר כושר גרם להדבקת 112 מתאמנים ב-12 חדרי כושר שונים. "חדרי הכושר הם חללים צפופים, עם מיזוג אוויר אבל יש חום, לחות ושימוש משותף במכשור, משטחים ומלתחות", אמרה.

"נתעדף בדיקות לפי צרכים וקבוצות בסיכון"

בהקשר לתפקוד מעבדות הקורונה, אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי בישראל מבוצעות עתה 29-27 אלף בדיקות יומיות "ואלה מהשיעורים הגבוהים בעולם לנפש". הוא הודיע כי משרדו פועל לשפר את יכולות המעבדות וכי יש צורך בכוח אדם ומכשור. "אנחנו לומדים מהעולם כיצד לתעדף בדיקות כמו לקשישים ועובדים סיעודיים שנמצאים בסיכון. אנחנו עוסקים עתה בתיעדוף הבדיקות לפי הצרכים יחד עם הגברת יכולת המעבדות לבצע את הבדיקות 24/7".

רופאי בריאות הציבור: "אין עדויות שהנגיף מדביק במים"

בדיון בוועדת הקורונה מסרה מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, ד"ר אניס כי "הרצון לסגור את הבריכות נובע מהנסיבות האפידמיולוגיות: אנשים נמצאים על שפת הבריכה, יש התקהלויות, יש מלתחות" .

בריכת שחייה בישראל. צילום יונתן סינדל/ פלאש 90?

עוד אמרה כי בשטח הבריכות אנשים לא משתמשים במסיכות, "יש צפיפות וקושי בהקפדה על ריחוק חברתי". אלא שמול טיעון זה סבורים רופאי בריאות הציבור שאין עדויות לכך שנגיף הקורונה יכול לעבור במים וההנחה שחיטוי המים בכלור יהפוך את הנגיף לבלתי פעיל.

בדיווח על כך ב"הארץ" הבוקר נמסר כי ראשי איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין ופרופ' נדב דוידוביץ, ציינו שבמדינות אחרות נקבעו כללים שמאפשרים שימוש בבריכות שחייה ציבוריות כשהן באוויר הפתוח ויש לשקול גם פתיחת בריכות מקורות מבלי לאפשר למבקרים אחרים להתקהל סביב לבריכה ולחייב כל מי שאיננו במים לעטות מסיכה.

מסתמן: חגי תשרי במתכונת "ליל הסגר"  

בתוך כך מדווח הבוקר (ג') רן רזניק ב"ישראל היום" כי מסתמן שמשרד הבריאות יורה לחוג את  ראש השנה וחגי תשרי עם המשפחה הגרעינית בלבד. בדיווח נמסר כי "בכירים במשרד הבריאות סבורים שהבית הוא מקום ההדבקה המוביל". אבל צוין כי ההחלטות המפורטות יתקבלו לפי הנתונים בשבועות הקרובים. הערכות מתבססות על ניתוח קצב ומיקום ההידבקויות בישראל - "חלק ניכר מהן התרחשו בארוחות ובאירועים משפחתיים רבי משתתפים, עם מבוגרים וקשישים בקבוצת סיכון - מה שעלול להאיץ את התפשטות המגיפה".

ההנחיה, אם תתקבל, תהיה דומה לזו שנעשתה לפני ליל הסדר ושבועות. כשתצא הנחיה כזאת, היא תלווה בהסבר על המשמעות הרפואית של ההמלצה.

נושאים קשורים:  חדרי כושר,  בריכות,  קורונה,  פרופ' חזי לוי,  מנכ"ל משרד הבריאות,  חדשות,  ראש השנה,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
14.07.2020, 13:17

משרד הבריאות: "הבית הוא מקור ההדבקה המוביל." לדעתי בידוד בבית כאשר גרים בבית במי משפחה אחרים שלא נמצאים בבידוד לא נשמע הגיוני. בסין מרשים בידוד בית רק אם האדם חי לבדו. אם לא - למלונית. נשמע יותר הגיוני