קורונה בישראל

עומס בבתי החולים ו-800 רופאים שסיימו לימודים יושבים בבית

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור מציע לגייס כוח אדם נוסף כדי להקל על מערכת הבריאות: החזרת רופאים גימלאים לעבודה, הכשרה מהירה של פרמדיקים מצה"ל ומד"א וגיוס סטודנטים לרפואה

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. "על רקע המחסור ברופאים בארץ, לא קשה לדמיין מה יקרה פה". צילום: פרטי

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, פרופ' חגי לוין, מציע שורה של צעדים שעל הנהגת מערכת הבריאות לבצע כדי שמערכת הבריאות לא תקרוס במצב של 800 חולים קשים במחלת הקורונה והצפי למחסור ברופאים וברופאות.

בדיווח של יואב אבן בחדשות ערוץ 12 אמש (ב') הוצג מתווה שמציע פרופ' לוין ולדבריו הוא העלה זאת באחרונה יותר מפעם אחת. ההצעה כוללת: גיוס אלפי סטודנטים הלומדים במגוון מקצועות רפואה ובריאות כדי לסייע לצוותי בתי החולים שמתלוננים על שחיקה; החזרת רופאים ותיקים שיצאו לפנסיה לעבודה לתקופת הקורונה וגם הכשרה מהירה של פרמדיקים מצה"ל ומד"א.

הכוונה היא בעיקר שכוח אדם זה יאפשר לסגל הרפואי במחלקות אחרות להתרענן. אין כוונה שמי שלא הוכשר ספציפית לטיפול נמרץ יעסוק בכך וגם לא הרופאים הוותיקים שיוחזרו במיוחד לעבודה זמנית זאת, בשכר מתאים. הם לא יטפלו ישירות ובמגע קרוב עם חולי קורונה.

פרופ' לוין העלה את הרעיונות הללו בכמה הזדמנויות בפני ראשי מערכת הבריאות והדגיש: "הרעיונות מתייחסים לאופן שבו ניתן לגייס כוח אדם נוסף, שמטרתו לא לטפל בחולים הקשים ובמונשמים אלא להקל על העומס הכבד במחלקות הקורונה, בדרכים אחרות. הכוונה לכן לגייס אלפי סטודנטים במקצועות הרפואה והבריאות, כולל אלה שלומדים רפואה והם בשנים מתקדמות לקראת הסטאז', וכן סטודנטים בסיעוד, מדעי התזונה או פיזיותרפיה". הגיוס, לדבריו, יהיה באופן שיטתי, כדי להיעזר בהם בצורה מסודרת בבתי החולים.

עוד הוא מציע, כאמור, גיוס מחדש של 500 עד 1,000 רופאים שיצאו לפנסיה. "הם אמנם נמצאים בקבוצת סיכון כיוון שעברו את גיל 65, אבל הם עדין יכולים לטפל בחולים האחרים ולא בחולי קורונה וכך להקל על העומס הכללי בבית החולים", ציין לוין.

לדבריו, "יש עוד כ-800 רופאים צעירים שסיימו לימודים אבל מחכים בבית ולא עובדים בתקופה הזאת כיוון שהם רוצים להתחיל בהתמחות אלא שאין להם תקן. במקום זאת, אפשר לגייס אותם לסיוע במחלקות הקורונה. ניתן גם לגייס עוד מאות פרמדיקים מצה"ל ומד"א כדי לסייע בבתי החולים. אלה אנשים מוכשרים שמכירים את תחום הרפואה ויכולים לסייע רבות", סבור פרופ' לוין.

נושאים קשורים:  פרופ' חגי לוין,  כוח אדם רפואי,  בתי חולים,  חדשות,  קורונה,  רופאים גימלאים
תגובות
h b
15.09.2020, 16:37

לפי הסבר רה"מ הסגר נדרש עכב שחיקת הצוותים הרפואיים שאינם עומדים בעומס.
הסגר יקר מאוד, גם בהבטים רפואיים. עלותו הכספית נאמדת במילירדים רבים של שקלים.
מדוע לא להשקיע חלק קטן מעלות זו בגיוס והכשרה של צוות רפואי נוסף אשר ברור כבר כעת שעלות העסקתו קטנה מהפסדי הסגר?

מדוע לא

אנונימי/ת
15.09.2020, 16:42

אלה שני דברים נפרדים.
הכשרת צוות רפואי אורכת זמן. לפעמים חודשים לפעמים שנים. כדוגמה אפשר לקחת טיפול נמרץ. אפשר לרכוש מכונות הנשמה, אבל להכשיר רופאים מומחים בטיפול נמרץ זה יותר מורכב.