קורונה עולמי

תוצאות מעודדות בניסוי החיסון לקורונה של חוקרי אוניברסיטת אוקספורד

The Lancet: החיסון הנסיוני שאותו פיתחו החוקרים הבריטים עם חברת אסטרהזנקה עורר תגובה חיסונית רצויה במאות אנשים | משרד הבריאות כבר מנהל מגעים לרכישת החיסון הזה וזה של חברת מודרנה האמריקאית

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

צוות חוקרים ממכון ג'נר באוניברסיטת אוקספורד דיווח אתמול (ב') ל-The Lancet כי חיסון הקורונה הנסיוני שאותו פיתח עם חברת אסטרהזנקה עורר תגובה חיסונית רצויה במאות בני אדם שקיבלו את התרכיב.

החוקרים החלו בשלב הניסוי בבני אדם בתחילת אפריל. כ-500 נסיינים קיבלו את החיסון וכ-500 אחרים קיבלו פלצבו. בדיווח נמסר כי החיסון עורר תגובה חיסונית חיובית בנסיינים בני 18 עד 55.

"אנחנו רואים תגובה חיסונית טובה בכמעט כולם", אמר ד"ר אדריאן היל, ראש מכון המחקר ג'נר שבאוניברסיטת אוקספורד, "החיסון עורר את שתי הזרועות של המערכת החיסונית - המולדת והנרכשת". כלומר, החיסון מעודד ייצור נוגדנים ומסייע לתגובת תאי ה-T, זרוע נפרדת של המערכת החיסונית התוקפת ומחסלת את הנגיף. כמות הנוגדנים בגוף המחוסנים השתווה לזו שבגופם של מחלימים מהמחלה והתגובה של תאי T עשויה להעניק להם הגנה נוספת מפני הדבקה.

"יש הוכחות המעידות שתגובת תאי T לצד נוכחות נוגדנים בדם חשובה ביותר להתמודדות הגוף עם קורונה", אמר ד"ר היל.

יעילות החיסון נבדקת כעת על עשרת אלפים מתנדבים מבריטניה, דרום אפריקה וברזיל. צוות המחקר מקווה להתחיל בקרוב בניסויים גם בארה"ב, בכ-30 אלף בני אדם. ד"ר היל העריך שעד סוף השנה יהיה מספיק מידע כדי לדעת אם כדאי לשווק את החיסון להמונים.

החיסון בשם AZD1222 מבוסס על אדנו-וירוס מהונדס שגרם אצל שימפנזים לתסמיני הצטננות שהזכירו את אלה של קורונה ChAdOx1 ששימש כווקטור. שולב בו חומר גנטי מאחד מחלבוני נגיף Covid-19 האנושי. בניסוי השתתפו 1,077 בני אדם בשתי קבוצות (אחת שימשה ביקורת) שלא פיתחו תופעות לוואי שליליות חמורות.

על אף שהניסוי נמצא כרגע רק בשלב 2/1 שלו, חברת AstraZeneca התחייבה לייצר שני מיליארד מנות של החיסון הזה להפצה בעולם. "אבל אפילו כמות כזו של חיסונים כנראה שלא תספיק", אמר ד"ר היל. בניסוי ניתנו שתי מנות חיסון, בהפרש של שבועיים אחת מהשנייה.

לפי דיווח ב-CNBC, חלוקת החיסון הזה בארה"ב ובבריטניה צפויה בספטמבר או באוקטובר, ובשאר העולם בתחילת 2021. מדינות רבות, בכלל זה גם ישראל, הבטיחו הזמנה של מיליוני מנות חיסון לסתיו הקרוב. לפי דיווח ב"ידיעות אחרונות" הבוקר, משרד הבריאות מנהל מגעים מתקדמים עם חברת התרופות, זאת בנוסף למגעים לקבלת החיסון מהסוג האחר שפותח בחברת מודרנה האמריקאית.

עוד דווח ב-The Lancet על ניסוי דומה שנעשה בסין בחיסון רקומביננטי: האדנו-וירוס שימש וקטור להסעת גן מקודד לאנטיגן של SARS-Cov2 וגם הוא הוכח כתרכיב אפקטיבי.

ניסוי נוסף המבוצע בבריטניה על ידי חברת התרופות סינרגן בוחן עתה את יעילותה של תרופה מתקדמת לחולי קורונה. כאן השתמשו בחלבון אינטרפרון-B שהוחדר במשאף ישירות לריאות של חולה קורונה מטופל. החלבון האיץ את פעולת המערכת החיסונית לשם התגוננות מהנגיף והתרופה סיפקה שכבת הגנה נוספת שמעוררת את התגובה האנטי-ויראלית.

תרופה זו צמצמה, לפי הודעת החברה אתמול, ב-79% את מספר המטופלים שנזקקו לאשפוז, הקטינה את התפתחות התסמינים והפחיתה בהזדקקות למכונות הנשמה ומנשמים. עוד דווח שפי 3-2 מהמטופלים בתרופה זאת יכולים להמשיך בשגרת החיים שלהם. בניסוי השתתפו 101 חולי קורונה בבריטניה בשתי קבוצות (קבוצת הביקורת קיבלה תרופת דמה). טרם פורסם על כך דיווח בכתב עת רפואי.

לקריאה נוספת על המירוץ לחיסון – ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  אסטרהזניקה,  חברת מודרנה,  חיסונים,  חיסון לקורונה,  חדשות,  קורונה,  The Lancet,  אוניברסיטת אוקספורד,  משרד הבריאות
תגובות