קורונה בישראל

באמ"ן מציעים תכנית לאומית משופרת למערך הבדיקות

יישום התכנית, הכולל בדיקות ללא הפקת RNA ואיגום מטושים ומבחנות, אמור להגדיל את היקף הבדיקות עד למאות אלפי נבדקים ביום בטווח של שבועות על בסיס התשתית הקיימת

המומחים מתריעים מפני עומס במערך הבדיקות במקרה שתרחיש ההדבקה ההמוני אכן יתרחש. צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

דו"ח מרכז המידע הלאומי למאבק בקורונה המשותף לאמ"ן ומשרד הבריאות הציג אתמול, במסמך מפורט בן 36 עמודים, תכנית שעיקרה שינויים במערך הבדיקות, תוך שהוא מדגיש ש"ניתן להגדיל משמעותית את תפוקת מערך הבדיקות ולהוזילן על בסיס התשתית הקיימת, באופן שיסייע להתמודדות עם המגיפה".

הדו"ח מציע בין השאר שיפורים אלה: נטרול דגימות בחום; בדיקה ללא הפקת RNA) PCR ישיר), איגום מטושים ומבחנות כשהדבר ניתן במקום לדגום אחד-אחד; ביצוע דיגום עצמי במקום על ידי דוגם.

"הטמעת השיפורים במתווה הנוכחי תאפשר להרחיב בצורה ניכרת את היקף הבדיקות ולהוזילן, ללא שינוי בתפיסת ההפעלה של מערך הבדיקות (קרי: את מי בודקים קודם ובאיזו שיטה). זאת, באמצעות שימוש בבדיקות שרגישותן גבוהה אשר תובלנה לכל היותר להחמצת שיעור קטן של נשאים המוערכים כבעלי כושר ההדבקה הנמוך ביותר. בפועל, כדי לייצר התייעלות משמעותית, מומלץ לקדם תכנית לאומית להטמעה מהירה של מספר שיפורים במתווה הנוכחי, אשר חלקם כבר אומצו ברחבי העולם", צוין בדו"ח.

עוד צין כי תכנית זו תכלול תהליכי תיקוף במקביל לשיפור המתווה הנוכחי של תהליך העבודה במעבדה, בהיבטי זמן ותפוקה ובדגש על פתיחת "צווארי בקבוק" בתהליך. בתהליך, מציינים מחברי המסמך, "קיים צורך לכלול מחקר טכנולוגי, אשר מוביליו יהיו אמונים על הנגשת הידע היישומי הנצבר בעולם בנושא, באופן שיאפשר את קידום השינויים בצורה מיטבית.

נוסף על כך, התכנית תכלול מספר שינויים במעטפת התהליך המעבדתי, אשר יתמכו את העלייה בהיקף הבדיקות ובהם הבטחת ההתממשקות של תוצאות הבדיקה בצורה ממוחשבת בין הגופים הרלוונטיים, תכנון תהליכי רכש והיערכות לאיסוף דגימות נרחב.

כמו כן המליצו להגדיל באופן מיידי את תפוקת מערך הבדיקות באמצעות הרחבה ניכרת של השימוש באיגום מטושים שנבדק ואומת בארץ עבור מתווים להם הוא מתאים. "שיפור זה", צוין, "צפוי להגדיל משמעותית את תפוקת הבדיקות ליום אף אם יבוצע במתווים מוגדרים בלבד והוא בעל השפעה מינורית על רגישות הבדיקות.

"יישום התכנית המוצעת יאפשר להגדיל את היקף הבדיקות עד למאות אלפי נבדקים ביום, בטווח של שבועות, על בסיס התשתית הקיימת, ובכך צפוי לתרום להתמודדות יעילה עם מגיפת הקורונה", סיכמו מחברי הדו"ח.

התוכנית מפרטת שאיגום מטושים היא שיטה עם רגישות יחסית של 99% בעוד ש-PCR Direct – 92% ואיגום דגימות - 94%.

נושאים קשורים:  חדשות,  שיטת איגום,  בדיקות מטוש,  אמ"ן,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
10.10.2020, 15:59

ישראל נמצאת כבר זמן רב בפסגת הבדיקות לנפש בעולם. אולי אפילו אלופת העולם בבדיקות.
כל המאמץ והמיליארדים שהושקעו בבדיקות המוניות לא שיפרו כהוא זה את המחדל האיום בהתמודדות עם הקורונה מאחר וכמו בטיפול בחולה הבודד, בדיקות עוזרות רק כשישנה תוכנית טיפולית מושכלת.
העובדה שאפילו כעת הגדלת מספר הבדיקות הינה השפן היחידי שאותם ״מומחים״ מסוגלים לשלוף מהכובע מעידה על דבר אחד- צריך להחליף את הצוות המקצועי הממונה על הטיפול בקורונה.