קורונה עולמי

מקרה ראשון מאומת ומתועד של חולה קורונה שהחלים ונדבק מחדש

הבדיקה קבעה: לא נמצאו שרידי נגיף ממקרה ההידבקות הראשון של החולה | בארגון הבריאות העולמי מעריכים: ייתכן שיהיו עשרות מקרים בודדים של הידבקות חוזרת בקרב מיליוני המחלימים מקורונה

דגימת דם חיובית לנגיף הקורונה. צילום אילוסטרציה

חוקרים באוניברסיטת הונג קונג דיווחו אתמול (ב') על מקרה ראשון בעולם, מאומת ומתועד לפרטיו, של חולה קורונה שהחלים אבל נדבק-מחדש בנגיף כעבור ארבעה חודשים וחצי. בעקבות הדיווח עלתה הערכת מומחים לפיה ייתכן שיהיו מקרים כאלה בודדים או אפילו עשרות. המקרה דווח ל-WHO ופורסם אתמול בתקשורת האמריקאית והופץ בכל רחבי תבל.

החולה, בן 33 שהחלים מקורונה לאחר שנדבק בפעם הראשונה ואז הציג תסמינים קלים. ההידבקות החוזרת בנגיף התרחשה כאשר יצא לטיול לספרד כשהוא בריא לחלוטין וחזר להונג קונג דרך בריטניה. בנחיתתו נתבקש לתת דגימת רוק לבדיקת קורונה וב-15 באוגוסט נקבע כי הוא חיובי לנגיף. כלומר, נדבק מחדש.

מעבדה מיקרוביולוגית בדקה את דגימת הנגיף וגילתה כי הרצף הגנטי של הנגיף במקרה ההדבקה השני תואם לזן הנגיף ה"מסתובב" ביולי-אוגוסט באירופה. הבדיקה קבעה כי אין מדובר בשרידי הנגיף ממקרה ההידבקות הראשון שלו שייתכן ש"הסתתרו" בגופו.

ההערכת בכירי ה-WHO בעקבות הדיווח היא שיש כנראה מעט בני אדם – אולי עשרות - בין עשרות המיליונים שחלו בקורונה שלא יהיה זה בלתי צפוי שיידבקו או נדבקו מחדש לאחר זמן מסוים מאז שהחלימו מההידבקות הראשונה שלהם. "ניו יורק טיימס" מסר כי בארה"ב היו דיווחים של רופאים שהניחו שקיימת אפשרות למקרים כאלה אלא שהם לא אומתו עד כה.

ידוע שאצל מחלימים מקורונה ניתן למצוא בבדיקה רגילה פרגמנטים של הנגיף במשך שבועות לאחר ששוחררו מאשפוז והבדיקות יציגו לגבי אלה תוצאות חיוביות, הגם שאינם חולים והנגיף עצמו למעשה נעלם.

כמו כן, נגיף ממשפחת הקורונה המחולל את ההצטננות השכיחה common cold גורם להידבקות חוזרת לאחר פחות משנה. כאשר פרצה מגיפת הקורונה הנוכחית עלתה הנחה כי ייתכן שהנגיף SARS-Cov2 יתנהג כמו "בני דודיו" מחוללי ה-SARS וה-MERS שבהן פיתחו החולים חסינות ארוכת טווח נגדו, מעל שנה לפחות.

נושאים קשורים:  קורונה,  הדבקה חוזרת,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשות,  נגיף הקורונה
תגובות