קורונה בישראל

צוותים ב"הדסה" וב"איכילוב" נדבקו בנגיף הקורונה למרות שהיו ממוגנים

ההערכה: ההידבקות נגרמה כתוצאה מפליטת גז בעקבות עומס של מכשירי הנשמה | בעקבות האירוע הוחלט ב"איכילוב" על נוהל חדש

טיפול בחולה קורונה באיכילוב. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

ארבעה אנשי צוות רפואי בבית החולים הדסה בירושלים וכן שלושה מ"איכילוב" בתל אביב – רופא, אח ואחות – נדבקו כנראה בנגיף הקורונה לאחר שביצעו החייאה בחולה צעירה (ב"הדסה") ובחולה אחר ("איכילוב"), וזאת למרות שכל אנשי הצוותים היו עם ציוד מיגון אישי מלא. המקרים הובאו לידיעת משרד הבריאות ונמצאים בבדיקה.

ההשערה שעלתה: חברי שני הצוותים נדבקו כאשר חיברו חולים למכשירי סיוע נשימתי לא פולשני. עולה לכן האפשרות כי ייתכן שהמיגון הנוכחי לא מספק את הגנה המלאה הנדרשת בעת שמבצעים פעולות החייאה או הנשמה באמצעים לא פולשניים.

על המקרה בהדסה דווח בסוף השבוע בחדשות ערוץ 13 וזה ב"איכילוב" דווח ב"ישראל היום". באירוע בבית החולים בתל אביב אנשי הצוות היו באזור שבו שמונה מכשירי הנשמה פעלו במקביל.

בעקבות האירוע הוחלט ב"איכילוב" על נוהל חדש: בכל מחלקה יהיו לכל היותר שישה מונשמים באמצעות מכשירי הנשמה מסוג "הופוטרם". המכשירים ימוקמו מתחת לאמצעי יניקת האוויר כדי למנוע עומס אירוסולים המכיל את חלקיקי נגיף הקורונה.

הדבקה של אנשי צוות במהלך עבודתם במחלקות הקורונה נחשבת לנדירה. תחקירים שנעשו במקומות שונים בעולם, בסוף הגל הראשון, העלו כי היו מקרים בודדים של הידבקות עובדים בתוך מחלקות הקורונה וכל המקרים האחרים של הידבקות התרחשו בעת שהם היו במגע עם בני משפחתם, באירועים חברתיים של הצוותים הרפואיים או מחולה לא מאובחן במחלקות אחרות בבתי חולים, שאינן מחלקות ייעודיות לקורונה.

ד"ר יעל פארן, מומחית למחלות זיהומיות ורפואה פנימית ומנהלת היחידה לאפידמיולוגיה ב"איכילוב", מסרה: "חללי העבודה במחלקות הקורונה מצוידים במערכת יניקת אוויר ולחץ שלילי והכניסה אליהן מחייבת לבישת 'חליפות חלל' בצורה מאוד מבוקרת תוך תצפית על הפעולות המלאות לצורך התמגנות. בתחקור שערכנו עלה שהעובדים מקפידים מאוד על הנהלים גם מחוץ לעבודה ושאף אחד מבני משפחתם לא נדבק. אולם, רצף המקרים במהלך השבוע שעבר הדליק נורה אדומה".

לפי  הדיווח, ב"איכילוב" נבדקה תקינות מערכות האוורור וכן כל שאר הנהלים. הערכה עתה היא  ששבוע לפני ההדבקה היתה באותה מחלקה תפוסת שיא – 34 חולים, כאשר שמונה הונשמו במקביל. מכשיר ההופוטרם דוחס אוויר בלחץ גבוה ואיננו פועל באופן פולשני. צורת הנשמה כזאת יוצרת אירוסולים כתוצאה מאוויר בלחץ גבוה החודר לריריות.

ד"ר פארן: "אנחנו משערים ולכך מצאנו תמיכה חלקית בספרות, שכאשר עוברים סף מסוים של יצירת אירוסולים, מתהווה סף ספיקה של מערכות האוורור והמיגון. לכן נקבע עתה שיהיו חמישה-שישה מכשירי הנשמה באותו זמן באותו חלל לכל היותר".

יש לציין שגם בית חולים בצפון הארץ דיווח בעבר למשרד הבריאות על תופעה דומה של הדבקת צוות רפואי ביחידה לטיפול נמרץ.

נושאים קשורים:  איכילוב,  מכונת הנשמה,  קורונה,  מחלקות קורונה,  הדבקה בנגיף,  חדשות,  ד"ר יעל פארן,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות