קורונה בישראל

הברומטר: "להעביר את מערך ויסות חולי הקורונה לטיפול של צה"ל"

חולי קורונה מאכלסים כ-40% מהמיטות הפנימיות וכ-15% מהמיטות בחדרי המיון | עומסי המטופלים והקצאת מיטות לחולי קורונה אינם מאוזנים בין בתי החולים ופוגעים ביכולת לטפל גם בחולים אחרים

מחלקת קורונה ב"שיבא". צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

חולי הקורונה תופסים כ–10%-15% מכלל המיטות בחדרי המיון בבתי החולים ועד כ–40% מהמיטות במחלקות הפנימיות בבתי החולים בישראל. כך על פי נתוני צוות ה"ברומטר" במשרד הבריאות העוקב אחרי מצב בתי החולים, מדווח הבוקר עידו אפרתי ב"הארץ".

הצוות מתריע שהעומס על בתי החולים גובר ומורגשת ירידה באיכות הטיפול במחלקות האחרות. בבתי חולים רבים נסגרו חדרי ניתוח, צומצם מספר המיטות בטיפול נמרץ ובוטלו שירותים אמבולטוריים. לפי הדו"ח, הקושי מורגש בעיקר בבתי החולים הקטנים והבינוניים ובאלה הנמצאים במוקדי התחלואה העיקריים: "הדסה עין כרם" ו"שערי צדק בירושלים, "העמק" בעפולה והמרכז הרפואי לגליל בנהריה. בעוד שמשך האשפוז הממוצע בישראל כארבעה ימים, חולי קורונה מאושפזים עוד 15-12 יום מעבר לממוצע.

עוד קובע הדו"ח כי  יש פיזור לא שוויוני של חולי קורונה בין בתי החולים וכי חוסר השוויון איננו מתבטא רק בעומסי המטופלים, אלא גם בהקצאת המיטות לחולי קורונה הנקבעת על ידי משרד הבריאות. חלק מבתי החולים הקטנים נדרשים להקדיש נתח לא פרופורציונלי מהאמצעים שבידיהם לטיפול בקורונה, בעוד בתי החולים הגדולים נדרשים לחלק קטן יחסית לגודלם, מה שגורם פגיעה קשה ביכולות הכוללות של בתי החולים הקטנים והבינוניים ולמיצוי לא נכון של יכולות המרכזים הגדולים יותר".

הפיזור אמור להתבצע כך שבבתי החולים שבהם מגיעה התפוסה במחלקות הקורונה ל–85%, יש להעביר חולים עודפים לבתי חולים אחרים באזורים הסמוכים עד שגם בהם תגיע התפוסה ל–85% ורק אז להנחות על פתיחת מחלקות נוספות. בפועל, משרד הבריאות מנחה את בתי החולים לפתוח מחלקת קורונה נוספת בכל פעם שהמחלקות הקיימות עוברות את רף התפוסה של 80%, ללא קשר לתמונת המצב בבתי החולים האחרים. כל פתיחה של מחלקה נוספת מחייבת הסטת צוותים, השבתת פעילויות נוספות וצמצום הזמינות למטופלים אחרים בבית החולים.

צוות הברומטר מתריע: "נדרשת הסדרה מהירה של מערך ויסות המטופלים הראשוני והשניוני שעדיין איננו מתפקד באופן מיטבי, ובעיקר ויסות החולים הקשים. נושא זה חייב להיות מנוהל מרכזית מחמ"ל אחוד. יש לשקול להיעזר בגופים בעלי ניסיון ויכולת מוכחת בניהול חמ"לים אחודים בעתות חירום כמו צה"ל".

אמש (ב')  סיפר למאקו מנהל מחלקת הקורונה ב"איכילוב", ד"ר גיא חושן, כי "בימים האחרונים התפוסות פה עלו. נעשית עבודה אינטנסיבית מול פיקוד העורף והחמ"לים של משרד הבריאות. ממש נאבקים על שחרורים של חולים כדי לפנות מקום לחולים חדשים שבאים. הפתרון המיידי לעומס - העברת חולים שניתן לניידם למסגרות רפואיות אחרות ולמלוניות בידוד". כמו כן אמר ד"ר חושן כי "רבים מהחולים הם בני 70-60 או אף מבוגרים יותר. מיעוטם צעירים, אבל רואים הרבה חולים קשים ומורכבים".

נושאים קשורים:  קורונה,  בתי חולים,  ויסות חולים,  חדשות,  טיפול נמרץ,  מחלקות פנימיות
תגובות