קורונה בישראל

עומס על מחלקות המיון, מחלקות טיפול נמרץ ופנימית-קורונה

בסוף השבוע נרשם שיא יומי במניין החולים במצב קשה בישראל – 875, מהם 223 מונשמים | צוות הברומטר קורא לגיוס דחוף, לפני החורף, של כוחות עזר לצוותים הרפואיים | התפשטות המגיפה במגזר החרדי בשיאה

טיפול בחולה קורונה ב"שערי צדק". צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

סוף שבוע קשה במיוחד עבר על מערכת הבריאות. מנתוני התחלואה והתמותה מקורונה בארץ שפורסמו הבוקר (א', 06:25) עולה כי מיום חמישי ועד מועד הדיווח נפטרו 113 מחולי הקורונה – 53 ביום חמישי, 11 בשישי ו-49 אתמול (שבת) – מה שהביא את מניין הנפטרים בישראל מתחילת המגיפה לפני שבעה חודשים ל-1,682.

מניין נדבקי הקורונה החדשים בשלושה ימים אלה מסתכם ב-19,173, גם לפי הדיווח שמועבר יום-יום, למסד הנתונים הבינלאומי של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארה"ב : 7,996 ב-1 באוקטובר, 5,654 ב-2.10 ו-5,523 ב-3.10. לא מן הנמנע כי עקב הבדלי שעות בין ישראל לארה"ב קיימת אי חפיפה בחלק מהנתונים. למשל, הבוקר לפי דו"ח משרד הבריאות, מניין הנדבקים החדשים אתמול היה 2,557.

עקב החג, לפי דו"ח משרד הבריאות ירד פלאים מספר הבדיקות שנעשו בארץ - 24,781 אתמול ומחצות ועד מועד הדיווח הבוקר עוד 790. שיעור החיוביים אתמול היה 11%. בערב החג בוצעו 59,743 ושיעור החיוביים בהן עמד על 11.8%. שיעור החיוביים הבוקר (עד מועד הדיווח) עמד על 12.2% מתוך 697 הבדיקות שהסתיים פיענוחן.

נתונים חלקיים אלה סיפקו הערכה מוקדמת מדי על ירידה קלה מאוד בשיעור החיוביים שנתגלו, לעומת שיעורים של 15.1% בשני ימים בסוף החודש שעבר (29-28 בספטמבר).

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, אמר הבוקר (א') לגל"צ:  "נראה שהעלייה בתחלואה במגזר הכללי נבלמה. מקדם ההדבקה ירד לסביבות 1". עוד אמר פרופ' סגל: "בחברה הערבית רואים ירידה למקדם הדבקה שמתחת ל-1. זה מתבטא גם במספר המאומתים החדשים וגם במספר המאושפזים".

עם זאת הוסיף: "החברה החרדית מצויה בשיאה של התפשטות המגיפה. הנתון הפחות מעודד הוא במגזר החרדי. רואים שם שיא בהתפשטות, עלייה בכל המדדים, גם במניין המאומתים החדשים, גם בקצב העלייה במספר המאושפזים, בקצב התמותה וגם בשיעור הבדיקות החיוביות".

בציוץ בטוויטר הוסיף פרופ' סגל: "נזכיר שרמת התחלואה גבוהה ולכן בלימה זה צעד הכרחי ראשון. מכאן צריך לראות מעבר מבלימה למגמת ירידה עד לרמות נמוכות שניתן יהיה לשלוט בהן, עם מערך חקירות אפידמיולוגיות".

הערה זאת מצטרפת לדיווח ב"הארץ" לפיו מבין 2,000 מחסידי גור שהתפללו יחד בראש השנה, כלומר לפני שבועיים, לפחות 1,100 אובחנו כמי שנדבקו. רבים מהם הועברו לישיבות של החסידות שהוסבו למלוניות כדי שלא יישארו בבתיהם.

עד כה חלו בישראל 264,857. במצב פעיל עכשווי נמצאים היום 70,172 חולים ומהם 1,567 בבתי החולים. 312 במצב בינוני (שיא יומי), 830 במצב קשה ומהם שיא של 223 מונשמים. ביום שישי נרשם שיא יומי במניין החולים במצב קשה בישראל – 875.

עד כה החלימו כבר 193,002, אלא שביניהם הולכים ומתרבים מחלימים הממשיכים לדווח על כך שהמחלה גרמה לפגיעה קשה באיכות חייהם וחזרתם לפעילות מלאה מתארכת חודשים רבים. הם ממשיכים לדווח על תסמיני "פוסט קורונה" כמו עייפות כרונית, התקפי קוצר נשימה, קשיי נשימה ושיעול, כאבי מפרקים, כאבי ראש, "נימול", עד כאב בחזה, בעיות זיכרון וריכוז, חרדה, דיכאון, שינויים בחוש הריח, ירידה עד כדי 5% במשקל הגוף, נשירת שיער.

רופאים שטיפלו במקרים הקשים שחייבו הנשמה מספרים על ממצאים רדיולוגיים בריאות ובלב שמחייבים תהליכי שיקום ממושכים. מסיבה זאת החלו גופים שונים במערכת הבריאות, ביניהם כמה מבתי החולים והקופות, לפתוח או להיערך לפתיחה של מרפאות שיקום ייעודיות לחולים אלה, רובם אגב, צעירים.

לפי דו"ח משרד הבריאות, מניין עובדי בתי החולים שבבידוד ירד ל-3,038, מהם 303 רופאים ורופאות ו-735 אחיות ואחים. 2,000 הם עובדים בתפקידים אחרים.

צוות הברומטר: "משאבי הטיפול הנמרץ אוזלים"

דו"ח "הברומטר" של צוות הקורונה של פרופ' רוני גמזו שנמסר הבוקר לכלי התקשורת השונים, הראה ש"קיימת התייצבות מסוימת" במספר המאושפזים בבתי החולים בצפון הארץ. בבתי החולים במרכז הארץ ובירושלים נמשכת העלייה בתפוסה הכללית". 79.36% ב"שערי צדק" ו-93.79% ב"הדסה עין כרם". עוד לפי מסמך זה, הצורך בפינוי מאושפזים לבתי החולים הגריאטריים להמשך טיפול כדי לפנות מיטות  לחולים חדשים עדיין עולה וההיצע איננו מספק. התוצאה: עלייה בעומס בבתי החולים ושחיקה מסוכנת של הצוות הרפואי".

הדו"ח מצביע על "עלייה חדה בעומס על בתי החולים וכי משאבי הטיפול הנמרץ אוזלים". הדו"ח מציג תמונת מצב מדאיגה: בשבוע האחרון עלה העומס על מחלקות המיון, מחלקות טיפול נמרץ ופנימית-קורונה. במקביל יש עלייה במניין חברי הצוות המאומת (נדבקים) ומבודד שנגרע מסידור העבודה - מה שמכביד עוד יותר על הצוותים העובדים". הדו"ח גם מצביע על "כישלון הניסיון להעביר חולי קורונה קשים (ויסות) מבתי חולים קטנים ועמוסים במיוחד לבתי חולים גדולים. יותר (ויסות), משאבי טיפול נמרץ שהולכים ואוזלים בבתי חולים רבים וצוותים שחוקים.

הדו"ח מתאר בדיוק מה שהזהירו מפניו בכירים במערכת הבריאות בשבוע שעבר: הצורך להוסיף עוד מיטות ייעודיות לחולי קורונה (פתיחת מחלקות חדשות) בא על חשבון צמצום בשירותים האחרים, כמו מיטות אשפוז במחלקות הפנימיות, במחלקות אחרות, צמצום והסטת מיטות טיפול נמרץ, סגירת חדרי ניתוח, ביטול וצמצום בשירותים האמבולטוריים, ועוד.

כן התריע הדו"ח ש"חולי קורונה במצב קשה וקריטי מאושפזים לעתים בפנימיות קורונה ולא בטיפול נמרץ. פנימאים ורופאים מטיפול נמרץ והרדמה משמשים יועצים או מצוותים למחלקות. מצב זה מתקיים בבתי החולים גם בעתות שגרה ובעיקר בחורף, אך כעת הוא חמור יותר וצפוי להחמיר נוכח העלייה במספר החולים הקשים והקריטיים, מהירות ההידרדרות הנראית אצל חלק מהחולים הקשים הדורשים ניטור הדוק וממושך, וטיפול צמוד ומהלך קליני קשה בחולים המונשמים הדורש ידע וניסיון של צוותים מיומנים".

מחברי הדו"ח שבו והמליצו על "גיוס דחוף, לפני החורף, של כוחות עזר לצוותים – רופאים שהם בוגרי חו"ל שעדיין לא עשו בחינות הסמכה ויוכלו לעבוד כעוזרי רופא, סטאז'רים שסיימו שנת סטאז' ועדיין לא החלו בהתמחות שיעבדו כרופאים; פרמדיקים, ותוספת בכוחות עזר כדי שיפחיתו את העומס מהצוותים הסיעודיים".

פרופ' סגל ממכון ויצמן התייחס הבוקר (א') לנתוני התחלואה בקורונה בישראל: "העלייה בתחלואה במגזר הכללי נבלמה. מקדם ההדבקה ירד לסביבות המספר 1". גם במגזרים שנחשבו מוקדי הדבקה, סגל תיאר מספרים מעודדים: "בחברה הערבית רואים ירידה למקדם הדבקה מתחת ל-1. זה מתבטא גם במספר המאומתים וגם במספר המאושפזים". עם זאת, לדבריו, החברה החרדית מצויה בשיאה של התפשטות המגיפה: "שם אנחנו רואים שאנחנו למעשה בשיא ההתפשטות. שיעורי הבדיקות החיוביות לפי מגזרים: במגזר כללי: 10% (ממוצע), בחברה הערבית: 13% ובמגזר החרדי: 28%.

מדו"ח מרכז המידע הלאומי למאבק בקורונה של אמ"ן, הבוק עולה כי  "מסתמנת ירידה מסוימת באחוז הבדיקות החיוביות – אולם 10%, הערך הנוכחי, עדיין גבוה מאוד ומעיד על היקף תחלואה רחב בהרבה מזה המאותר בפועל. יידרשו עוד ימים נוספים עד שניתן יהיה לקבוע מגמה ברורה יותר ובכל מקרה יש לזכור כי היקף ההדבקה היומי גבוה בהרבה (יותר מפי עשרה) מהערכים שיאפשרו לישראל התמודדות יעילה עם קטיעת שרשרת ההדבקה".

לקראת ישיבת קבינט הקורונה, שאמור להתכנס מחר (ב') אחר הצהריים, הדעה בקרב בכירים במערכת הבריאות היא שבגלל החג יש תנודתיות במניין הנבדקים ועקב כך יש עדיין קושי בזיהוי מגמה ברורה.

נושאים קשורים:  בתי חולים,  קורונה,  מגזר חרדי,  חדשות,  תחלואה ותמותה,  טיפול נמרץ,  פרופ' ערן סגל,  בדיקת קורונה
תגובות